Sport Management
SMP w mediach
Sport Management Polska to firma wyspecjalizowana w profesjonalnym marketingu i konsultingu sportowym. SMP wszechstronnie łączy tak różnorodne dziedziny biznesu sportowego jak: konsulting, marketing, management, PR, organizację eventów i szkoleń.

Ekspercka wiedza, szerokie kompetencje i bogata praktyka – taki kapitał od lat znajduje uznanie wśród przedstawicieli świata mediów zarówno biznesowych, marketingowych jak i sportowych.

Grzegorz Kita, Prezes Sport Management Polska, zarządzający firmą od 2002 roku, jest najczęściej cytowanym ekspertem z zakresu biznesu sportowego w Polsce.

Zapraszamy do zapoznania się z niektórymi artykułami, audycjami, transmisjami telewizyjnymi czy innymi przekazami medialnymi.

***
CHCESZ SKORZYSTAĆ BEZPOŚREDNIO I INDYWIDUALNIE Z WIELOLETNICH DOŚWIADCZEŃ BIZNESOWYCH I OBSZERNEJ WIEDZY GRZEGORZA KITY?  Zobacz ofertę 
MENTORING

...................................................................................................................................................................................................,
2018-12-21
Nowy Marketing
Jakie wydarzenia w 2018 roku najbardziej wpłynęły na marketing w branży sportowej? Z jakimi problemami i zagadnieniami będzie się ona mierzyć w 2019 roku oraz jakie technologie i trendy będą miały istotny wpływ na marketing w tej branży w Polsce w 2019 roku?

Dla Nowego Marketingu obszernie komentuje m.in. Grzegorz Kita, prezes Sport Management Polska.
2018-12-20
PRoto
W 2018 roku rozegrało się kilka ważnych wydarzeń w świecie sportu – choćby igrzyska olimpijskie czy mistrzostwa świata w piłce nożnej oraz w siatkówce. Grzegorz Kita ocenia, że rok 2018 w polskim marketingu sportowym nie zaowocował radykalnymi zmianami, ale i nie można nazwać go nudnym.

- Końcówkę roku zdecydowanie zdominowała transakcja Orlen-Williams dotycząca Formuły 1, ale na uwagę zasłużył też product placement marki Conotoxia (grupa Cinkciarz.pl) w hollywoodzkim filmie „Creed 2”. Zauważone zostało także wejście PKO BP w sponsoring Lotto Ekstraklasy. Z kolei środek roku to odmieniany na wszystkie sposoby mundial. Zarówno w kontekście ciekawych kampanii przedmundialowych, indywidualnych projektów piłkarzy (np. Turbogrosik), jak i późniejszych zawirowań z wizerunkiem reprezentacji, PZPN, trenera Nawałki czy kanału Łączy Nas Piłka. Włącznie z koniecznością szybkiego zakańczania kampanii reklamowych po klęsce reprezentacji - mówi ekspert.
2018-12-14
WirtualneMedia
Nowy kontrakt telewizyjny LOTTO Ekstraklasa. nc+ i Telewizja Polska wygrały przetarg na transmisje piłkarskiej Ekstraklasy w dwóch najbliższych sezonach. Pierwszy nadawca będzie pokazywać wszystkie mecze, a TVP - po jednym meczu z każdej kolejki (będzie to 12 spotkań pierwszego wyboru, 12 - drugiego wyboru i 13 - trzeciego).

- Na pewno wartość kontraktu jest sukcesem i klubom spada gwiazdka z nieba. Ostatnie miesiące były wyjątkowo złe dla polskiej piłki. Mundial, puchary, ekscesy stadionowe. Przy takich elementach ta układanka finansowa mogła wypaść o wiele gorzej - zgadza się Grzegorz Kita, prezes Sport Management Polska. Zastanawia się także, jak wysoko Ekstraklasa może podbić jeszcze cenę praw do transmisji.
- nc+ jest już od wielu lat między młotem a kowadłem. Z jednej strony wiele osób płaci abonament głównie ze względu na chęć oglądania ligi, z drugiej strony stacja stała się zakładnikiem tego produktu. Naprawdę ciekawe jest, gdzie znajduje się szklany sufit finansowy dla nc+. Do którego momentu są w stanie finansować ciągle drożejący projekt. Coraz bardziej ryzykowne jest opieranie swoje strategii funkcjonowania na rynku polskim o ten obszar - ocenia menedżer.
2018-12-11
Puls Biznesu
Krzysztof Hołowczyc zawiesił rajdowy kask na kołku, a kombinezon umieścił w szafie, ale w marketingowym wyścigu wciąż uczestniczy. Atlantic, szwajcarski producent zegarków, poinformował, że kosztujący 3,5 tys. zł model worldmaster driver 777 by Krzysztof Hołowczyc zostanie wyprzedany prawdopodobnie jeszcze przed tegorocznymi świętami.

- Trzeba uczciwie przyznać, że „stara gwardia” nie daje się zdetronizować. Ponad dekadę temu stworzyłem autorski podział osobowości sportowych ze względu na zdolności promocyjne i medialne. Od tego czasu niewiele się zmieniło - twierdzi Grzegorz Kita, prezes agencji Sport Management Polska, ekspert w zakresie marketingu sportowego. Jego zdaniem, popularność Hołowczyca jest kompozycją jego umiejętności interpersonalnych, komunikacyjnych, sporej aktywności biznesowo-marketingowej, a także inteligencji, kultury osobistej i prezencji.

- Przy takim połączeniu sukcesy czy kariera sportowa są "jedynie" backgroundem, na którym buduje się własny wizerunek i monetyzuje potencjał wynikający z konkretnych cech - uważa Grzegorz Kita.
2018-12-10
Portal Samorządowy
Zdecydowana większość samorządów wspiera zawodowe kluby sportowe i nie byłoby w tym niczego nagannego, gdyby część decyzji o dofinansowaniu klubów nie była po prostu ratowaniem przed upadłością prywatnych spółek.

- Co do zasady uważam, że samorządy powinny mieć możliwość inwestowania w sport zawodowy, bo to przecież nie jest zagadnienie tylko sportowe, czy nawet tylko promocyjne – chociaż obydwie funkcje są ogromnie ważne – ale to przecież także przemysł czasu wolnego, wypełnianie powinności wobec lokalnej społeczności, inspirowanie dzieci do uprawiania sportu, budowa patriotyzmu lokalnego i więzi społecznych itd. - mówi Grzegorz Kita, prezes i właściciel spółki Sport Management Polska, jeden z najbardziej rozpoznawanych w Polsce specjalistów i ekspertów z zakresu marketingu i konsultingu sportowego.

Kita wyraźnie oddziela jednak przemyślane inwestowanie w sport od doraźnego ratowania klubów będących w trudnej sytuacji:

- Każda inwestycja miejska powinna mieć charakter profesjonalny, co oznacza, że powinna zostać poprzedzona rzeczową analizą dokonywaną przez profesjonalistów. Miasta mają swoje biura i wydziały sportu, mnóstwo jednostek zewnętrznych, MOSiR-y, OSiR-y - funkcjonujące dziś pod wieloma nazwami jednostki, które powinny być profesjonalnie przygotowane do tego, żeby ocenić, czy dany klub, ludzie nim zarządzający są wiarygodni, mniej wiarygodni, a może współpraca z nimi jest z jakiegokolwiek punktu widzenia - np. ekonomicznego czy wizerunkowego - ryzykowna.
2018-12-03
Interia Biznes
- Wiele osób bardzo aktywnych w mediach społecznościowych pieniądze zarabia w świecie realnym. Kanały socialowe to bardzo ważna i nieodłączna ale tylko część systemu naczyń połączonych, które dopiero w całości dają wymierny efekt - twierdzi Grzegorz Kita ze Sport Management Polska.

Jego zdaniem rynek influencerów sportowych jest ogromny, znacznie większy niż się to wydaje na pierwszy rzut oka. - Najczęściej zauważa się tych, którzy mają milionowych czy idących w setki tysięcy followersów. Tymczasem to tylko wierzchołek góry lodowej. Większość osób kompletnie nie widzi setek osób, które także mają od kilkunastu do kilkudziesięciu tysięcy followersów, zwłaszcza na Instagramie, spore zasięgi organiczne i zaangażowania fanów i którzy również ciężko pracują i odnoszą sukcesy - mówi Grzegorz Kita.
2018-11-24
WirtualneMedia
Robert Kubica wraca na tory Formuły 1 jako zawodowy kierowca w barwach teamu Williamsa, którego sponsorem zostaje polska spółka PKN Orlen.

Grzegorz Kita, prezes Sport Management Polska ostrzega, że dla Orlenu transakcja z zespołem Williamsa to nie tylko okazja, ale przede wszystkim poważne wyzwanie - Po stronie wyzwania stoi z kolei umiejętność efektywnego skorelowania nakładów marketingowych z potencjałem sprzedażowym i w ogóle z zagranicznymi rynkami zbytu. Przy tak dużej inwestycji Orlen musi liczyć się z tym, że będzie uważnie obserwowana i analizowana każda "państwowa" złotówka, która będzie wydana w ramach tego sponsoringu - twierdzi nasz rozmówca.

Dodaje, że bardzo ważna jest też nawet sama wielkość i jakość ekspozycji Orlenu na nośnikach Williamsa. Musi odpowiadać randze i statusowi naszego koncernu narodowego, być wyraźnie widoczna i rozpoznawalna oraz godnie eksponowana. Nasz rozmówca podkreśla, że przy transakcji o tej skali warunkiem koniecznym umowy musi być wyraźna, jakościowa ekspozycja marki dająca wysoką, światową rozpoznawalność i generująca wysoki, niejako automatyczny ekwiwalent reklamowy. - Przy takich kwotach nie można zgodzić się na ekspozycje niedostatecznie widoczne i przerzucić budowę rozpoznawalności i świadomości marki całkowicie na dodatkowe budżety. Dodatkowe budżety muszą wygenerować efekt synergii marketingowej. Środki na PR, social media, event marketing czy kampanie mediowe mają stanowić przypieczętowanie efektywności marketingowej a nie ją całkowicie tworzyć - podpowiada Grzegorz Kita.
2018-11-23
Biegowe.pl
„Korona albo śmierć” – może na takie hasło jest jeszcze za wcześnie, ale analiza frekwencji na 24 polskich półmaratonach wyraźnie pokazuje, że biegi zaliczane do cyklu Korony Polskich Półmaratonów cieszą się największą popularnością. Pozostałe imprezy przeważnie notują spadki zainteresowania biegaczy. 

Jak zauważa ekspert marketingu sportowego Grzegorz Kita, potencjał Korony Polskich Półmaratonów już dzisiaj jest wysoki, mimo że jej organizatorzy nie prowadzą wokół niej wielkich działań reklamowych. 

– Daje to podstawy do zastanawiania się, jak mocno mogłyby skoczyć wyniki przy aktywnej, różnorodnej promocji. Z drugiej strony Korona jest już na rynku kilka lat, informują o niej organizatorzy poszczególnych półmaratonów a środowiska biegowe mają transparentną świadomość istnienia takiego produktu. Przy obecnym nasyceniu rynku biegowego w sposób skokowy sytuację mogłoby zmienić jedynie wprowadzenie swoistej, „powszechnej” mody na taką Koronę. Ta dzisiejsza pozostaje bardziej w sferze zainteresowań klasycznych uczestników i biegowych „hard userów” ale tego typu aspekty grywalizacyjne zawsze cieszą się zainteresowaniem i mają istotny wpływ na frekwencję – podkreśla prezes Sport Management Polska.
2018-11-22
Press
Polski Koncern Naftowy Orlen wyłoży 10 mln euro i zostanie sponsorem głównym całego teamu Williamsa w Formule 1. W zamian kontrakt jako podstawowy kierowca z zespołem podpisze Robert Kubica.

Grzegorz Kita, prezes Sport Management Polska, uważa, że w całej historii nadal więcej jest pytań niż odpowiedzi. - Przede wszystkim mówimy tu o bardzo dużych kwotach, jak na marketingowy budżet polskiej firmy. Z całą pewnością dla Orlenu to okazja, aby wykonać próbę przejścia do wyższej ligi marketingowej, marki rozpoznawalnej globalnie w oparciu o F1. Z kolei Kubica to nadal silna marka w polskim marketingu. Pomimo braku występów w ostatnich latach nadal plasuje się na wysokim szóstym miejscu w rankingu znajomości wspomaganej polskich sportowców. Co więcej, pełnoprawny powrót do F1, jeśli będzie udany, może stać się kanwą kolejnej ciekawej narracji marketingowej: historii Polaka, który pomimo przeciwności losu wrócił do F1 – uważa Kita.
2018-11-19
WirtualneMedia.pl
Koniec kariery Agnieszki Radwańskiej to według ekspertów od marketingu sportowego przede wszystkim ogromna strata dla polskiego tenisa, bo jak na razie nie ma godnej następczyni polskiej sportsmenki.

Na poziomie marketingu i reklamy właściwie należy żałować, że polski rynek reklamy nie wytworzył dużej, super udanej kampanii w najlepszych czasach tej zawodniczki, że jedynie częściowo potrafił kreatywnie zdyskontować popularność i status tej gwiazdy. Radwańska na korcie słynęła z inteligencji, kreatywności i wirtuozerii, ale do jej poziomu nie umiała dorównać większość kampanii marketingowych z jej udziałem - mówi Grzegorz Kita, prezes Sport Management Polska.
2018-11-18
Presservice
Trudno mi wyobrazić sobie, żeby o zamiarze zakończenia kariery Agnieszka Radwańska, jako profesjonalistka, nie poinformowała wcześniej firm, z którymi ma długotrwałe umowy sponsoringowe.

Niemniej jednak w umowach sponsoringowych jest możliwość zastosowania naprawdę wielu klauzul i wyłączeń związanych np. z niemożnością uczestniczenia w zawodach, skandalami obyczajowymi czy dopingowymi czy chociażby zakończeniem kariery (choć w sumie nie jest to niestety standard rynkowy bo świadomość różnorodnych sytuacji wymaga wielu lat doświadczeń i praktyki). W umowach, które ja przygotowuję dla marketerów zamieszczam nawet do 20 takich klauzul. Czyli wszystko to, co wpływa na potencjalną efektywność i bezpieczeństwo współpracy sponsoringowej - mówi Grzegorz Kita, ekspert rynku marketingowego.
2018-10-08
WirtualneMedia.pl
Amerykanka Kathryn Mayorga oskarżyła portugalskiego piłkarza Cristiano Ronaldo o gwałt. Miało do niego dojść w 2009 roku w Las Vegas. 

Grzegorz Kita, prezes Sport Management Polska twierdzi, że już teraz - w fazie zarzutów i wrzeniu tematu w mediach i social mediach - zarówno dla Ronaldo jak i dla jego sponsorów cała ta sprawa to gigantyczna katastrofa wizerunkowa.

Ocenia, że wyglądające na pierwszy rzut oka na dość dyplomatyczne zachowania sponsorów współpracujących z piłkarzem są nie tyle wyrażaniem „głębokiego zaniepokojenia”, co aktywnymi próbami dystansowania się od zawodnika i przygotowywania sobie pierwszych przyczółków do potencjalnych zerwań kontraktów.

2018-10-03
TVN 24 BiS
Polski Związek Piłki Siatkowej otrzyma za sukces podopiecznych Vitala Heynena 200 tysięcy dolarów. Wicemistrzowie świata zgarną 125 tysięcy dolarów, natomiast brązowi medaliści - Amerykanie - otrzymają 75 tysięcy dolarów.

- Informacja o wysokości premii za zdobycie mistrzostwa świata od federacji siatkarskiej jest mało poważna - ocenił w TVN24 BiS Grzegorz Kita ze Sport Management Polska. Jego zdaniem "to złe wizerunkowo dla samej siatkówki jako dyscypliny".

- Dwieście tysięcy dolarów za mistrzostwo świata to bardzo małe pieniądze, kompletnie nieadekwatne do skali zjawiska - mówi ekspert.
2018-10-02
WirtualneMedia.pl
Dla Grzegorza Kity, prezesa Sport Management Polska kwestia dotycząca wielkości i lokacji budżetów w dyscyplinach sportowych sprawa jest prosta.

- Pieniądze idą za widzem. Marketerzy inwestują tam gdzie są największe oglądalności i frekwencje. Co ważne – gwarantujące powtarzalność. Gdyby siatkówka czy lekkoatletyka były w stanie osiągać w sposób cykliczny takie parametry jak piłka nożna to pieniądze szłyby właśnie tam.

Na potwierdzenie swojej tezy przytacza wyniki oglądalności niedzielnego siatkarskiego finału. - Kibice kochają i uwielbiają siatkówkę ale przed telewizorami zasiadło ich 9,2mln. To świetny wynik, ale w tej krytykowanej i nie mającej sukcesów piłce nożnej same grupowe mecze Polaków na Mundialu czy EURO ogląda jednak pomiędzy 11 a 15 mln telewidzów. Gdyby to piłkarze grali w półfinale wielkiej imprezy, o finale nawet nie wspominając, oglądalność szacowałbym na ok. 25 mln telewidzów. To różnica światów - podkreśla Grzegorz Kita.
2018-09-06
Grzegorz Kita inwestuje w FitFot.pl
Grzegorz Kita, założyciel i prezes grupy Sport Management Polska, a zarazem ekspert z zakresu biznesu sportowego poszerzył swoje portfolio inwestycyjne. Nabył 25% udziałów w FitFot.pl. 

FitFot.pl to portal i serwis fotografii sportowej. Umożliwia markom i organizatorom wydarzeń udostępnianie konsumentom dużej liczby zdjęć z organizowanych imprez. W serwisie można zamieszczać jednorazowo nawet do kilkunastu tysięcy zdjęć z jednego eventu. 
2018-08-31
Press
- Przez ostatnie pół roku skumulowały się trzy wydarzenia obciążające wizerunkowo polski futbol: złe wyniki polskich drużyn w europejskich pucharach, końcówka poprzedniego sezonu, gdy mówiło się o walce o mistrzostwo jako o wyścigu pełzających żółwi, i wreszcie bardzo słabe występy reprezentacji na mundialu - ocenia Grzegorz Kita, prezes Sport Management Polska.

- To wszystko może mieć wpływ na wartość praw do transmisji meczów Ekstraklasy i liczbę osób interesujących się nią. Z drugiej strony, bardzo ważne też jest, kto zasiądzie do negocjacji i jak je poprowadzi. W jaki sposób będzie potrafił przedstawić argumenty liczbowe i finansowe na rzecz utrzymania czy podniesienia wartości transakcji - dodaje Kita.
2018-08-27
WirtualneMedia.pl
Spółka TurboProjekt, posiadająca prawa do wizerunku piłkarza Kamila Grosickiego, podpisała list intencyjny z MBF Group. Dotyczy rozwoju marki TurboGrosik oraz wsparcia przy wejściu na giełdę.

Według Grzegorza Kity, prezesa Sport Management Polska, pomysł Grosickiego na rozwój biznesu jest wypadkową zdobytej przez niego popularności, zasięgów medialnych oraz prawdopodobnie więcej niż zadowalających wyników sprzedaży energetyka TurboGrosik.

- Tego typu działania to pewnie efekt analizy tych trzech aspektów, przy czym kluczowa jest pewnie ocena wolumenu sprzedaży napoju, ponieważ był to swoisty test na konwersję wizerunku i rozpoznawalności na działania zakupowe konsumentów. Trzeba jednak pamiętać, że zarówno grupa docelowa tej marki jaki i katalog produktów nie jest nieograniczony i wymaga starannego wyboru - mówi Kita.
2018-08-01
WirtualneMedia.pl
Dla Grzegorza Kity, prezesa Sport Management Polska nie jest zaskoczeniem tak nagły wzrost zainteresowania Juventusem, wzrost cen akcji klubu czy rosnąca liczba fanów w mediach społecznościowych po tym, jak ogłoszono że jego zawodnikiem zostaje Ronaldo.

- W przypadku Ronaldo trudno mi o nim myśleć jako o "tylko" zawodniku. Właściwie pierwsze co przychodzi mi na myśl to, że jest to przede wszystkim marka. Co więcej, sportowa klasa tego piłkarza i jego umiejętności marketingowe są tak mocno ugruntowane i mają taki kompleksowy wpływ na kluby w których gra, że posunąłbym się nawet dalej i określił go mianem jednoosobowego konglomeratu sportowo-marketingowego. Trudno się zresztą dziwić. Skumulowana liczba fanów Ronaldo w trzech podstawowych kanałach social mediów (Facebook, Twitter, Instagram) przekracza 318 milionów.
2018-07-30
WirtualneMedia.pl
Polscy piłkarze po porażce w Rosji udali się na wakacje. Jednak to, że afiszują się z tym w mediach społecznościowych, nie podoba się wielu kibicom i komentatorom. Czy nadwyrężony mundialowym blamażem wizerunek naszych zawodników pogorszy się jeszcze bardziej przez zdjęcia na Instagramie?

Według Grzegorza Kity, prezesa Sport Management Polska, obfite relacjonowanie pomundialowego wypoczynku nasi gracze mogli odpuścić, przede wszystkim fanom.

- Po tak katastrofalnym Mundialu, od zawodników wymagałoby się przynajmniej minimalnego taktu komunikacyjnego i empatii w stosunku do kibiców, których ogromne nadzieje zostały zawiedzione. Widać, że niektórzy zawodnicy kompletnie nie zdają egzaminu również poza boiskiem. W normalnych okolicznościach nikt nie miałby pretensji o to gdzie i jak wypoczywają piłkarze. Jednak Mundial w Rosji to sytuacja odmienna od dotychczasowych - komentuje dla portalu Wirtualnemedia.pl Grzegorz Kita. 
2018-07-18
Gazeta Wyborcza
- Wisła Kraków od kilku lat przypomina wulkan, w którym mocno buzuje. Na co dzień jest nakryty wielką pokrywą PR-u. Klub musi na poważnie wziąć się za poszukiwanie dużych inwestorów - rozmowa z Grzegorzem Kitą, specjalistą ds. marketingu sportowego.
2018-07-17
Puls Biznesu
Według nieoficjalnych ustaleń "PB", w roli nowego partnera polskiej piłki klubowej zaprezentowany zostanie PKO BP, który zostanie „oficjalnym bankiem Lotto Ekstraklasy”.

- Ciekawy ruch PKO BP. To prawda, że wyniki sportowe klubów, w szczególności na arenie europejskiej nie są imponujące, ale Ekstraklasa to znakomita platforma dotarcia do milionów potencjalnych klientów. Nawet najsilniejsza marka musi walczyć o klientów, a kibice piłkarscy to bardzo dobra grupa docelowa, tylko trzeba umieć się do nich przebić – mówi Grzegorz Kita, prezes Sport Management Polska, ekspert od marketingu sportowego, który pracował przy kampanii T-Mobile w roli sponsora tytularnego Ekstraklasy.
2018-07-11
Fakty TVN
Transfer Cristiano Ronaldo do Juventusu Turyn to wielowątkowa kompozycja sportowo-biznesowa. W gronie ekspertów poproszonych o skomentowanie tej transakcji, w głównym wydaniu Faktów TVN, wypowiedział się Grzegorz Kita - Prezes SMP.

W obecnych rankingach, zarówno przychodowych (Deloitte) jak i pod względem ogólnej wartości (metodologia KPMG), Juventus plasuje się ok. 9-10 pozycji. Formalnie niedaleko ale jest to różnica półek, którą trudno pokonać. Nawet pomimo inteligentnej, wszechstronnej i konsekwentnej strategii, jaką już dobrych parę lat temu obrał klub. Z takimi kamieniami milowymi jak rzeczywista ekspansja zagraniczna, własny stadion, rozbudowana akademia, mocne ale przemyślane transfery, nowy znak towarowy czy nawet serial Netflixa.
2018-07-07
TVN 24
Od Smudy i Fornalika, a wcześniej Janasa różniło go wiele, ale w jednym się do nich upodobnił - rzucaniu banałów na prawo i lewo. Odsłuchiwanie publicznych wypowiedzi Adama Nawałki może boleć. Konferencje prasowe z jego udziałem były drogą przez mękę. Sprowadzał je do lania wody, nie odpowiadał na pytania wprost, piłkarską nowomowę doprowadzał do perfekcji, a słuchających go do szewskiej pasji. 

- Podczas konferencji mundialowych prezentował się już bardzo negatywnie. Pojawiły się porażki w kompromitującym stylu, a styl komunikacji był podobny. Wypadało to już bardzo źle. Nadal nie odpowiadał wprost na pytania, a do tego upierał się, że nie zostały popełnione żadne błędy - opisuje ekspert od marketingu sportowego Grzegorz Kita. 
2018-07-07
Gazeta Wyborcza
Jeżeli ktoś myślał, że z powodu amerykańskich sankcji na Rosję oraz skandali korupcyjnych FIFA piłkarski mundial mógłby się nie odbyć, to był w błędzie. Impreza trwa od ponad trzech tygodni i ma się świetnie.

- Kontrowersje polityczne a właściwie problemy geopolityczne to dla koncernów problem ale jeśli chcą to znajdują rozwiązania. Podstawowym kryterium jest jednak biznes. Rachunek sprzedażowych oraz wizerunkowych strat i zysków. Jeśli wychodzi na plus koncerny angażują się w sponsoring nawet kontrowersyjnych imprez – twierdzi Grzegorz Kita, szef Sport Management Polska, agencji zajmującej się marketingiem sportowym. 
2018-07-05
Press
Z okazji mundialu Adam Nawałka był jedną z najchętniej zatrudnianych osób w kampaniach reklamowych. Pojawił się w kampanii wizerunkowej parówek Berlinki (Animex), występował jako ambasador marki Samsung, reklamował piwo Warka (Grupa Żywiec) i napoje izotoniczne 4Move Professional.

- Marki powinny teraz po prostu pozwolić dogasnąć kampaniom wykorzystującym jego wizerunek albo zrekonstruować przekazy zbyt niedopasowane do rzeczywistości – komentuje Grzegorz Kita, prezes Sport Management Polska. - Adam Nawałka wypada z obiegu marketingowo-reklamowego. Przestał być trenerem reprezentacji Polski, więc na tym poziomie nie jest już atrakcyjny dla reklamodawców – dodaje Kita.
2018-07-04
TVN 24 BiS
Zarobki selekcjonerów piłkarskich reprezentacji oraz brak rąk do pracy - to główne tematy programu "Biznes dla Ludzi", na który zaprasza Robert Stanilewicz.

W opinii gościa programu, Grzegorza Kita, stawki selekcjonerów to wypadkowa futbolowych sił popytu i podaży ale także aspiracji trenerskich i potencjału marketingowego. Duże pole do popisu mają negocjatorzy ponieważ różnice w wynagrodzeniach są ogromne. 
2018-07-03
WirtualneMedia.pl
Na mundialu w Rosji runął marketingowy mit wielkiej drużyny Adama Nawałki. Największym przegranym jest sam trener. Zmonetyzował swój wizerunek przed turniejem, dziś nie powinien jednak liczyć na nowe kontrakty reklamowe, bo w Rosji zaprzeczył wszystkim swoim, podstawowym cechom wizerunkowym. 

Inna jest natomiast sytuacja Kamila Glika. Grzegorz Kita uważa, że mimo iż piłkarz był kontuzjowany to jego ogólna wartość marketingowa wzrosła. Tłumaczy, że ten zawodnik w żaden sposób nie jest obciążony negatywnymi wynikami kadry, natomiast mocno wzrosła jego ogólnospołeczna rozpoznawalność i powszechność odczucia, że jest to zawodnik o dużej wartości sportowej.
2018-07-02
PRoto
Jak Polska i Niemcy komunikowały swoje porażki? Czy zachowanie obu zespołów mogło być satysfakcjonujące dla kibiców? Czy któryś z trenerów wypadał lepiej podczas pomeczowych konferencji?

O pomeczowych wystąpieniach polskiego szkoleniowca krytycznie wypowiada się także Grzegorz Kita, prezes Sport Management Polska. „Trener Nawałka na konferencjach prezentował się jak osoba oderwana od rzeczywistości. Po przegranych meczach, zamiast wiarygodnie przeprosić, komunikował się truizmami i frazesami. Ten styl dawał się jeszcze tolerować w przeszłości, ale nie po takiej katastrofie sportowej jak mecze z Senegalem i Kolumbią” – ocenia Kita. Dodatkowo, według niego sytuacji wokół kadry nie polepszały absencje trenera i najważniejszych piłkarzy na międzymeczowych konferencjach. „Było to odbierane jako jawne lekceważenie albo co najmniej arogancja” – wskazuje Kita w rozmowie z PRoto.pl.
2018-07-01
Press
- Nie udało się obronić pomysłu zakupu używanego i remontowanego jachtu we Francji. Nie przebiła się informacja, że w Polsce jachty się produkuje, ale nie takie, które mogłyby się ścigać w takich regatach – tłumaczy Grzegorz Kita, prezes agencji Sport Management Polska i dodaje: 

 - Informacje o wizerunkowej śmierci Kusznierewicza są przedwczesne. Biznes zachowuje się pragmatycznie. Kusznierewicz stracił, ale wciąż jest znanym sportowcem z wybitnymi osiągnięciami. Po okresie karencji wróci do łask.
 
2018-06-28
Onet Rano
Mecz Polska - Japonia dopisał kolejny, skomplikowany, wizerunkowy rozdział do obecności polskiej reprezentacji na Mundialu. 

Ale jeszcze przed meczem, w programie Jarosława Kuźniara na Onet Rano, Grzegorz Kita rozmawiał o problemach marketingowo-wizerunkowych zawodników i trenera. 
2018-06-28
Press
Niektóre marki zareagowały na odpadnięcie polskiej reprezentacji z mundialu tuż po niedzielnej przegranej z Kolumbią. Na facebookowych profilach pojawiły się posty z hasłami: "Zimny prysznic za nami" (Nivea Men), "Ż toczy się dalej" (Żywiec), "No i koniec" (KFC).

Grzegorz Kita, prezes Sport Management Polska, ocenia, że wartość marketingowa piłkarzy będzie uzależniona od postaw marketerów i konsumentów, których emocje i reakcje można podzielić na swoiste fazy czasowe. – Ja je dzielę na trzy odcinki. W pierwszej fazie, w której panują negatywne emocje i histeria wokół takiej sportowej katastrofy, wartość reklamowa sportowców właściwie zanika.
2018-06-26
WirtualneMedia.pl
Nasi piłkarze i trener promowali przed i w trakcie mundialu smartfony, energetyki, piwo, paliwo, a nawet parówki. Czy marketerzy dostaną teraz rykoszetem za ich słaby występ w Rosji?

- Na pewno marki są teraz w dość niezręcznej i wrażliwej sytuacji - ocenia dla portalu Wirtualnemedia.pl Grzegorz Kita, prezes Sport Management Polska. - Skala tej porażki jest ponad standardowo duża. Jeśli patrzymy w kategoriach masowego odbiorcy, to przegraliśmy z zespołami przeciętnymi - wyraźnie, wysoko, w złym stylu. W związku z tym odbiorca może być zły na marki dzisiaj, jutro, ale nie przełoży się to na trwałe działania zakupowe ani na trwałe postawy w stosunku do marek. Natomiast marki bukmacherskie i tak punktują - komentuje ekspert.
2018-06-26
Business Insider Polska
Co z kampaniami reklamowymi po fatalnej przegranej Polski z Kolumbią i utracie szans na awans z grupy? Prezes Sport Management Polska Grzegorz Kita uważa, iż sytuacja jest na tyle niestandardowa i gorąca, że marki powinny szybko przeanalizować swoje przekazy reklamowe i dostosować je do rzeczywistości.

- Na pewno trzeba skorygować kampanie zbyt nachalne albo buńczuczne oraz te oparte o wartości niezgodne z sytuacją (zwycięstwo, pozytywna atmosfera, miłe chwile, gloryfikacja postaci, które się skompromitowały). Ogólnie warto na kilka pierwszych, kluczowych dni obniżyć intensywność reklamową, zwłaszcza w internecie, który reaguje bardzo agresywnie - mówi Kita w rozmowie z Business Insider Polska.
2018-06-25
Na Temat
Stadion na końcu świata i spalone nadzieje. Z biletami na mecz z Japonią kibice mają więcej kłopotów niż pożytku.

Grzegorz Kita, ekspert z zakresu marketingu sportowego i CEO Sport Management Polska nie jest jednak przekonany, czy w najbliższych dniach faktycznie czeka nas wzrost odsprzedaży biletów na spotkanie z japońskimi samurajami. – Ciężko wyczuć, czy rozpocznie się masowa odsprzedaż biletów na mecz z Japonią. Na pewno radykalnie zmniejszy się chęć, by udać się na to spotkanie – mówi w rozmowie z naTemat . Jednak naprawdę trudno ocenić, czy polscy kibice będą woleli odsprzedać bilety a przede wszystkim czy będzie na nie popyt, również ze względu na krótki termin czy też warto zostawić sobie bilety na pamiątkę – zastanawia się nasz rozmówca.
2018-06-13
TVN 24 BiS
Grzegorz Kita został zaproszony do studia TVN24 BiS aby porozmawiać o ekonomicznych aspektach Mistrzostw Świata w piłce nożnej w Rosji. 

W programie m.in. :

- jakie są koszty organizacji mistrzostw dla kraju-gospodarza?
- czy Mundial to okazja do geopolitycznego PRu?
- jak Gdańsk korzysta na meczach w Kaliningradzie?
2018-06-10
WirtualneMedia.pl
Jak powinni postąpić reklamodawcy współpracujący z piłkarzem polskiej reprezentacji Kamilem Glikiem w roli ambasadora ich marek w związku z kontuzją, która może go wykluczyć z nadchodzącego mundialu?

- Na występach meczowych obrońcy ciąży spore ryzyko odpowiedzialności za zły wynik lub błędy indywidualne. Po kontuzji Glik stał się natomiast tematem narodowym numer 1. Przez Polskę przeszło swoiste tornado informacyjne na temat stanu zdrowia zawodnika, międzynarodowej sagi medycznej, problemu jaki jego brak rodzi dla reprezentacji i w konsekwencji jak ważny jest to reprezentant. Nie tylko znacząco zwróciło to na niego oczy osób dotychczas nie mających nawet świadomości jego istnienia, ale wytworzyło także duże poczucie ogólnej wartości tego piłkarza. Współczucie dla zawodnika ciekawie zsynergizowało się z jednoczesnym uznaniem jego wartości. Co więcej, w sensie marketingowym Glik stał się "produktem" bezpieczniejszym. Nie będzie odpowiadał za niesatysfakcjonujące wyniki - podkreśla w rozmowie z Wirtualnemedia.pl Grzegorz Kita.
2018-06-04
WirtualneMedia.pl
Przed Mundialem sytuacja reprezentacji jest równie ciekawa w obszarze sportowym jak i marketingowym. Wirtualnemedia.pl zasięgnęły opinii Grzegorza Kity, który doceniając pozycję Roberta Lewandowskiego i trenera Nawałki, jednak wbrew trendom mówi o regresie wizerunkowym zawodników i paradoksie reprezentant-reprezentacja.

- Trener Nawałka jest rzeczywiście często spotykany w reklamach ale nie sądzę, żeby na ten moment został przekroczony punkt krytyczny. Może jego duża ekspozycja jest swoistą odpowiedzią na brak wyrazistych bohaterów sportowych wśród zawodników reprezentacji. Poza tym do momentu pierwszego meczu Nawałka jest pewniakiem reklamowym. Wypracował wizerunek typu premium. Spokojnego, analitycznego stratega i mentora. To ceni reklama. Takie aktywa mogą dopiero zdewaluować porażki w złym stylu na mundialu - komentuje z kolei Grzegorz Kita, prezes Sport Management Polska.
2018-05-28
WirtualneMedia.pl
Telewizja Polsat za 38 mln euro kupi większościowy pakiet udziałów w Eleven Sports Network. Eksperci oceniają tę transakcję jako przejaw coraz większej konsolidacji rynku.

W ocenie Grzegorza Kity, prezesa Sport Management Polska transakcja zakupu Eleven Sports Network przez Cyfrowy Polsat jest ogromnym zaskoczeniem i fundamentalną zmianą na rynku.
- Polsat zdobywa właśnie ważny segment contentowy pozyskując zbiorczo, z dnia na dzień, spory pakiet praw transmisyjnych do sportowych produktów typu premium. Jest to także zaskoczenie po stronie Eleven. Nie do końca rozumiem ich potrzebę sprzedaży czy rozprzedaży tych aktywów. Jestem ciekaw czy takie transakcje Eleven będzie realizował także na innych rynkach. Przy transakcji z Polsatem uruchomili mechanizm dość nieoczekiwany dla nich, ale mający pewnie genezę z MP Silva: zbiorcze zakupy praw transmisyjnych a następnie ich redystrybucja na poziomach krajowych czy regionalnych - komentuje Kita.

Transakcja Polsat - Eleven rozpatrywana jest z reguły w ujęciu krajowym. Grzegorz Kita wyraża jednak opinię, że Polsat przekształca się w gracza kontynentalnego (a co najmniej w podmiot chcący się liczyć w Europie Środkowo-Wschodniej)
2018-05-23
Inn Poland
Jaki będzie Mundial w Rosji? Jakimi ryzykami geopolitycznymi jest obciążony?
Z czym będą musieli zmierzyć się polscy kibice chcący dotrzeć na mecze?

– Ludzie dopiero po fakcie uświadomili sobie, że, mówiąc hasłowo: „to jest Rosja”. Na początku Polacy walczyli o bilety po prostu z imperatywem ich zdobycia i niewiarą, że będzie się akurat tym szczęśliwcem. Gdy już je zdobyli, emocje zastąpił chłodny realizm i zaczęli się zastanawiać, w jaki sposób tam po prostu dotrzeć, jak się przemieszczać na te ogromne odległości i ile to naprawdę będzie kosztowało. Jak dojechać na stadion albo gdzie można znaleźć tanie zakwaterowanie w jego pobliżu – tłumaczy INN:Poland Grzegorz Kita, ekspert z zakresu marketingu sportowego i CEO Sport Management Polska.
2018-05-19
Presservice
- Polscy piłkarze rzadko występują w krajowych kampaniach klasycznych marek premium. Linia podziału przebiega raczej pomiędzy markami silnymi, powszechnie rozpoznawalnymi a markami średnimi. A to w żaden sposób nie wpływa negatywnie na wizerunek. Zdziwienie mogłyby wzbudzać jedynie marki mało znane, lokalne lub kontrowersyjne. Żabka wprawdzie kojarzy się z budżetowymi zakupami, ale jest to z kolei ogromna sieć - komentuje Grzegorz Kita dla Presservice.

Na wizerunkach zawodników nie odbija się też negatywnie sama ilość reklam, która funkcjonuje wokół piłkarzy, ponieważ ich gwałtowny przyrost to naturalna sytuacja przed Mundialem. Zamieszanie wprowadza dopiero pojawianie się ponadprzeciętnie znanej osoby jednocześnie w wielu kampaniach, jak w przypadku Roberta Lewandowskiego czy Adama Nawałki, ale i wtedy nie wpływa to negatywnie na ich wizerunek. Bardziej wzbudza to krytykę branżową niż dezorientuje konsumentów. Natomiast częściowo maleje skuteczność takich kampanii.
2018-04-09
Press
Publikacje na temat udziału Mateusza Kusznierewicza w rejsie dookoła świata w ramach projektu "Polska100" Polskiej Fundacji Narodowej w większości mają wydźwięk negatywny.

Grzegorz Kita uważa jednak, że pomimo fatalnego startu, projekt rejsu Kusznierewicza nadal ma sens i potencjał bo to ciekawe multinarzędzie komunikacyjne. Ale bezwzględnie musi być zrekonfigurowany, utransparentniony i logiczny w zakresie efektywności (ROI promocyjnego i marketingowego)
2018-04-05
TVN24 BiS
Mundial w Rosji i stan zaawansowania budowy stadionów. 
Prezes Kita został zaproszony do studia TVN24BiS aby porozmawiać o problemach i specyfice infrastruktury mundialowej. 
2018-03-29
Gazeta Wyborcza
Dlaczego warto promować się przez sport?
Obszerny wywiad Gazety Wyborczej z Grzegorzem Kitą.

Jarosław K. Kowal: Czy sport jest najlepszym narzędziem do promocji?
Grzegorz Kita: Bardzo dobrym, ale złożonym, dlatego nie chcę przesądzać, czy najlepszym. Na pewno warto po niego sięgać. Bo przecież pod hasłem „sport” kryje się też kultura fizyczna, aktywności ruchowe, rekreacja, sporty dzieci i młodzieży czy seniorów. Sport dlatego jest atrakcyjny, że oferuje unikalne, szeroko rozumiane pozytywne emocje, skupia na sobie dużą uwagę odbiorców, do tego budzi prozdrowotne skojarzenia. Ale strategia promocji poprzez sport powinna być skorelowana z ogólną strategią promocji miasta, a nawet strategią rozwoju. 
2018-03-26
Polsat News
Prezes Kita wspólnie z Prof. Zbigniewem Dziubińskim zostali zaproszeni do programu Polsat News aby porozmawiać o ekonomicznych i socjologicznych aspektach przyszłorocznych, piłkarskich Mistrzostw Świata U-20 w Polsce. Także o możliwościach jakie dają poszczególnym Miastom Gospodarzom oraz jak miasta i samorządy mogą skorzystać na ich organizacji.

Ale wbrew pozorom promocja poprzez takie wydarzenie nie jest prosta. Wiele samorządów tak mocno skupia się na samej techniczno-formalnej organizacji eventów, że nie wykorzystuje w pełni możliwości promocyjnych takich imprez.
2018-03-23
Sport&Business 360
Podsumowanie roku 2017 w polskim biznesie sportowym.
2018-03-18
ZapinamyPasy.pl
Lechia Gdańsk podpisała kontrakt z 17-letnią gwiazdą z ..Indonezji. Egy Maulana Vikri został przedstawiony na Stadionie Enarga Gdańsk w niedzielę, 11 marca. Profil Lechii Gdańsk na Instagramie powiększył się w dwa dni o 100 tysięcy obserwujących. Wszyscy nowi kibice są z Indonezji!

Do studia radiowego ZapinamyPasy.pl został zaproszony Grzegorz Kita aby porozmawiać o tym indonezyjskim transferze Lechi Gdańsk i jego wpływie na wizerunek i popularność klubu.
W trakcie godzinnej audycji rozmawiano także o perypetiach transferowo-finansowych Neymara i marketingu sportowym w polskim sporcie.
2018-03-16
Dziennik Gazeta Prawna
Orliki z podciętymi skrzydłami. Co trzecie boisko potrzebuje pilnego remontu.

Program Orlik był gigantycznym zastrzykiem pozytywnej energii, promowania aktywności i kultury fizycznej oraz działań prozdrowotnych w całej Polsce. Trudno znaleźć drugi program infrastrukturalny, który w tak dużym stopniu mógłby korzystnie i powszechnie wpłynąć na życie obywateli, przede wszystkim najmłodszych - mówi Grzegorz Kita, szef SMP.

Na poziomie strategicznym program też był nieźle przygotowany. Ustalono, kto sfinansuje budowę boisk i w jakich proporcjach, kto będzie odpowiadał za ich późniejsze utrzymanie, jak powinien wyglądać schemat budowy i jego komponenty. Było jasne: orlik dla gminy to nie gwiazdka z nieba, lecz infrastruktura, o którą lokalni działacze muszą później zadbać.

Największy problem pojawił się jednak na poziomie operacyjnym, wraz z upływem czasu. Okazało się, że samorządy to zróżnicowana grupa. Część urzędników świetnie sobie radzi z zarządzaniem i remontami orlików, inni z kolei fatalnie.
2018-03-05
WirtualneMedia.pl
Sytuacja, w jakiej znalazł się skoczek narciarski Piotr Żyła, po tym jak jego żona ujawniła, że wiele miesięcy temu wyprowadził się z domu i nie przywiązuje wagi do opieki nad dziećmi na pewno negatywnie odciśnie się na wizerunku sportowca. To, jak bardzo będzie zależało od dalszego rozwoju wypadków.

Według Grzegorza Kity, prezesa Sport Management Polska skandale obyczajowe są tym rodzajem kryzysów, które w bardzo mocny, wręcz fundamentalny sposób wpływają na wizerunek sportowca. - Najsilniejsze są te gdzie ujawnia się dysonans pomiędzy publicznym wizerunkiem sportowca a jego rzeczywistym zachowaniem. Afera wokół Tiger Woodsa dotyczyła przecież nie tylko tego, że był seksoholikiem, a bardziej chodziło o szok jaki wywołały takie informacje w konfrontacji z jego wizerunkiem wierzącego i troskliwego męża i ojca. Zaryzykowałbym nawet twierdzenie, że w wielu wypadkach poważne skandale obyczajowe są silniejsze niż skandale dopingowe - podkreśla nasz rozmówca. Jego zdaniem trzeba mieć na uwadze, że od samego początku to żona Piotra Żyły narzuciła swoistą "rodzinno-małżeńską" narrację tej historii odnosząc się od razu do takich wartości jak dzieci, małżeństwo, miłość. Jednocześnie od razu uwypuklając i piętnując asocjacje negatywne.
2018-03-04
Press
W najnowszym Magazynie Press sporo na temat rewolucji w polskim eterze.
Dwa radia, dwa światy. Weszło FM i zapinamypasy.pl

Zabrzmi to zaskakująco ale w mojej ocenie możliwości rozwoju i przetrwania tych projektów radiowych uzależnione są całkowicie od profesjonalizmu i jakości przygotowanych ..planów budżetowych - komentuje Grzegorz Kita dla Press.

Na poziomie merytoryki i atrakcyjności treści obydwie stacje radzą sobie bowiem bardzo dobrze. Jeśli więc obie stacje świadomie konstruowały model biznesowy i biznes plan, precyzyjnie kalkulując jakość i wielkość zatrudnień i honorariów, ramówkę, koszty inwestycyjne, docelowe zasięgi - to są świadome możliwych wariantów rozwoju. Jeśli natomiast miałoby to działać na zasadzie, że wystartujmy a „później się zobaczy” to konfrontacja z rzeczywistością może być bolesna. Ogromną rolę odegra też umiejętność pozyskiwania środków z rynku, zwłaszcza ze sprzedaży reklam i współpracy z marketerami. 
2018-02-05
WirtualneMedia.pl
Roger Federer stał się ikoną swojej dyscypliny jednoznacznie kojarząc się z sukcesem i doskonale poprowadzoną karierą sportową. Jego ostatnie zwycięstwo na Australian Open nie wpłynie znacząco na podniesienie i tak już ogromnej wartości marketingowej, a jedynie może ją utrzymać na odpowiadającym sponsorom poziomie.

Zdaniem Grzegorza Kity, prezesa Sport Management Polska z Federerem jest ten "problem", że z jednej strony jest zawodnikiem z racji wieku schodzącym ze sceny, ale jednocześnie podczas tego "schodzenia" lśni w świetle reflektorów znacznie bardziej niż szereg młodych zawodników. Nasz rozmówca twierdzi, że jego sukcesy są po prostu ponadstandardowe, znacząco przekraczają najśmielsze oczekiwania. Poza tym jego wizerunek, rozpoznawalność czy związane z nim cechy osobowe są aktywami marketingowymi samymi w sobie. - A jeżeli dodać jeszcze do tego jego własne zasięgi we współczesnych social mediach to bezdyskusyjne staje się, że Federer to reklamowo w pewnym sensie marka ponadczasowa a przynajmniej jeszcze długoletnia. Ma też to, co sponsorzy bardzo doceniają czyli stabilność zachowań i jakość wizerunku.
2018-01-17
LoveKraków.pl
LoveKraków.pl: Cracovia nie będzie sprzedawać biletów, czym część kibiców jest oburzona. Na stadion będzie można wejść tylko po zakupie karty kibica i karnetu. Jak to wpłynie na wizerunek klubu?

Grzegorz Kita, prezes Sport Managament Polska: Krótkoterminowo kontrowersyjnie. Długoterminowo i strategicznie to może natomiast być spora szansa dla klubu na przyśpieszenie rozwoju. Decyzji nie możemy rozpatrywać w kategoriach marketingowych czy autonomii zarządzania. Władze Cracovii doszły do ściany i nie miały wyboru. Klub musiał zrobić coś całkowicie niestandardowego, jeżeli chciał zmienić to, co dotąd działo się na stadionie, bo wszystkie dotychczasowe środki zawiodły. Skoro zakazy stadionowe i praca ochrony nie wystarczyła, to trzeba było podjąć inne działania.

Zapraszamy do przeczytania całości wywiadu.
Sport Management Polska jest autorem promocyjnego sukcesu polskiego pływania. W latach 2005-08 SMP był wyłącznym przedstawicielem Polskiego Związku Pływackiego w zakresie marketingu. Oprócz promocji dyscypliny firma stworzyła także dwa, wielkie programy sponsoringowe -dla Bioton S.A. oraz Telefonii Dialog S.A. [2005-08]
Sport Management Polska we współpracy z instytutem badawczym ARC Rynek i Opinia opracował na zlecenie Grupy Tauron unikalną metodologię badawczą. Zrealizowana na poziomie standardów światowych, metodologia służy do doboru, planowania, analizowania i raportowania efektywności działań sponsoringowych [2009]
agencja marketingu sportowego, marketing sportowy agencje