Sport Management
10 lutego 2011
Zaskakujące dane o polskim futbolu
Polska piłka oczyma kibiców na rok przed EURO 2012 - wspólne badanie SMP i  instytutu badawczego ARC Rynek i Opinia - przynosi szereg interesujących informacji.
 
Piłka nożna jest najpopularniejszą dyscypliną sportu wśród Polaków. Okazuje się jednak, że na rok przed Euro 2012 odsetek osób nią zainteresowanych jest najniższy od blisko dziesięciu lat.

Najbardziej lubianym klubem piłkarskim w Polsce jest Lech Poznań, a zawodnikiem – nowy kapitan polskiej reprezentacji Polski, Kuba Błaszczykowski.

Z kolei najbardziej utalentowanym, zdaniem kibiców, polskim zawodnikiem jest Robert Lewandowski – wynika z raportu Monitor Piłkarski 2011 - wspólnej inicjatywy Sport Management Polska i instytutu badawczego ARC Rynek i Opinia.
 
Zainteresowanie piłką nożną
 
Piłka nożna od lat pozostaje najpopularniejszą dyscypliną sportu wśród Polaków. Nie da się jednak ukryć, że niepowodzenia polskiej drużyny narodowej oraz jej nieobecność na ostatnich Mistrzostwach Świata w RPA lekko osłabiły pozycję futbolu jako narodowego sportu. Z badania instytutu badawczego ARC Rynek i Opinia wynika, że zainteresowanie piłką nożną Polaków jest najniższe od blisko dziesięciu lat.
 
Stosunek kibica do polskich klubów piłkarskich i piłkarzy
 
Najbardziej lubianym przez polskich kibiców klubem piłkarskim jest Lech Poznań. Na drugim miejscu znalazła się Wisła Kraków, a na trzecim Legia Warszawa. – „Wyniki te nie są zaskoczeniem. Lech Poznań jest jedyną polską drużyną grającą w europejskich rozgrywkach. Jego awans do 1/16 Ligi Europejskiej udowadnia kibicom, że z polski klub może odnosić międzynarodowe sukcesy. Jeśli chodzi natomiast o Wisłę Kraków i Legię Warszawa, to są to jedne z najbardziej rozpoznawanych i najbardziej utytułowanych polskich klubów” – mówi Andrzej Gołoś, autor raportu oraz kierownik zespołu badawczego w ARC Rynek i Opinia.
 
Najbardziej lubianym trenerem piłkarskim, przez kibiców, jest Franciszek Smuda. Ze swoim wynikiem 36 proc. zdystansował rywali. Na kolejnych miejscach znaleźli się Michał Probierz (6 proc.), prowadzący Jagiellonię Białystok oraz zasłużony trener Henryk Kasperczak (6 proc.), aktualnie pracujący dla greckiego AO Kavala.
 
-"Ranking trenerów zaskakuje. Wydawało się, że społeczny kapitał zaufania do trenera Smudy znacznie stopniał. Niewykluczone natomiast, że pozycja Smudy jest jednak efektem swoistej ubogości środowiska trenerskiego, które nie wykreowało nowych, charyzmatycznych postaci z sukcesami" – mówi Grzegorz Kita, Prezes Zarządu Sport Management Polska.
 
Kibice mają też ulubionych piłkarzy. Największą sympatię ich budzą Kuba Błaszczykowski (19 proc.), kapitan reprezentacji Polski oraz piłkarzy Borussii Dortmund, a także dwóch utalentowanych polskich bramkarzy – Artur Boruc (13 proc.) oraz Jerzy Dudek (10 proc.).

"Sympatie kibiców budzą przede wszystkim zawodnicy, którzy cechują się talentem i charakterem oraz których umiejętności zostały pozytywnie zweryfikowane przez transfer zagraniczny i grę w reprezentacji. Wszyscy zawodnicy stanowiący bowiem pierwszą dziesiątkę rankingu to "stranieri" oraz byli lub obecni reprezentanci" - dodaje Grzegorz Kita.

Kibice cenią zawodników za ich umiejętności. Za najbardziej utalentowanych zawodników uważają Roberta Lewandowskiego, Kubę Błaszczykowskiego oraz Wojciecha Szczęsnego, którzy w tym sezonie szturmem zdobywają uznanie w ligach europejskich.

***
Raport Monitor Piłkarski został oparty na dwóch badaniach. Pierwsze zostało przeprowadzone metodą bezpośrednich wywiadów kwestionariuszowych wspomaganych komputerowo (CAPI) w 3 falach od maja do grudnia 2010 r. na reprezentatywnej próbie N=1218 mieszkańców Polski w wieku 15-65 lat. Natomiast drugie metodą ankiet wypełnianych za pośrednictwem Internetu (CAWI) na panelu internetowym Epanel.pl w lutym 2011 rok na ogólnopolskiej próbie N=1044 osób bardzo zainteresowanych piłką nożną w wieku 15-65 lat.

***
Podmioty zainteresowane otrzymaniem dostępu do pełnego raportu z badań prosimy o kontakt z biurem Sport Management Polska.
Sport Management Polska jest autorem promocyjnego sukcesu polskiego pływania. W latach 2005-08 SMP był wyłącznym przedstawicielem Polskiego Związku Pływackiego w zakresie marketingu. Oprócz promocji dyscypliny firma stworzyła także dwa, wielkie programy sponsoringowe -dla Bioton S.A. oraz Telefonii Dialog S.A. [2005-08]
Sport Management Polska we współpracy z instytutem badawczym ARC Rynek i Opinia opracował na zlecenie Grupy Tauron unikalną metodologię badawczą. Zrealizowana na poziomie standardów światowych, metodologia służy do doboru, planowania, analizowania i raportowania efektywności działań sponsoringowych [2009]
agencja marketingu sportowego, marketing sportowy agencje szkolenia katowice szkolenia bhp katowice