Sport Management
SMP w mediach
Sport Management Polska to firma wyspecjalizowana w profesjonalnym marketingu i konsultingu sportowym. SMP wszechstronnie łączy tak różnorodne dziedziny biznesu sportowego jak: konsulting, marketing, management, PR, organizację eventów i szkoleń.

Ekspercka wiedza, szerokie kompetencje i bogata praktyka – taki kapitał od lat znajduje uznanie wśród przedstawicieli świata mediów zarówno biznesowych, marketingowych jak i sportowych.

Grzegorz Kita, Prezes Sport Management Polska, zarządzający firmą od 2002 roku, jest najczęściej cytowanym ekspertem z zakresu biznesu sportowego w Polsce.

Zapraszamy do zapoznania się z niektórymi artykułami, audycjami, transmisjami telewizyjnymi czy innymi przekazami medialnymi.

***
CHCESZ SKORZYSTAĆ BEZPOŚREDNIO I INDYWIDUALNIE Z WIELOLETNICH DOŚWIADCZEŃ BIZNESOWYCH I OBSZERNEJ WIEDZY GRZEGORZA KITY?  Zobacz ofertę 
MENTORING

...................................................................................................................................................................................................,
2021-09-20
Wirtualne Media
Czy reklamodawcy mają się czego obawiać po czwartkowym zawieszeniu Kanału Sportowego przez serwis YouTube? Google tłumaczy, że "błędy się zdarzają", twórcy Kanału uspokajają, a internauci zastanawiają się, dlaczego do tego doszło.

Grzegorz Kita, ekspert marketingu sportowego i prezes Sport Management Polska, także nie wierzy, że serwis YouTube upadnie. - Pomimo, że lud żąda krwi, to plotki o jego śmierci są przesadzone. W swoim rodzaju to nadal naczelna i nie mająca alternatywnej konkurencji platforma internetowa. Z punktu widzenia przyzwyczajeń użytkownika jest wręcz naturalna, a z kolei twórcy mogą narzekać, ale to właśnie tu najłatwiej jest stworzyć kanał. Czyli dopóki nie nastąpi masowy odpływ użytkowników z YouTube'a, reklamodawcy nadal będą traktowali go jako istotnego gracza - uważa Grzegorz Kita.
2021-08-14
Wirtualne Media
Jan-Krzysztof Duda został zwycięzcą szachowego Pucharu Świata, to największy sukces w historii powojennych szachów w Polsce. Zdaniem ekspertów od marketingu sportowego dotychczasowe osiągnięcia Polaka i młody wiek pozwolą mu długo czerpać korzyści marketingowe z kontraktów reklamowych i sponsoringowych.

Przyznają jednak, że zainteresowanie jego osobą jak na razie jest niewielkie. - Nie jest to oczywiście wina zawodnika, ale raczej braku pomysłu i kreacji na taką współpracę po stronie sponsorów. Dodatkowo jego sukces został trochę przykryty przez wrzawę olimpijską i medalowe sukcesy Polaków w Tokio - podkreśla Grzegorz Kita, prezes Sport Management Polska.

2021-08-10
Gazeta Wyborcza
Nie spełniły się najgorsze scenariusze igrzysk. Teraz pora na wielkie "ufff". Organizatorzy, sportowcy, sponsorzy i telewizje zrobiły wszystko, żebyśmy nie zapamiętali ich tylko z powodu pandemii.

Grzegorz Kita, prezes Sport Management Polska, agencji marketingu i konsultingu sportowego, przewidywał przed startem imprezy, że nie będzie silnych korelacji pomiędzy absencją na trybunach i wielkością widowni telewizyjnej i nie spodziewał się rekordowych słupków oglądalności. Przekonywał, że sukcesem byłoby choćby utrzymanie wyników z poprzednich letnich igrzysk. Co ciekawe, powodem jest miks pandemiczno-cywilizacyjny.

- Brak publiczności na trybunach to potężny cios w sam fundament idei igrzysk olimpijskich. Zwłaszcza społeczny ale i ekonomiczny. Szczególnie bolesny w kontekście finansowym. Zniknęło przecież jedno z trzech głównych źródeł przychodów ekonomii olimpijskiej - mówi Grzegorz Kita. 
2021-07-23
WirtualneMedia.pl
Eksperci od marketingu sportowego twierdzą, że odbywające się w tym roku igrzyska w Tokio będą najdziwniejszą tego rodzaju imprezą w historii olimpiad. Jak wiele stracą na znaczeniu w związku z tym, że odbywają się bez udziału publiczności?

- Tracą zdecydowanie, ale nie demonizowałbym już tego faktu. To będą najdziwniejsze igrzyska w historii, ale zarówno kibice jak i zawodnicy wiedzą w jakich czasach żyjemy i to pandemia dyktuje warunki gry. Wiadomo, że dla każdego miasta i kraju ruch turystyczny oparty o igrzyska jest ważny zarówno przychodowo jak i promocyjnie, więc jego brak to realne straty. Do tego bardzo chwiejny okazuje się wizerunek Japonii jako nowoczesnego, dynamicznego kraju. Postawy antyszczepionkowe, deklarowana przez społeczeństwo niechęć do odbycia się igrzysk, stan wyjątkowy, bałagan organizacyjny, restrykcyjne zasady, którym poddawani są sportowcy i media. To wszystko źle wpływa na wizerunek - komentuje Grzegorz Kita, prezes Sport Management Polska.
2021-07-23
Press
– To w tej chwili trwa właśnie kulminacja efektu Podolskiego, choć jej efekty będą odczuwalne przynajmniej przez kilka miesięcy, może nawet cały sezon. Nawet jeśli coś miałoby się psuć, bo na przykład Podolski będzie grał źle lub wystąpią tarcia między nim a zarządem, to efekty już są monetyzowane. Górnik sprzedaje sporo koszulek i gadżetów, wyprzedane zostały praktycznie wszystkie miejsca w stadionowym klubie biznesu, dzwonią sponsorzy. Do tego dojdzie podwyższona frekwencja, czyli zwiększone przychody z dnia meczowego – analizuje Grzegorz Kita, prezes Sport Management Polska.
2021-07-16
Press
– To, że Hurkacz nie wszedł do finału, niewiele zmienia w kwestii jego potencjału marketingowego. Efektowna wygrana z Federerem, dzięki której wszedł do półfinału turnieju, umożliwiło mu przeskoczenie półkę wyżej w atrakcyjności dla kibiców i marketerów. Osiągnięcie kolejnej półki będzie trudne. To byłoby już finałowe zwycięstwo w turnieju Wielkiego Szlema albo na Igrzyskach Olimpijskich w Tokio, ewentualnie konsekwentny cykl zwycięstw w turniejach rangi ATP 1000 – stwierdza w rozmowie z "Press" Grzegorz Kita, prezes Sport Management Polska.
2021-07-16
Gazeta.pl
Podczas półfinału Wimbledonu 9 lipca komentatorzy poinformowali, że Hubert Hurkacz od kilku dni mieszka w Monte Carlo. Według ich relacji uzyskał status rezydenta Monako. To popularny kierunek dla sportowców. To wzburzyło część komentujących, którzy uważają, że tenisista powinien płacić podatki w Polsce.

Zdaniem Grzegorza Kity wielu sportowców wdraża takie działania "optymalizacyjne" o charakterze formalno - prawnym. Kita dodaje jednak, że jeśli pójdą za tym jakieś realia i Hurkacz rzeczywiście będzie mieszkał w Monako, to tym lepiej, bo przeciwnikom tego ruchu wytrąci argumenty z rąk. Prezes Sport Management uważa, że przy takim rodzaju kariery zawodowej, jak w przypadku tenisisty, w Monako raczej się bywa, niż mieszka. Ale w jego opinii, oprócz podatków, może chodzić również o prestiż.
2021-07-13
Press
Lody Lukasa Podolskiego zadebiutowały w Polsce. Nowy piłkarz Górnika Zabrze i były napastnik reprezentacji Niemiec zdecydował się na ich premierę w naszym kraju tuż po podpisaniu kontraktu ze śląskim zespołem. Lody Ice Cream United są dostępne od 12 lipca w sieci sklepów Lidl na terenie całej Polski. Piłkarz sprzedaje je pod tą samą marką w Niemczech już od kilku lat.

Grzegorz Kita ze Sport Management w rozmowie z "Press" stwierdza, że niektórzy piłkarze to swoiste konglomeraty marketingowo-biznesowe. - Jestem pewien, że Podolski będzie miał znaczny wpływ na Górnika Zabrze. To nie tylko transfer zawodniczy, nazwałbym to raczej partnerstwem strategicznym dwóch poważnych marek - wyjaśnia specjalista od marketingu sportowego.
2021-07-09
WirtualneMedia.pl
- Uważam, że dla Hurkacza półfinał Wimbledonu osiągnięty w taki sposób to swoisty game changer, który już powszechnie zwróci na niego uwagę kibiców i marketerów. Formalnie rzecz biorąc, za momenty historyczne uznaje się zwycięstwa finałowe. Ale mam odczucie, że Hubert Hurkacz właśnie teraz zrobił coś historycznego. Awansować do półfinału Wimbledonu pokonując w ćwierćfinale i w takim stylu Federera a przedtem w IV rundzie Miedwiediewa (numer 2 rankingu ATP) to wyczyn duży i historyczny - ocenia dla Wirtualenmedia.pl Grzegorz Kita, prezes Sport Management Polska.
2021-07-09
Press
Wygrana Huberta Hurkacza w ćwierćfinałowym meczu Wimbledonu, w którym pokonał legendę tenisa Rogera Federera, triumfując w trzecim secie 6:0, odbiła się szerokim echem zarówno w polskich, jak i zagranicznych mediach. "To był oszałamiająco wspaniały występ" - komentował "The Guardian", a "L’Equipe" pisał: "Ostatni set był powolną agonią Federera w obliczu milczącej i zszokowanej publiczności".

- Zwycięstwo nad Federerem to sukces globalny z kilku powodów. Był to ogromnie prestiżowy mecz wielkoszlemowy, ale przede wszystkim chodzi o pokonanie legendy tenisa - mówi w rozmowie z "Pressem" Grzegorz Kita, prezes Sport Management Polska. - Zauważa się wprawdzie, że Federer miał odrobinę gorszą dyspozycję, ale nie to zdecydowało o zwycięstwie Polaka, tylko fakt, że Hurkacz grał po prostu wybitnie. Co więcej, spekuluje się, że mógł to być ostatni mecz Federera na Wimbledonie, co też nadaje znaczenia temu wydarzeniu - mówi Kita.
2021-07-08
Interia
Transfer Lukasa Podolskiego do Górnika Zabrze to hit i bomba medialna ale także dobrze przeprowadzona operacja z punktu widzenia technicznego. W długiej rozmowie z portalem Interia.pl, Grzegorz Kita, prezes SMP porusza szereg wątków, w tym także:

- Co może zyskać Górnik?
- Co może zyskać Podolski?
- Co może zyskać Zabrze?

- Podolski, zwłaszcza w ujęciu śląskim, to dla Górnika ktoś więcej niż piłkarz. Jego związek z Górnikiem określiłbym bardziej mianem partnerstwa strategicznego niż kontraktu zawodniczego. Te dwie marki mogą wiele zyskać na współpracy. Zwłaszcza nacechowanej autentycznością. W moim odczuciu marka "Podolski" może mieć nawet spory pozytywny wpływ na mikroekonomię miasta - mówi Grzegorz Kita.
2021-07-08
WirtualneMedia.pl
Viaplay dokonuje rewolucji na rynku polskim. Właściwie można powiedzieć że przewraca go do góry nogami. Demoluje dotychczasowy układ. Najpierw, kiedy kupował Bundesligę był zaledwie ciekawostką ze Skandynawii. Wtedy w planach nie było nawet polskiego komentarza do meczów, nie mówiąc już o studiu - komentuje Grzegorz Kita dla WirtualneMedia.pl

- Kiedy poinformował o nabyciu praw transmisyjnych do Ligi Europy i Ligi Konferencji zaczął być traktowany poważnie i osiągnął w pewnym sensie status underdoga. Potem doszły też prawa do transmisji F1 ale ekspansja wcale się nie zatrzymała. Nastąpiły też kroki wzmacniające lokalną redakcję, ściągnięcie Pawła Wilkowicza. Obecna informacja o kupnie praw do transmisji Premier League powoduje, że Viaplay stał się już nie tylko poważnym graczem ale nawet za chwilę może być rozdającym karty na polskim rynku transmisji sportowych.
2021-07-07
Wprost
Ten sam mecz, ujęcia z tych samych kamer, a mimo to kibice w różnych krajach widzą inne reklamy na bandach otaczających boisko. Przy dzisiejszej technologii nie stanowi to problemu. I może to być przyszłość reklam w sporcie.

Czy taki sposób prezentowania reklam to przyszłość w marketingu sportowym? Nasi rozmówcy nie są przekonani. Grzegorz Kita zwraca uwagę, że mimo wszystko wielu sponsorów interesuje rynek globalny i agencjom sprzedającym miejsce na bandach może być trudno znaleźć taką liczbę sponsorów regionalnych, która zrównoważy pieniądze, jakie byłby gotów wyłożyć sponsor globalny.

– Łatwo jest powiedzieć, że dedykuje się czy regionalizuje przekaz reklamowy dla poszczególnych krajów, ale ktoś musi te reklamy sprzedawać. Teoretycznie aby robić to sprawnie, na każdym rynku powinna istnieć wyspecjalizowana, znająca dany kraj agencja albo broker, który będzie zawierał umowy na sprzedaż reklam dla danego rynku – mówi.
2021-06-29
Nowy Marketing
Podczas poprzednich mistrzostw media zasypane były reklamami o tematyce piłkarskiej, a fani czuli, że gwiazdy boisk lada moment wyjdą im z lodówki. Dziś na palcach jednej ręki możemy policzyć kampanie, które nawiązywały tematyką do tegorocznych rozgrywek. Czy tej sytuacji winna jest tylko pandemia?

- Jeśli chodzi o aktualne kampanie, to na poziomie budowy świadomości i swoistej „legitymizacji” w ekosystemie gospodarczym bardzo mocno widać Tik Tok. Swoją rozpoznawalność wzmacnia też marka Hisense. Natomiast na polskim rynku ciekawa i intensywna jest kampania Euro RTV AGD. Właściwie swoją żywotnością, dynamiką i szerokim spektrum ekspozycji trochę przykrywa wiele pozostałych akcji reklamowych. Podobają mi się też kreacje Coca-Coli. Wydają się lekko zachowawcze, ale bezpieczne i celne. Idealnie dopasowują się do konwencji wspólnych chwil, poczucia radosnego spędzania czasu itp. - mówi Grzegorz Kita, szef Sport Management Polska.
2021-06-28
Sportowy24
Ekspert ds. marketingu i konsultingu sportowego, Grzegorz Kita, szacuje straty poniesione na Euro 2020 przez Polski Związek Piłki Nożnej i reprezentację Polski. 

- UEFA zapłaciła 9,25 miliona euro za awans na Euro. I za remis z Hiszpanami przeleje 0,75 mln. To istotny przychód.

- Ponad 40 milionów złotych to oczywiście środki znaczące nawet dla tak bogatej instytucji jak PZPN, ale dla mnie są to pieniądze sprzed Euro. Zostały wypłacone po eliminacjach, z których na dodatek trudno było nie wywalczyć awansu do finałów. Dlatego jestem zwolennikiem nieuwzględniania tego wpływu w ocenie startu Biało-Czerwonych. Euro2020, jako konkretny turniej, na pewno nie pozwoliło zarobić tyle, ile planowano. Z głosów płynących z PZPN jasno wynikało, że spodziewano się wyjścia z grupy. Awans zapewniały 4 punkty, czyli - jak zapewne zakładano - zwycięstwo nad Słowacją i remis ze Szwecją. Za taką zdobycz UEFA zapłaciłaby 2,5 miliona euro. Natomiast za awans do 1/8 finału kolejne 2 mln euro. Zatem utracone wpływy wynoszą 3,75 miliona euro. De facto, w stosunku do przedturniejowych założeń PZPN jest zatem do tyłu około 16 milionów złotych. Prawdopodobieństwo realizacji nakreślonego sportowego scenariusza było tak wysokie, że nie zdziwiłbym się, gdyby te pieniądze zostały już częściowo zadysponowane - mówi Kita.
2021-06-25
Telewizja wPolsce.PL
CZY PIŁKARZ JEST DZIŚ PRODUKTEM NA SPRZEDAŻ?

Gościem red.  Anny Niczyperowicz był Grzegorz Kita, prezes Sport Management Polska.
2021-06-19
WirtualneMedia.pl
Polska reprezentacja piłkarska przegrała 1:2 swój pierwszy mecz na EURO 2020 - ze Słowacją, uważaną za jej najsłabszego rywala. Dzień później, we wtorek, w mediach pojawiły się reklamy dwóch sponsorów polskiej kadry piłkarskiej – Totalizatora Sportowego i Vistuli. Obie marki złożyły w nich podziękowania polskim piłkarzom.

- Nadal zadziwia, że pomimo tylu lat doświadczeń nadal są firmy, które są zaskakiwane wstydliwymi i kompromitującymi porażkami polskiej reprezentacji, a styl ich reklam pasuje do sytuacji jak pięść do oka. To albo brak doświadczenia w marketingu sportowym albo nieumiejętność szybkiego i sprawnego reagowania - komentuje dla Wirtualnemedia.pl Grzegorz Kita, prezes Sport Management Polska.
2021-06-18
WP Sportowe Fakty
Miliony kibiców w kraju przeżywają kolejny zawód związany z występem reprezentacji, ale nawet bolesna porażka nie przełoży się zbyt mocno na marketingowe zainteresowanie drużyną narodową.

- Teoretycznie ta wartość marketingowa może spaść tylko przez to, że zmniejszy się przyszłe zainteresowanie współpracą z PZPN-em i reprezentacją Polski. Ale to dość hipotetyczna sytuacja, ponieważ obecnie mamy czas "nietransakcyjny". Umowy zostały już zawarte wcześniej, obecnych się nie zrywa - mówi Grzegorz Kita, prezes i założyciel firmy Sport Management Polska, która specjalizuje się w marketingu i konsultingu sportowym. - Natomiast ogólnie jest to raczej stabilna wartość, ponieważ to główny sport w kraju, co przekłada się na zasięgi, oglądalność, możliwości szerokiego dotarcia do konsumentów - dodaje ekspert.
2021-06-16
WP Sportowe Fakty
Powody niższej oglądalności meczu Polska - Słowacja?
Co najmniej cztery - mówi Grzegorz Kita dla portalu Wirtualna Polska / Sportowe Fakty.

- To rozmycie tożsamości EURO (wiele krajów), skutki pandemii, format przeciwnika oraz obniżająca się wiara i zainteresowanie polską reprezentacją. 
2021-06-13
Puls Biznesu
- Marketing sportowy to emocje i efektywność. Przy czym oba te zagadnienia cechuje szeroka, barwna i synergiczna różnorodność. Emocje to nie tylko towarzyszenie rywalizacji sportowej, kibicowanie, emocje finalnego wyniku sportowego, wzruszenie po zwycięstwach i porażkach ale także emocje społeczno-kulturowe. Przywiązanie do marki, nazwy i barw, szacunek do historii, poczucie tożsamości, chęć uczestniczenia w życiu społeczności. Poza tym wielu konsumentów sportu, kibiców i widzów interesuje się też wydarzeniami sportowymi samymi w sobie – zwykle ze względu na rangę lub modę. Wielu zalicza się także do kibiców czy fanów gwiazd. To barwna konstelacja przyczyn i motywacji dla których konsument otwiera się na sport. Najważniejsze jest, że emocje, które dzieją się wokół sportu są prawdziwe a zaangażowanie konsumenta naturalne - mówi Grzegorz Kita dla Pulsu Biznesu.
2021-06-12
TVP Sport
Finanse EURO i UEFA.

Jakie przychody osiąga UEFA?
Ile generują pojedyncze ME?
Na czym polega zmiana warty w gronie sponsorów globalnych?

Do studia telewizyjnego TVP Sport został zaproszony Grzegorz Kita, prezes SMP, aby porozmawiać o tych zagadnieniach.
2021-06-11
TV Biznes24
Gościem studia TV BIznes 24 i red. Marcina Dobrowolskiego był Grzegorz Kita, prezes SMP.

W programie rozmawiano m.in. o powodach organizacji EURO w formule paneuropejskiej, ekonomicznej stronie mistrzostw oraz aktywnościach marketingowych wokół imprezy.
2021-06-09
Wirtualne Media
- W Polsce Iga Świątek jest już znaną i rozpoznawalną gwiazdą. Marki wiedzą, że to top gwiazda. Ale w światowym marketingu sportowym na razie dostrzegli ją ci najszybsi i raczej będący blisko tenisa. Jeśli tryumfalny pochód Igi będzie trwał, w najbliższych latach będą się po nią zgłaszały największe marki światowe. Dla wielu z nich ona jest nadal nową zawodniczką. Przecież jej sukcesy liczone od zwycięstwa w Roland Garros to dopiero okres trzech kwartałów - zauważa Grzegorz Kita, prezes Sport Management Polska.

2021-05-19
Presserwis
Zdaniem Grzegorza Kity, prezesa Sport Management Polska wartość marketingowa Grosickiego nie tyle spadnie, co nie ma szans wzrosnąć. - W trakcie takiej imprezy, jaką jest Euro zainteresowanie zawodnikami zawsze wzrasta a wartość pojedynczego piłkarza może wzrosnąć nawet skokowo. Teraz został pozbawiony takiej możliwości. Ale w wielu przypadkach znaczna cześć działań marketingowych prowadzona jest przed piłkarskimi wydarzeniami, czyli to co mógł wynegocjować, już pewnie zrobił. Pytanie tylko, jak wywiąże się z tych świadczeń, gdyż widać, że decyzja trenera wyraźnie go zaskoczyła – mówi Kita. 
2021-05-15
Fakt
Pandemia przewróciła świat sportu do góry nogami. O ile sport na poziomie zawodowym funkcjonuje w reżimie sanitarnym, o tyle amatorski w dużym stopniu zanikł. Przyczyniły się do tego m.in. zamknięte od miesięcy siłownie i kluby fitness oraz prawie 15-miesięczny zakaz organizacji imprez masowych na świeżym powietrzu.

- W sensie zdrowotnym to może być bomba z opóźnionym zapłonem – mówi Grzegorz Kita, prezes Sport Management Polska.
2021-04-24
TVP Sport
To najdłuższy wywiad dokładnie i wszechstronnie analizujący zagadnienia dot. Superligi!

- Superliga zawaliła się pod naporem opinii publicznej i własnych błędów zarówno strategicznych jak i komunikacyjnych, a kluby, mówiąc przysłowiowo, uciekały na wyścigi z tonącego okrętu. W dużej mierze ten projekt zabiły trzy grupy czynników:
  • megalomania i wyalienowanie Pereza,
  • zbiór rys czy pęknięć założycielskich oraz
  • błędy w sposobie przedstawienia tego projektu opinii publicznej 
– mówi Grzegorz Kita, prezes Sport Management Polska, ekspert i specjalista z zakresu konsultingu i marketingu sportowego.
2021-04-23
Puls Biznesu
Pomysł, który przez 48 godzin rozdzierał serce romantycznego kibica: pucz dwunastu największych klubów w Europie. Konflikt między tradycją i wizją przyszłości. Superliga to historia wielkiego ego i wielkich pieniędzy. W tym projekcie sport zszedł na drugi plan.

- Pobudki, które skłoniły największe europejskie kluby do stworzenia Superligi są ściśle finansowe. Chodzi po prostu o pieniądze. Po pierwsze kluby szukają sposobu jak zapchać pandemiczne dziury w budżetach. Ale co znamienne, szukają sposobów tylko po stronie przychodów nie wykazując chęci redukcji rozdętych kosztów. Po drugie chodzi o maksymalizację czy wręcz wyżyłowanie potencjalnych przychodów. Nawet kosztem pozostałej części ekosystemu futbolowego - mówi Grzegorz Kita ze Sport Management Polska.
2021-04-21
Gazeta.pl Studio Biznes
Dla Gazeta.pl, w długiej rozmowie, fiasko projektu Superligi komentuje Grzegorz Kita, prezes Sport Management Polska.

W programie m.in. :
- kto jest największym przegranym operacji #Superliga ?
- kluby-buntownicy stracą na tym czy zarobią?
- czy to definitywny koniec projektów typu Superliga czy będą następne próby?
- skąd takie zainteresowanie kapitałów inwestycyjnych tym projektem?
- jakie czynniki zaważyły na fiasku planu?
- jak można ocenić komunikację i przekazy Superligi? 
2021-04-20
WirtualneMedia.pl
- Obecna sytuacja pokazuje, że najbogatsze kluby zamierzają wyeliminować UEFA jako pośrednika przy scentralizowanej sprzedaży praw marketingowych i do transmisji Ligi Mistrzów. Nie chcą, żeby UEFA dalej miała władzę i była tym sytym kotem trzymającym łapę na pieniądzach i rozdzielającym je między kluby na ustalonych przez siebie zasadach.

- Poza tym pandemiczne dziury w budżetach klubów ale i wymuszone doświadczenia z ostatniego roku pandemii i postępująca cyfryzacja pokazują klubom, jak wiele rzeczy mogą robić same, bez pośredników i z bezpośrednim dotarciem do kibiców - mówi portalowi Wirtualnemedia.pl Grzegorz Kita, prezes Sport Management Polska.
2021-04-20
WP Sportowe Fakty
Nieoficjalnie mówi się, że w nowy projekt zostanie zainwestowane prawie pięć miliardów dolarów. Wszystko za sprawą nowego sponsora - JP Morgan, który jest jednym z największych holdingów finansowych na świecie.

- JP Morgan to nie tyle sponsor, co raczej partner biznesowy, może inwestor, a w każdym razie podmiot finansujący początek tego przedsięwzięcia. Dla nich to inwestycja, okazja do dużego zarobku. Sporo pieniędzy nie inwestują, a jedynie pożyczają klubom - twierdzi Grzegorz Kita, prezes Sport Management Polska.
2021-04-20
TV Biznes24
W nocy z niedzieli na poniedziałek 12 czołowych klubów piłkarskich z Włoch, Hiszpanii i Wielkiej Brytanii opublikowało wspólne oświadczenie, w którym zapowiedziały uruchomienie Superligi. W komunikacie podano, że w pierwszym okresie (nie określono, jak długim) budżet Superligi wyniesie ponad 10 mld euro i będzie znacząco wyższy od przychodów generowanych obecnie przez Ligę Mistrzów i Ligę Europy.

Jak ten pomysł ocenia Grzegorz Kita, prezes Sport Management Polska?
2021-04-13
SportMarketing.pl
Zdaniem Grzegorza Kity, specjalisty z zakresu marketingu i konsultingu sportowego sprawę trzeba podzielić na dwa aspekty. Pierwszy ogólny: – Gdyby analizować to na poziomie strategicznym, to Griezmann podjął słuszną decyzję. Wycofał się bowiem ze współpracy z firmą i sytuacji, która jest ryzykowna i grozi dalszymi, różnymi perturbacjami. Trzeba sobie bowiem powiedzieć jasno, że atmosfera wokół Huawei na przestrzeni ostatniego roku stała się gęsta. Co więcej ma niestety potencjał, by rozwinąć się w jeszcze bardziej negatywny sposób. Więc z punktu widzenia kogoś kto myśli o swoim wizerunku profesjonalnie, długoterminowo, to jest słuszna decyzja.
2021-04-12
Press (Pressletter)
- Zwycięstwo w Miami powinno otworzyć marketerom oczy bardzo szeroko. Chociaż mam wrażenie, że spora część rynku marketingowego jeszcze nie do końca czuje potencjał Hurkacza. Dla nich sukces w tym turnieju nie był oczywistym game changerem. Dla osób spoza świata tenisa, turniej ATP Tour Masters 1000 w Miami nie jest tak znany i prestiżowy jak wielkoszlemowe Roland Garros, Wimbledon czy US Open - mówi Grzegorz Kita, prezes SMP.
2021-03-23
Wirtualne Media
Były premier Kazimierz Marcinkiewicz stoczy walkę bokserską z Rafałem Collinsem, z której wpływy zostaną przeznaczone na cele charytatywne. - Mnie ta walka i jej koncepcja osobiście nie razi, choć fakt, że na ringu stanie były premier, jest unikalny - komentuje dla Wirtualnemedia.pl Grzegorz Kita, prezes Sport Management Polska.

- Walka Marcinkiewicza jest z pewnością zaskakująca, można nawet mówić o swoistej sensacji ale wpisuje się w trend tego typu gal bokserskich czy nawet gal MMA gdzie udział biorą znane osoby. Dla Marcinkiewicza jest to z pewnością okazja do pokazania się szerszej widowni, ale też przypomnienia swojego nazwiska i w pewnym sensie zaprezentowania swojej gotowości do podejmowania nowych wyzwań - w domyśle także biznesowych. Taki szum wokół jego marki osobowej ma walory nie tylko promocyjne ale też ją przypomina, a zaryzykuję nawet stwierdzenie, że ją wzmacnia i zachęca do podejmowania różnorodnych form współpracy - ocenia w rozmowie z Wirtualnemedia.pl Grzegorz Kita, prezes Sport Management Polska. 
2021-03-05
Puls Biznesu
Nordic Entertainment Group (NENT) ma apetyt na Polskę. W listopadzie poinformował o nabyciu praw do transmisji w naszym kraju na platformie Viaplay meczów piłkarskich pierwszej oraz drugiej niemieckiej Bundesligi od sezonu 2021/22 do 2024/25. Teraz poszerzył ofertę o Ligę Europy (LE) i Ligę Konferencji Europy (LKE) na sezony 2021/22-2023/24. 

- Zdobycie praw do transmisji Bundesligi w Polsce już było zaskoczeniem, ale zostało uznane jako pojedyncze zdarzenie, a nie zapowiedź poważnych zmian na rynku. Poszerzenie portfolio o Ligę Europy i Ligę Konferencji Europy wygląda już poważnie, zwłaszcza, że w tych ostatnich rozgrywkach można spodziewać się regularnych występów polskich zespołów - mówi Grzegorz Kita, prezes Sport Management Polska.
2021-02-26
PoBandzie.com.pl
Wiadomość o tym, ile Canal+ zapłaci za prawa do pokazywania PGE Ekstraligi w latach 2022-2025 rozpaliła środowisko żużlowe. Według najnowszego kontraktu, rocznie do spółki zarządzającej rozgrywkami trafi trzy razy więcej pieniędzy w porównaniu do umowy podpisanej na lata 2019-2021.

Grzegorz Kita, ekspert marketingu sportowego i prezes Sport Management Polska, wyjaśnia dlaczego stacja zdecydowała się wyłożyć taką sumę oraz przyznaje, że władze rozgrywek czeka teraz bardzo istotne wyzwanie.
2021-02-23
Sport.pl
Robert Lewandowski goni nowe strzeleckie rekordy i zdobywa kolejne trofea. Ale nie robi już tego jako twarz marki Nike, firmy z którą był związany przez całą zagraniczną karierę. Dlaczego najlepszy piłkarz świata rozstał się z tym sponsorem akurat wtedy, gdy wspiął się na szczyt?

- Mogę jedynie przypuszczać, że Lewandowski nie był w pełni zadowolony ze współpracy z Nike. Być może właśnie ten ostatni rok, obfity w sukcesy, był impulsem, aby zakończyć tę współpracę. Polak wygrał wszystko, co mógł, ale możliwe, że nie poczuł się odpowiednio doceniony przez sponsora. Nie było widać ani siły, ani skali działań marketingowych Nike adekwatnych do rangi osiągnięć Lewandowskiego - uważa Grzegorz Kita, prezes i założyciel Sport Management Polska.
2021-02-22
WP Sportowe Fakty
PGE Ekstraliga za sprzedaż praw telewizyjnych na lata 2022-2025 ma otrzymać rekordową kwotę. Za cztery sezony kluby mają otrzymać do podziału aż 180 milionów złotych. Czy to będzie forma rekompensaty dla klubów w związku z negatywnym wpływem transmisji na frekwencję?

W związku z tymi obawami zapytaliśmy o tę kwestię Grzegorza Kitę, eksperta w dziedzinie marketingu sportowego. - Nie jest rzeczą prostą odpowiedzieć na to pytanie. Na pewno w Polsce funkcjonuje stereotyp rynkowy, że telewizja zabiera kibiców ze stadionów ale jego prawdziwość jest dyskusyjna. To dość indywidualna sprawa. Tego nie da się dopasować do wszystkich dyscyplin, klubów i obiektów sportowych. Co więcej, zwykle ten stereotyp staje się dobrym alibi dla podmiotów sportowych, które nie umieją zapewnić odpowiedniej frekwencji - komentuje Kita. 
2021-02-19
Przegląd Sportowy
Michał Kubiak i Wilfredo Leon są bliscy przejęcia VERVY Warszawa ORLEN Paliwa. Wcześniej ofertę współpracy jako inwestor dostał również Łukasz Żygadło. Jaki będzie finał tej historii?

- Przejmowanie klubów przez zawodników jest coraz częściej spotykanym zjawiskiem, ale jeszcze nie można tego nazwać trendem, bo musiałoby to mieć szerszy charakter. Ale już same te pojedyncze przypadki mogą być też bodźcem dla innych, co może sprawić, że kolejne osoby zainteresują się przejmowaniem klubów w różnych dyscyplinach - mówi Grzegorz Kita dla Przeglądu Sportowego.
2021-02-18
Puls Biznesu
- W polskim sporcie nie było chyba równie prestiżowej współpracy jak Świątek-Rolex. Rozpoznawalność tej luksusowej marki to jedno. Kluczowe jest to, że ma niewielkie i ekskluzywne portfolio ambasadorów, dobiera ich skrupulatnie – mówi Grzegorz Kita, prezes Sport Management Polska.

- Jej ostatni mecz w Australian Open przyciągnął przed ekrany 870 tysięcy widzów, czyli znacznie więcej, niż ten sam etap rozgrywek we Francji. W mediach, zwłaszcza społecznościowych, widać, że Polacy żyją wszystkim, co dzieje się wokół Świątek – dodaje Kita. 
2021-02-17
Sport.pl
- Z mojego punktu widzenia to ważna i prestiżowa transakcja, także dla polskiego marketingu sportowego. Rolex to nie tylko marka globalna, ale także niezwykle prestiżowa. Ma wielką renomę. To też marka, która bardzo starannie dobiera ambasadorów. Wybór Igi Świątek to ogromne wyróżnienie dla zawodniczki i dla naszego sportu - mówi w rozmowie ze Sport.pl Grzegorz Kita, specjalista z zakresu marketingu i konsultingu sportowego.

- Jednak komunikacja Świątek była w tym wypadku dość niezręczna, styl niepotrzebnie kontrowersyjny, a timing źle wybrany. To kilka czynników, którymi obudzono hejterów - uważa. Jego zdaniem moment na publikację wpisu był niekorzystny, bo tuż po porażce z Simoną Halep w Australian Open. - Do tego niektóre sformułowania były niezbyt szczęśliwe, a komunikat zbyt sztuczny. Język tego komunikatu był częściowo PR-owy, trochę nawet napuszony - twierdzi nasz rozmówca.
2021-02-16
WP Sportowe Fakty
Ile straci PGE Ekstraliga, jeśli kibice nie wejdą na trybuny? Pandemia COVID-19 nie odpuszcza, w związku z czym dalej panuje duża niepewność dotycząca rozegrania sezonu z udziałem kibiców, czy też bez nich. Kluby obecnie sprzedały już tysiące karnetów, a dodatkowo mogą stracić także inne źródła przychodów.

- Jak nie ma kibiców na stadionach, to mówimy nie tylko o zaburzaniu się relacji klub-kibice ale także o bardzo poważnym, wręcz koszmarnym problemie finansowym dla klubów. Traceniu przychodów z szeroko rozumianego dnia meczowego. Co więcej, przychody z dnia meczowego trzeba pojmować szerzej. To nie tylko największe wpływy czyli bilety i karnety, ale również przychody z gastronomii na obiekcie, bieżący, sklepowy merchandising, czyli sprzedaż wszelkich produktów z atrybutami klubu, a nawet możliwości prowadzenia przez sponsorów akcji event marketingowych. To jest poważny zbiór zjawisk składających się na szerszą całość, czyli przychody z dnia meczowego. Utracenie tego jest bardzo dużą stratą dla klubów - tłumaczy Grzegorz Kita, ekspert ds. marketingu sportowego oraz właściciel agencji Sport Management Polska.
2021-02-03
TVN24 BiS
Zarobki Leo Messiego w FC Barcelonie! W ramach czteroletniego kontraktu Messi zarobił łącznie ponad 555 mln euro!  W tej kwocie zawarta jest pensja stała, wszelkie dodatki a także premia za sam podpis.

Jak ocenia ten kontrakt Grzegorz Kita, prezes Sport Management Polska?
Czy takie kwoty są uzasadnione?
Jaki jest wpływ Messiego na ekonomię Barcelony?
2021-01-30
WirtualneMedia.pl
Triumfy Igi Świątek i Roberta Lewandowskiego, odwołanie igrzysk i Euro - podsumowanie 2020 roku w marketingu sportowym.

W cyklu naszych rocznych podsumowań o najważniejszych wydarzeniach 2020 roku i wyzwaniach roku 2021 mówią portalowi Wirtualnemedia.pl eksperci zajmujący się marketingiem sportowym. Swoje opinie zaprezentował także Grzegorz Kita, prezes Sport Management Polska.



2021-01-29
Meczyki.pl
W przededniu wznowienia rozgrywek PKO Ekstraklasy warto zastanowić się, jak futbol wygląda bez kibiców. Bez ich dopingu, ale i bez ich pieniędzy. Jak absencja na trybunach wpływa na nas samych? Czy ludzie powrócą na stadiony, czy też wybiorą telewizję i zostaną w domach?

- Będziemy mieli do czynienia z klientem, kibicem poepidemicznym, a więc takim, który przez ostatni rok, a licząc do finalnego zniesienia obostrzeń - jeszcze dłużej, pozostawał w mniejszej lub większej izolacji społecznej, czy nawet w mikro środowisku składającym się z rodziny i grona najbliższych znajomych. Do tego dochodzą jeszcze problemy finansowe, które dotknęły wielu Polaków a także rozważne gospodarowanie własnymi pieniędzmi i naturalna w trudnych czasach ostrożność z wydatkami. Trudno przypuszczać, aby po poluzowaniu rygorów ludzie nagle tłumnie ruszyli na trybuny - sądzi Grzegorz Kita, ekonomista, prezes Sport Management Polska. 
2021-01-27
Sport.pl
Czy rynek praw sportowych mocno zmieni się od wakacji? Przedstawiciele Nordic Entertainment Group, właściciela Viaplay potwierdzają Sport.pl, że dla widzów nad Wisłą starają się o kolejne oprócz Bundesligi prawa. Szybko pozyskują ważne treści, choć nie skupiają na ich opakowaniu, a sport w ich wydaniu bywa specyficzny. Raczej trudno zatem oczekiwać, by przynajmniej na początku swej ekspansji, na polskich kibiców przy meczach Bundesligi czekało sporo atrakcji.

- To nawet nie o atrakcje tu chodzi, ale o trzymanie odpowiednich standardów, do których widz jest przyzwyczajony, a jako konsument wręcz ich wymaga. Wszystko poniżej tego standardu będzie budziło niezadowolenie. Zwłaszcza w dłuższym terminie - mówi Sport.pl Grzegorz Kita, ekspert od marketingu i konsultingu sportowego.
2021-01-26
PoBandzie.com.pl
Najlepsza liga na świecie, dwukrotne mistrzostwo świata Bartosza Zmarzlika, sukcesy drużynowe na arenie międzynarodowej, występy w spotach reklamowych znanych marek – to wciąż zbyt mało, aby wyrwać się z przysłowiowej niszy? Żużel w Polsce i na świecie wciąż zyskuje na popularności. Nie jest jednak traktowany na podobnej płaszczyźnie co piłka nożna, siatkówka czy choćby skoki narciarskie. Dlaczego? Jaką drogę należałoby obrać, aby trafić do szerszego grona odbiorców? O zdanie na ten temat zapytaliśmy Grzegorza Kitę, prezesa i założyciela Sport Management Polska.
2021-01-20
WP Sportowe Fakty
- Po drugiej stronie mamy TVP, dla której wizerunkowo jest to trudna sytuacja. Publiczny nadawca dostaje wielkie dotacje i chwali się sukcesami, a jednocześnie nie wydaje pół miliona euro, żeby pokazać występy reprezentacji na mistrzostwach świata w dyscyplinie, która historycznie ma dobry wizerunek i kojarzy się ze świetnymi wynikami. I to jeszcze w czasie, gdy poza skokami narciarskimi w sporcie nie ma wiele do oglądania. Widzowie tego nie rozumieją - uważa Grzegorz Kita, specjalista ds. marketingu sportowego.

Jego zdaniem jest szansa, że przed drugą fazą mistrzostw strony się dogadają.
- W tej chwili sytuacja jest bezsensowna dla wszystkich - ocenia. - Dodatkowo, muszę przyznać z przykrością, że jako Polak kibicujący naszej piłce ręcznej, oglądając efektowny mecz Polska - Brazylia, odczuwałem pewien rodzaj wstydu, że emocjonujące występy naszej reprezentacji narodowej na MŚ muszę oglądać na YouTube a komentarz puszczać z internetowego radia. 
2021-01-19
WirtualneMedia.pl
W poniedziałek Polski Związek Piłki Nożnej nagle poinformował o odwołaniu Jerzego Brzęczka z funkcji trenera reprezentacji. O ile ekspertów od marketingu sportowego nie dziwi samo odwołanie trenera, o tyle krytykują sposób i styl komunikacji tej zmiany.

- Na pewno taka sytuacja doraźnie osłabia wizerunek PZPN i jednocześnie też chwilowo obniża wiarygodność władz tej organizacji - stwierdza w rozmowie z Wirtualnemedia.pl Grzegorz Kita, prezes Sport Management Polska przypominając, że jeszcze całkiem niedawno władze PZPN stawały murem ze polskim trenerem. 
2021-01-19
Halo.Radio
Grzegorz Kita, Prezes Sport Management Polska, polski specjalista i ekspert z zakresu marketingu i konsultingu sportowego dokona analizy pracy Jerzego Brzęczka z naszą kadrą narodową.
2021-01-15
Press
Marcin Iwiński, współzałożyciel i wiceprezes CD Projektu, w ponad pięciominutowym wideo opublikowanym w mediach społecznościowych przeprosił graczy za stan gry "Cyberpunk 2077".

Grzegorz Kita, prezes Sport Management Polska podkreśla, że problemy firmy nie skończą się od razu. - CD Projekt radzi sobie z kryzysem, chociaż na ich wizerunku pozostanie mocna rysa, a perturbacje szybko się nie skończą – ocenia. - Opublikowany filmik wpisuje się w proces oczyszczania sytuacji, jest kolejną formą przeproszenia za to, że nie podołali zadaniu, do czego się przyznają. Przeprosiny rozciągają się w czasie, co nie tylko zwiększa wiarygodność, ale też przebija się mocniej do opinii publicznej. Niemniej firma musi uważać i pilnować się, bo długo jeszcze gracze, media i inwestorzy będą patrzyli jej na ręce. 
2021-01-13
Sport.pl
Robert Lewandowski poinformował kilka dni temu, że podpisał kontrakt reklamowy z firmą odzieżową 4F. - Dla mnie to jednak jest zaskoczenie. I to dość duże - uważa Grzegorz Kita, ekspert z zakresu marketingu sportowego.

- Jako Polak cieszę się, że nasze dwie wielkie marki współpracują ze sobą, ale odbiór stricte biznesowy mam już inny. To genialny układ dla 4F, ale w przypadku napastnika Bayernu rodzi więcej pytań niż odpowiedzi. Ta współpraca zamyka Lewandowskiemu rozwój globalny.  - twierdzi w rozmowie ze Sport.pl.

Kita podkreśla, że z jednej strony mamy markę światową, jaką jest Robert Lewandowski, a z drugiej lokalną, którą jest firma 4F. Ich kooperacja zaskakuje naszego rozmówcę tym bardziej, że dochodzi do niej po najlepszym roku w karierze Lewandowskiego. - Kiedy, jak nie po takim roku, nadarza się okazja na podbój świata? - pyta.
Sport Management Polska jest autorem promocyjnego sukcesu polskiego pływania. W latach 2005-08 SMP był wyłącznym przedstawicielem Polskiego Związku Pływackiego w zakresie marketingu. Oprócz promocji dyscypliny firma stworzyła także dwa, wielkie programy sponsoringowe -dla Bioton S.A. oraz Telefonii Dialog S.A. [2005-08]
Sport Management Polska we współpracy z instytutem badawczym ARC Rynek i Opinia opracował na zlecenie Grupy Tauron unikalną metodologię badawczą. Zrealizowana na poziomie standardów światowych, metodologia służy do doboru, planowania, analizowania i raportowania efektywności działań sponsoringowych [2009]
agencja marketingu sportowego, marketing sportowy agencje szkolenia katowice szkolenia bhp katowice