Sport Management
SMP w mediach
Sport Management Polska to firma wyspecjalizowana w profesjonalnym marketingu i konsultingu sportowym. SMP wszechstronnie łączy tak różnorodne dziedziny biznesu sportowego jak: konsulting, marketing, management, PR, organizację eventów i szkoleń.

Ekspercka wiedza, szerokie kompetencje i bogata praktyka – taki kapitał od lat znajduje uznanie wśród przedstawicieli świata mediów zarówno biznesowych, marketingowych jak i sportowych.

Grzegorz Kita, Prezes Sport Management Polska, zarządzający firmą od 2002 roku, jest najczęściej cytowanym ekspertem z zakresu biznesu sportowego w Polsce.

Zapraszamy do zapoznania się z niektórymi artykułami, audycjami, transmisjami telewizyjnymi czy innymi przekazami medialnymi.

***
CHCESZ SKORZYSTAĆ BEZPOŚREDNIO I INDYWIDUALNIE Z WIELOLETNICH DOŚWIADCZEŃ BIZNESOWYCH I OBSZERNEJ WIEDZY GRZEGORZA KITY?  Zobacz ofertę 
MENTORING

...................................................................................................................................................................................................,
2013-12-13
Gazeta Wyborcza Lublin
Miasto wybrało operatora nowego lubelskiego stadionu - powierzyło tę misję MOSiR-owi, który zarządza miejskimi obiektami sportowymi - halami, basenami, lodowiskami, torem rowerowym. Z takim wyzwaniem jednak jeszcze nie miał okazji się zmierzyć. Jak sobie poradzi?

Grzegorz Kita: - Ponieważ nasza firma realizuje na bieżąco projekty na wszystkich stadionach polskiej Ekstraklasy, a także niektórych pierwszoligowych to dobrze znamy sytuację wielu obiektów. Na tej podstawie muszę przede wszystkim zaznaczyć, że każdy obiekt jest inny i stanowi odrębny zestaw problemów do rozwiązania. Do tego żaden z dotychczasowych modeli zarządzania - gdy operatorem jest miasto, klub czy firma zewnętrzna - nie odniósł u nas pełnego sukcesu. Dlatego nie można przesądzać z góry, że MOSiR sobie nie poradzi, podobnie zresztą nie można zakładać z góry, że odniesie sukces. Na pewno natomiast zadanie jest ponadnormatywnie trudne.
2013-12-13
Dziennik Gazeta Prawna
Czy promocyjny sukces triathlonu spowoduje, że inne dyscypliny "niszowe" staną się atrakcyjne i popularne?

– Triathlon osiągnął bardzo wiele choć trzeba też zauważyć, że na bezrybiu i rak ryba – mówi Grzegorz Kita, założyciel i właściciel Sport Management Polska, firmy specjalizującej się w marketingu i konsultingu sportowym. – Prawda jest taka, że marketing sportowy rozwija się u nas bardzo powoli. Dyscypliny dość słabo się promują, nie doceniają wagi kontaktów z konsumentami i kibicami poprzez media. Ten, kto zaczyna do tego przywiązywać większą wagę i stosować więcej narzędzi promocyjnych, robić to w sposób bardziej profesjonalny, zawsze znacząco i zauważalnie lepiej na tym wychodzi. Nawet pomimo tego, że zaliczany jest do tzw. dyscyplin niszowych – wyjaśnia.
2013-11-25
Puls Biznesu
Koszykarski klub z Zielonej Góry, który kilka lat temu marzył, by grać w najwyższej lidze w Polsce, teraz robi furorę w Eurolidze. Stelmet może okazać się czarnym koniem rozgrywek. W trzecim meczu pokonał u siebie mistrzów Włoch — Montepaschi Siena, a w kolejnych przegrał po walce do ostatnich sekund z europejskimi potęgami, czyli Galatasaray Stambuł i zwycięzcą ostatniej Euroligi, naszpikowanym drogimi gwiazdami Olympiakosem Pireus. W ostatniej kolejce Stelmet pokonał pewnie Bayern Monachium, i to na wyjeździe, w olbrzymiej hali Audi Dome.

- Udział w Eurolidze może być bardzo korzystny szczególnie dla sponsorów, którzy eksportują swoje produkty za granicę. Nawet pojedyncze newsy, jak choćby taki, że klub pokonał Bayern Monachium, i to na jego terenie, są w stanie pozytywnie oddziaływać na kontrahentów, nie tylko na Zachodzie, ale też w Polsce. Efekt nowości połączony z efektem skali zawsze dobrze wpływa na klub, sponsorów i ich produkty — mówi Grzegorz Kita, prezes firmy marketingowej Sport Management Polska.
2013-11-08
Polsat "Wydarzenia"
Dla "Wydarzeń" głównego programu informacyjnego telewizji Polsat Grzegorz Kita skomentował kolejną rozbieraną sesję zdjęciową w polskim sporcie. Aida Bella i Marta Wójcik - reprezentantki Polski w łyżwiarstwie szybkim - wzięły udział w sesji zdjęciowej dla magazynu "Playboy".

Jakie są powody uczestnictwa w takich sesjach i czy to dobra strategia promocji?

Więcej na antenie Polsatu.
2013-10-25
Portal Samorządowy
Stadion Narodowy straszy Kielce i Poznań. Do dwóch krajowych potentatów w organizacji targów, konferencji i seminariów dość niespodziewanie dołączył w ostatnim roku Stadion Narodowy. -

Stadion Narodowy dowodzi, że jeśli chce zarabiać, musi pracować non stop przez cały rok - mówi Grzegorz Kita, prezes Sport Management Polska. Zdaniem Kity tak powinien funkcjonować nowocześnie zarządzany obiekt. Nie koncentrować się na rzeczach małych ani dużych, tylko na wszystkich.
2013-10-24
Gazeta Wyborcza
300 tys. zł kosztowałaby Toruń organizacja w przyszłym roku prestiżowego Tour de Pologne. Magistrat go nie chce, bo stawia na mistrzostwa hokeistów na trawie, towarzyski turniej żużlowy i lekkoatletyczne zmagania weteranów.

TdP od niemal dekady jest w kalendarzu UCI World Tour - światowej elity, grupy najbardziej prestiżowych kolarskich imprez globu. - To sztandarowy produkt nie tylko polskiego sportu, ale i właściwie kraju - twierdzi Grzegorz Kita, prezes znanej agencji marketingowej Sport Management Polska.
2013-10-21
Onet.pl "Celebrytki z rakietami"
Już dawno przestała się tylko liczyć ich gra. Ważne jest, w co się ubierają, jak wyglądają, z kim i gdzie się pokazują. A ich poczynania poza kortem są często mocniej komentowane niż zagrane podczas turniejów piłki. Nazwiska i twarze najlepszych tenisistek świata znają nawet ci, którzy nigdy w życiu nie trzymali w ręku rakiety.

– To kwestia rangi, statusu i specyfiki dyscypliny. Tenis ziemny jest sportem niesamowicie popularnym na całym świecie, a przy tym łączy wysoką rozpoznawalność z dobrym zapleczem finansowym. Tenis jest postrzegany jako gra elitarna, dla osób bardziej zamożnych i w ślad za tym zawsze idą lepsze pieniądze – wyjaśnia Grzegorz Kita, specjalista od marketingu sportowego.
2013-09-18
Sfora.biz
Są z Polski i sponsorują potęgi z Europy. Oknoplast właśnie został sponsorem francuskiego Olympique Lyon. To nie jedyna polska firma, która wspiera sportowe potęgi. Krok firmy z Ochmanowa w rozmowie z Magazynem serwisu sfora.pl zachwala Grzegorz Kita, prezes agencji marketingu sportowego Sport Management Polska.

- Reklamowanie się poprzez sport jest jednym z najlepszych sposobów, by zwrócić uwagę klientów na swój produkt. Jest też on lepiej postrzegany, bo przechodzi na niego wizerunek marki klubu. Tego właśnie potrzebują nasze firmy za granicą, gdyż jakościowo ich produkty nie ustępują tym z Niemiec, Francji, czy Hiszpanii – mówi Kita. Nim Oknoplast związał się z Olympique Lyon, w sierpniu został sponsorem Borussii Dortmund. Jest też sponsorem włoskiego zespołu koszykarskiego Virtus Bolonia, który obecnie występuje pod nazwą Oknoplast Bolonia. Firma sponsoruje również pierwszoligową Puszczę z Niepołomic oraz Akademię AS Progress, której patronuje Jerzy Dudek.
2013-09-11
Marketing przy Kawie "Robert Beckham Lewandowski"
Zatrudnienie Roberta Lewandowskiego jako ambasadora marki kosztuje, według szacunków, około miliona złotych. Niektórzy już widzą w nim następcę Davida Beckhama, który na reklamie zarobił więcej niż na boisku. Zdobycie zagranicznych kontraktów reklamowych będzie jednak trudniejsze niż strzelenie czterech goli Realowi Madryt.

Grzegorz Kita, prezes zarządu firmy Sport Management Polska, przypomina tymczasem że indywidualne wynagrodzenie najpopularniejszych zawodników przez sponsorów reprezentacji powinno być standardem. – Gdy pracowałem dla Polskiego Związku Pływackiego, którego głównym sponsorem była Telefonia Dialog, to wykorzystanie w reklamie wizerunku Pawła Korzeniowskiego, ówczesnej gwiazdy tej dyscypliny, wymagało dorobienia indywidualnej umowy między sponsorem a zawodnikiem. Wizerunek sportowca ma po prostu wymierną wartość – tłumaczy Kita.
2013-09-02
Puls Biznesu
Portal amerykańskiego magazynu "Forbes" wziął pod lupę japońskiego tenisistę Kei Nishikori. Zawodnik nie zagrał jeszcze nawet w półfinale turnieju Wielkiego Szlema i jest 12 w światowym rankingu ATP, ale według szacunków Amerykanów, w ostatnim roku zarobił ponad 10 mln USD, co pozwoliło mu wylądować w szeregu najlepiej zarabiających graczy. Czy Jerzy Janowicz może się uczyć od Japończyka?

- Tenisista nawet jeśli jest Polakiem, to nie powinien być podmiotem tylko rynku polskiego, ale światowego. Jeśli agencja, która prowadzi takiego zawodnika będzie zdobywała kontrakty tylko na rynku polskim, to one zawsze będą kilkukrotnie zaniżone w stosunku do tego, na co mogą liczyć zawodnicy z pierwszej dwudziestki rankingu w ujęciu światowym - mówi Grzegorz Kita, prezes Sport Management Polska.
2013-08-30
Wirtualne Media
- Marketing sportowy zbyt często jest traktowany jako poboczny element, a nawet „odprysk” strategii firmy - mówi w gorącym wywiadzie dla Wirtualnych Mediów Grzegorz Kita, prezes Sport Management Polska.

- W Polsce rola i pozycja marketingu sportowego na pewno nie jest jeszcze taka, jak na ustabilizowanych rynkach zagranicznych. Byłem przekonany, że Euro 2012 będzie fundamentalnym impulsem rozwojowym dla tego rynku, natomiast pomimo wielu dobrych i zakończonych sukcesem projektów marketingowych towarzyszących mistrzostwom, tak się jednak nie stało. Rynek skoczył do przodu, ale po Euro 2012 znowu spowolnił. Ten sektor nadal porusza się powoli, ale jednak cały czas do przodu. Jest to na pewno odmienne od rynku Europy Zachodniej i USA, gdzie marketing sportowy jest nie tylko bardzo autonomicznym i suwerennym obszarem, ale też rynkiem bardzo znaczącym.
2013-07-10
Inwestor
Jakie są korzyści i przewagi sponsoringu tytularnego w kontekście obiektów sportowych?

- W naszym kraju to ciągle nowe zjawisko, marketingowo niedoceniane i niedoszacowane – uważa Grzegorz Kita, prezes Sport Management Polska. – Sponsoring tytularny obiektu sportowego jest bardzo dobrą inwestycją. Stadion piłkarski (czy hala sportowa) jest niepowtarzalny i nasycony emocjami, stąd m.in. jego unikatowość.
2013-07-08
Polsat "Wydarzenia"
2013-07-06
Orange Sport
2013-07-05
TVN CNBC
2013-07-05
Radio PiN
2013-07-05
Wirtualne Media.pl
Czy Jerzy Janowicz, jako stosunkowo młody tenisista idący jak „burza” przez tegoroczny Wimbledon, ma szansę osiągnąć status reklamowy podobny do tego, jaki ma Agnieszka Radwańska?

Zdaniem Grzegorza Kity, na wartość marketingową Janowicza wpływa nie tylko obecny sukces na Wimbledonie, ale przede wszystkim przekonanie się marketerów o powtarzalności sukcesów tego zawodnika.

- W ubiegłym roku Janowicz stanowił dla marketerów zagadkę. Sukces w turnieju paryskim nie doczekał się kontynuacji na turniejach w Auckland czy styczniowym Australian Open. Natomiast obecnie zainteresowanie reklamodawców znacznie się podniesie, m.in. dzięki skumulowanemu zainteresowaniu mediów turniejem poprzez fakt uczestnictwa aż dwóch polskich zawodników w ćwierćfinale oraz świetnym występom Radwańskiej - mówi w rozmowie z Wirtualnemedia.pl Grzegorz Kita, prezes Sport Management Polska.
2013-07-03
TVP 1 - Wiadomości
2013-06-06
Radio PiN
2013-05-28
Orange Sport
2013-05-21
TVP 1 - Wiadomości
2013-04-30
Radio PiN
Szef SMP Grzegorz Kita został zaproszony do studia Radia PiN na rozmowę dotyczącą wartości marketingowej Roberta Lewandowskiego. Czy marketerzy są pod wielkim wrażeniem wyczynu Lewandowskiego, który w pierwszym meczu półfinałowym Ligi Mistrzów strzelił cztery bramki Realowi Madryt?
2013-04-26
WP.pl
Wczorajsze historyczne zwycięstwo Borussii Dortmund nad Realem Madryt 4:1 przełożyło się wyraźnie na wycenę niemieckiego klubu. Cztery gole Roberta Lewandowskiego już na otwarciu giełdy we Frankfurcie nad Menem dały Borussii ponad 3 proc. wzrost kursu.

Ile zarobi na czterech golach sam Lewandowski? Zdaniem Grzegorza Kity, eksperta od marketingu sportowego, wbrew pozorom niewiele.
- Lewandowski, pomimo że jest świetnym piłkarzem osiągnął już górną granicę wyceny w notatnikach marketingowców. Milion zł, no półtora lub dwa, to jest absolutna górna granica wyceny polskich gwiazd. Lewandowski w naszym kraju już po prostu nie jest w stanie jej podbić. Jest to swoisty szklany sufit - mówi właściciel firmy Sport Management Polska.
2013-04-25
PRoto.pl
"Chcesz być osobą publiczną? Musisz współpracować z mediami”. Komentarze po wypowiedzi Radwańskiej o TVN.

W rozmowie z Gazetą Wyborczą tenisistka Agnieszka Radwańska stwierdziła, że dziennikarze TVN nie są wpuszczani na jej konferencje prasowe. Według Radwańskiej stacja zmanipulowała jej wypowiedź po porażce na zeszłorocznych Igrzyskach Olimpijskich. „Sportowcy nie mogą prezentować takiego podejścia do mediów, że chętnie współpracują, ale tylko wtedy gdy jest dobrze” – komentuje Grzegorz Kita, założyciel Sport Management Polska. Choć też przyznaje, że dziennikarze powinni pamiętać o rzetelności. 
2013-04-04
Onet.pl "Piotr Żyła zrobi karierę w reklamie"
Podobnego zdania jest Grzegorz Kita, prezes zarządu Sport Management Polska, choć podkreśla, że Żyła to nie jest typ "samograja marketingowego", którego w prosty sposób można dopasować do marki:

- Ewidentnie Piotr Żyła ma duży potencjał. To świetny zawodnik i człowiek. Problem polega na tym, że jego wizerunek w dalszym ciągu jest niestabilny – uważa Kita. - Ma rozpoznawalność, pierwsze sukcesy sportowe oraz atrybuty o charakterze społecznym jak: sympatyczność, otwartość, młodość. Natomiast bardzo trudno byłoby go dziś dopasować do marki. Dzisiaj wizerunek Żyły, w dużym uproszczeniu, można rozpatrywać w kategorii "śmieszka o wysokiej rozpoznawalności", czyli pozytywnej, ale wymagającej zarówno marketingowo, jak i kreatywnie – kończy Kita.
2013-04-03
Press.pl
Piotr Żyła oferuje nam powiew świeżości i oryginalności - mówi Grzegorz Kita, prezes Sport Management Polska.
2013-03-13
Puls Biznesu "Orlen i Lotos pojadą z rajdowymi gwiazdami"
Dziś Adam Małysz w ekipie Orlenu, jutro Robert Kubica w barwach Lotosu - informuje Puls Biznesu. Paliwowi giganci nie oszczędzają na sponsoringu.Rywalizacja paliwowych koncernów przenosi się ze stacji paliw do rajdowych samochodów.

O wszystkim zdecydują kampanie - mówi poproszony przez PB o opinię GRZEGORZ KITA,
prezes Sport Management Polska.

"Koncerny paliwowe w Polsce są w pewnym sensie pod marketingową ścianą. Muszą inwestować w organizowanie wydarzeń związanych z motoryzacją, ale nasz rynek jest bardzo ubogi pod względem rozpoznawalnych twarzy w tej branży. Ewentualne kontrakty Adama Małysza i Roberta Kubicy w tym kontekście nie dziwią — jeśli jeden rynkowy gracz bierze gwiazdora, drugi musi zrobić to samo, żeby nie wyjść na opieszałego. Trudno ocenić, jak przełoży się to na sprzedaż — Małysz był bogiem skoków, ale nigdy nie będzie bogiem motoryzacji, forma i zdrowie Kubicy natomiast nadal są wielką niewiadomą. Samo związanie się z nimi kontraktem to zresztą tylko początek — w marketingu sportowym liczy się stworzenie spójnej kampanii i wykorzystanie potencjału gwiazdy, a nie tylko jej zatrudnienie"

2013-02-04
Radio PiN
Szef SMP Grzegorz Kita został poproszony przez Radio PiN o szereg wypowiedzi na temat zarządzania i standingu finansowego obiektów sportowych w Polsce.
2013-01-10
Bloomberg Businessweek
"Janowicz jest obecnie wart ok. 400-600 tys. zł za pojedynczą sporą kampanię reklamową o dużym zasięgu, a bardzo dobry agent byłby w stanie wynegocjować dla niego nawet milionowy, łączny przychód z kontraktów reklamowych. Na jego wartość marketingową nie powinna wpłynąć porażka 7 stycznia w pierwszej rundzie turnieju w Auckland ale kolejne np. w Australian Open już tak.

Warto jednak zaznaczyć, że są to estymacje oparte głównie na wierze w dalsze dobre wyniki sportowe i wielkich nadziejach w odrodzenie polskiego tenisa męskiego. Uzasadnione jedynie wtedy, gdy Janowicz w tym roku osiągnie oczekiwane sukcesy, podobne w skali do turnieju paryskiego. Styczniowy wielkoszlemowy turniej Australian Open będzie pierwszym poważnym sprawdzianem. Jeśli Janowicz awansuje do fazy ćwierćfinałów, jego marketingowa wartość może wzrosnąć" - mówi Grzegorz Kita, prezes i właściciel Sport Management Polska.

Więcej w wydaniu drukowanym.. 


Sport Management Polska jest autorem promocyjnego sukcesu polskiego pływania. W latach 2005-08 SMP był wyłącznym przedstawicielem Polskiego Związku Pływackiego w zakresie marketingu. Oprócz promocji dyscypliny firma stworzyła także dwa, wielkie programy sponsoringowe -dla Bioton S.A. oraz Telefonii Dialog S.A. [2005-08]
Sport Management Polska we współpracy z instytutem badawczym ARC Rynek i Opinia opracował na zlecenie Grupy Tauron unikalną metodologię badawczą. Zrealizowana na poziomie standardów światowych, metodologia służy do doboru, planowania, analizowania i raportowania efektywności działań sponsoringowych [2009]
agencja marketingu sportowego, marketing sportowy agencje