SMP w mediach
Sport Management Polska to firma wyspecjalizowana w profesjonalnym marketingu i konsultingu sportowym. SMP wszechstronnie łączy tak różnorodne dziedziny biznesu sportowego jak: konsulting, marketing, management, PR, organizację eventów i szkoleń.
Ekspercka wiedza, szerokie kompetencje i bogata praktyka – taki kapitał od lat znajduje uznanie wśród przedstawicieli świata mediów zarówno biznesowych, marketingowych jak i sportowych.
Grzegorz Kita, Prezes Sport Management Polska, zarządzający firmą od 2002 roku, jest najczęściej cytowanym ekspertem z zakresu biznesu sportowego w Polsce.
Zapraszamy do zapoznania się z niektórymi artykułami, audycjami, transmisjami telewizyjnymi czy innymi przekazami medialnymi.
***
CHCESZ SKORZYSTAĆ BEZPOŚREDNIO I INDYWIDUALNIE Z WIELOLETNICH DOŚWIADCZEŃ BIZNESOWYCH I OBSZERNEJ WIEDZY GRZEGORZA KITY? Zobacz ofertę MENTORING
...................................................................................................................................................................................................,
2019-12-27
WirtualneMedia.pl
|
Marketing sportowy: podsumowanie 2019 roku, prognozy na 2020.
Co w opini Grzegorza Kity, prezesa SMP było porażką a co sukcesem roku?
Jakie wydarzenia zapadły najbardziej w pamięć i które akcje marketingowe były najbardziej dostrzegalne?
W artykule znalazły się m.in. następujące zagadnienia:
- akcja ratunkowa dotycząca Wisły Kraków a właściwie jej konsekwencje i efekty biznesowe i marketingowe
- transakcja Orlen - Williams
- eksplozja piłki nożnej kobiet
- Intel Extreme Masters w Katowicach
- rozwój FAME MMA
|
|
|
2019-12-19
Gazeta Wyborcza
|
Rozmowa z Grzegorzem Kitą, specjalistą ds. marketingu i konsultingu sportowego, prezesem Sport Management Polska.
Jarosław K. Kowal: Wisła kłóci się z Wisłą m.in. o prawa do herbu i do nazwy. To takie ważne?
Grzegorz Kita: Mam odczucie, że nie jest to główna oś sporu. Co do zasady temat jest ważny fundamentalnie i teoretycznie, ale w praktyce nie jest to problem, który dramatycznie wpływa na bieżące funkcjonowanie klubu, np. na rozmowy ze sponsorami czy inwestorami. Lata temu w Legii też pojawił się podobny problem..
|
|
|
2019-12-04
TVP Sport
|
Dlaczego Robert Lewandowski nie zdobył Złotej Piłki?!
Na poziomie analitycznym da się to wyjaśnić a nawet zracjonalizować - mówi Grzegorz Kita dla TVP Sport. - Natomiast na poziomie emocjonalnym, jako Polacy odczuwamy wyraźny zawód. I to też jest zrozumiałe.
W plebiscycie France Football Lewandowski otrzymał zaledwie 44 pkt. To cztery razy mniej niż piąty na liście Mohamed Salah (178 pkt) i dziesięć razy mniej niż trzeci w rankingu Cristiano Ronaldo (476 pkt).
Aby zrozumieć skąd takie rozczarowanie i co wpłynęło na wynik głosowania trzeba przeanalizować aż trzy obszary. Po pierwsze mechanizm i kryteria formalne głosowania. Po drugie - status Bundesligi i sukcesów sportowych Lewandowskiego. Po trzecie wreszcie - kwestie naszej, polskiej wyostrzonej percepcji względem Lewandowskiego
|
|
|
2019-12-02
WirtualneMedia.pl
|
Robert Kubica stwierdził, że w przyszłym roku prawdopodobnie nie będzie już jeździł w Formule 1. W zakończonym właśnie sezonie Kubica zdobył jeden punkt, natomiast drugi kierowca zespołu Williams Racing George Russell nie zapunktował ani razu. Nie są znane także dalsze plany PKN Orlen.
Zdaniem Grzegorza Kity, prezesa Sport Management Polska, współpraca sponsorska Orlenu z Williams Racing przebiegała dziwnie. - Swoisty rollercoaster marketingowo-wizerunkowy. Zaczęło się od mocnego wow! czyli informacji o polskim kierowcy i sponsorze w F1. Potem mieliśmy długotrwały spektakl skrajnych niepowodzeń sportowych Williamsa i Kubicy. Aż wreszcie mogliśmy zaobserwować dużą kampanię Orlenu z użyciem wizerunku Kubicy. W tle natomiast cały czas przewijała się pamiętna polityczna geneza tej transakcji i słowa premiera o Kubicy - wylicza.
|
|
|
2019-11-23
Gazeta Wyborcza
|
Od korzyści finansowych, ale w sferze ochrony zdrowia, rozpoczął natomiast Grzegorz Kita, menedżer, prezes SMP i przewodniczący Rady Głównej Polskiego Komitetu Sportów Nieolimpijskich. Przywołał dane z raportu Ministerstwa Sportu i Turystyki nt. społecznego oddziaływania sportu, z których wynika, że gdyby tylko co drugi z nieaktywnych sportowo Polaków zaczął uprawiać sport, pozwoliłoby to zaoszczędzić ponad 3 mld zł na absencjach pracowniczych i kolejne 0,5 mld zł na ochronie zdrowia. |
|
|
2019-11-08
Press
|
Zakłady bukmacherskie kuszą dziennikarzy sportowych coraz atrakcyjniejszymi ofertami współpracy. Tych, którzy odmawiają, ubywa. Pieniędzy na rynku jest coraz więcej od nowelizacji ustawy hazardowej w kwietniu 2017 roku. Według szacunków Stowarzyszenia „Graj Legalnie” obroty legalnej branży bukmacherskiej w 2018 osiągnęły 5,1 mld zł, co oznacza wzrost o 55 proc. w porównaniu z 2017 rokiem.
Grzegorz Kita, prezes agencji Sport Management Polska, ocenia, że umiejętności dziennikarskie ambasadorów nie są jednak najważniejsze. – Zakładom bukmacherskim chodzi nie tylko o wejście na boisko dziennikarzy, ale o sięgnięcie daleko poza nie. To mają być przede wszystkim celebryci i influencerzy, którzy gwarantują zainteresowanie, popularność i olbrzymie zasięgi, zwłaszcza w mediach społecznościowych oraz dotarcie do uniwersalnych grup. Sportowców śledzą w dużej mierze ich fani i fani danej dyscypliny. Dziennikarze są lepsi, bo docierają szerzej, łatwiej i sprawniej komunikują się – mówi Kita. – Borek i Pol mają np. po około pół miliona obserwujących na samym tylko Twitterze – podkreśla. |
|
|
2019-11-07
TVN 24 BiS
|
Zawodniczki i zawodnicy reprezentacji Australii w piłce nożnej będą otrzymywali takie same premie za grę w drużynie narodowej. Wynegocjowane porozumienie, oprócz kwestii finansowych, określa także warunki, w jakich będą funkcjonowały drużyny narodowe kobiet i mężczyzn. Zawodniczki "Matildas" i zawodnicy "Socceroos" na wyjazdowe mecze reprezentacji będą podróżować w takich samych warunkach - samolotami w klasie biznes. Dotychczas mieli to zagwarantowane wyłącznie mężczyźni.
Do studia TVN 24 BiS został zaproszony Grzegorz Kita aby wspólnie z Pauliną Czarnotą-Bojarską z Canal+ porozmawiać na ten temat. |
|
|
2019-10-24
WirtualneMedia.pl
|
Spółka Ekstraklasa SA zaczęła przygotowania do nowego przetargu dotyczącego praw mediowych do tych rozgrywek przez cztery sezony od połowy 2021 roku. Obecnie Platforma Canal+ i TVP płacą za to 250 mln zł rocznie.
- Obecna cena praw telewizyjnych jest bardzo wysoka. Wręcz wyżyłowana. W najbliższym rozdaniu wielkim sukcesem będzie już nawet samo utrzymanie tej kwoty a nie jej dalszy wzrost - ocenia dla portalu Wirtualnemedia.pl Grzegorz Kita, prezes Sport Management Polska. |
|
|
2019-10-10
TVN 24 BiS
|
Grzegorz Kita, prezes SMP, został zaproszony do studia TVN24BiS aby porozmawiać o głośnym kryzysie na linii NBA - Chiny do jakiego doszło w wyniku tweeta jaki zamieścił Daryl Morey - dyrektor generalny Houston Rockets. W weekend wrzucił na swoje konto twitterowe obrazek, na którym oprócz grafiki były słowa: "Walcz o wolność. Popieraj Hongkong". Uruchomiło to całą lawinę zjawisk.
Oprócz oburzenia rządu chińskiego czy pośpiesznych przeprosin ze strony NBA sprawa wywołała również reperkusje biznesowe. Producent obuwia Li-Ning oraz Shanghai Pudong Development Bank zapowiedziały, że zawieszają współpracę z zespołem z Houston. Również samo NBA poczuło się zagrożone. Wartość samego kontraktu telewizyjnego z Tencent to ponad 1,5 mld USD. |
|
|
2019-09-20
Press
|
Robert Kubica nie będzie w przyszłym roku kierowcą teamu Williams w Formule 1. Współpracę z zespołem kończy też PKN Orlen.
- To nie była superinwestycja koncernu, ale wyszedł z niej obronną ręką - przyznaje Grzegorz Kita, prezes Sport Management Polska. - Do pełnej oceny tej współpracy potrzebne są szczegółowe dane o kosztach, wysokości zwrotów, zaangażowaniu kibiców i konsumentów. Wizerunkowo bardziej ucierpiał jednak Williams, który był obwiniany za złe przygotowanie bolidu i słabe wyniki - uważa ekspert.
Grzegorz Kita zaznacza, że marka Kubicy nie jest tak silna, jak jeszcze kilka lat temu. - Złożył się na to brak sukcesów sportowych, ale też już bardzo długa obecność polskiego kierowcy na rynku. Bez dobrych wyników nawet silne marki bledną, a Kubica musi swoją "dotankować" sukcesami na torze - podkreśla Kita. |
|
|
2019-09-03
Press
|
Trzeci sezon z rzędu bez polskiego zespołu w fazie grupowej piłkarskiej Ligi Mistrzów lub Ligi Europy to poważny problem wizerunkowy dla klubów, którego nie powinny jednak mocno odczuć stacje telewizyjne - uważają eksperci.
Podobnie uważa Grzegorz Kita, prezes Sport Management Polska. - Pod względem czysto biznesowym brak awansu polskich zespołów nie dotknie nadawców, bo w strukturze ich całościowych przychodów to drobnostka. Stacje dysponują ciekawym kontentem, którym mogą wypełnić ramówkę i traktują mecze w pucharach jako wartościowy, ciekawy, ale tylko dodatek - twierdzi Kita. |
|
|
2019-08-23
Press
|
Ekstraklasa SA uruchomiła platformę OTT, która umożliwia płatny dostęp do transmisji meczów poza Polską, a wszystkim kibicom bezpłatne oglądanie skrótów i innych materiałów wideo. Użytkownicy mogą z niego korzystać za pośrednictwem strony Ekstraklasa.tv i w aplikacji mobilnej na urządzenia z systemem iOS.
Zdaniem Grzegorza Kity, prezesa Sport Management Polska, własna platforma wideo daje Ekstraklasie pełną samodzielność, kontrolę i dowolność konfiguracji bez konieczności opierania się na zewnętrznym partnerze. - Jeżeli Ekstraklasa ma na taką platformę wystarczający budżet konstrukcyjny i zapewni odpowiednie jakościowo parametry technologiczne, to pójście w kierunku autonomii jest w sensie strategicznym dobrą próbą eksploracji rynku. Przed Ekstraklasą staje natomiast poważne wyzwanie umiejętnego promowania, zarządzania i monetyzacji możliwości platformy oraz substytucji zasięgów, które z reguły partner zewnętrzny ma szersze i bardziej międzynarodowe - podkreśla ekspert. |
|
|
2019-07-21
Sport.pl
|
Sezon ekstraklasy wystartował, ale oficjalna strona - Ekstraklasa.tv, która miała transmitować mecze w internecie, wciąż jest w przebudowie. Kibice przebywający za granicą nie mogą już oglądać ekstraklasy w serwisie Dailymotion. Od 2015 roku był tam transmitowany niemal każdy ligowy mecz, a za darmo oglądali go wszyscy kibice, u których system nie wykrył polskiego IP. Kibice chętnie korzystali z tych możliwości i w ostatnim sezonie wyświetlili mecze ponad dwa i pół miliona razy.
- To organizacyjna wpadka, bo strona powinna być gotowa na rozpoczęcie rozgrywek. Uderza to dodatkowo niepotrzebnie w wizerunek Ekstraklasy, bo trudno zaakceptować, że sezon wystartował, a ważna dla kibiców strona nie działa. To drażni fanów. Trzeba jednak wziąć pod uwagę, że Ekstraklasa być może gra tutaj o większą stawkę. Stworzenie własnej, efektywnej finansowo platformy OTT do oglądania i dystrybucji meczów. Na pewno potrzebny jest do tego duży nakład sił technicznych – komentuje Grzegorz Kita, specjalista PR. |
|
|
2019-07-16
Nowy Marketing
|
W poniedziałek 15 lipca br. media obiegła wiadomość o nowej identyfikacji wizualnej PKO Bank Polski Ekstraklasy, która powstała we współpracy z agencją kreatywną DixonBaxi z Londynu – ta na swoim koncie ma kreacje dla takich marek jak Premier League, Eredivisie, FOX Sports czy elektrycznej wersji Formuły 1 – Formuła E. Nową oprawę zyskały wszystkie grafiki meczowe oraz wszystkie pozostałe elementy brandingu (stadiony, bilety, karnety, koszulki zawodników itp.)
Redakcja Nowego Marketingu poprosiła o opinię Grzegorza Kitę.
- Jestem negatywnie zaskoczony. Ekstraklasie można wiele zarzucać, ale w ostatnich latach przede wszystkim broniła się opakowaniem. Zwłaszcza elementami graficznymi. Natomiast nowa wizualizacja graficzna wygląda źle. Dość dziwnie, kiepsko stylistycznie, może nawet archaicznie. W stosunku do poprzedniej oprawy graficznej jest to koncepcja gorsza. Reasumując, zamiast wyraźnego kroku na przód, można mówić o sporym i jednocześnie zaskakującym regresie jakościowym.
- Na słabe efekty graficzne nakłada się także problem PR-owy. Oliwy do ognia dolewa w tej sytuacji powoływanie się na „londyńskość” agencji oraz jej poprzednie dokonania. W sytuacji gdy wykonanie jest rozczarowujące albo nawet słabe, taka informacja tylko prowokuje opinię publiczną do ostrzejszych, negatywnych reakcji - dodaje Kita. |
|
|
2019-07-15
Puls Biznesu
|
Michał Brański kupił Stomil Olsztyn. Współwłaściciel Wirtualnej Polski zainwestował 4 mln zł w zadłużony klub. Wierzy, że ten odzyska dobrą formę… piłkarską i finansową.
Ale Grzegorz Kita, prezes Sport Management Polska przestrzega:
- Michał Brański wyciągnął Stomil Olszyn z finansowego dołka. Ale to, czy uda mu się utrzymać go w dobrej kondycji, jest uwarunkowane wieloma czynnikami. Patrząc przez pryzmat mojego ponad piętnastoletniego doświadczenia w branży kupna i budowy strategii klubów piłkarskich obawiam się, że Stomil to będzie teren trudniejszy niż zwykle. Uważam, że oczekiwania społeczne i sportowe akurat w tym regionie mogą być ponadnormatywne wysokie w stosunku do możliwości i planów inwestora. Z kolei potencjał przychodowy, zwłaszcza w obszarach frekwencyjnych i marketingowych, może być znacząco mniejszy niż się to wydaje.
|
|
|
2019-07-12
TVN 24 BiS
|
Debata "Finasowy faul"
Czy tak ogromne dysproporcje w zarobkach piłkarek i piłkarzy świadczą o dyskryminacji?!
Do studia TVN 24 BiS został zaproszony Grzegorz Kita aby wspólnie z Pauliną Czarnotą-Bojarską z nc+ oraz Jakubem Szymczakiem z OKO.press porozmawiać o tym zagadnieniu. |
|
|
2019-07-08
WP Sportowe Fakty
|
Jeszcze nigdy piłkarki nie pobiły tylu rekordów oglądalności co na tegorocznym mundialu. W ostatnich miesiącach do żeńskiej piłki nożnej przekonały się także ogromne firmy, które zaczynają inwestować w nią większe pieniądze niż dotychczas. Entuzjaści i światowi eksperci zaczynają coraz śmielej mówić o rozkwicie zainteresowania na żeński futbol.
- Presja marek i sponsorów może być bardzo silna i większa niż się wydaje. Wiele z nich doszło z poziomem swojej sprzedaży do ściany. Firmy muszą otwierać, aktywizować nowe grupy docelowe, nowych kibiców albo poprzez sport uzyskiwać przełożenie na takie grupy. W tym momencie kobiety-kibice w piłce nożnej to nadal w sensie czynnego uczestnictwa mała grupa a przecież populacyjnie potężna. Można ją obudzić, tylko trzeba by dostosować dla niej ofertę. Niezależnie od widowiska, jakie tworzy męska piłka nożna, kobiety muszą się też z kimś identyfikować. Widocznie czas na piłkarskie idolki. To może być znaczący ruch zakulisowy, że wielkie koncerny - nie tylko odzieżowe - szukają dotarcia do kobiet poprzez sport i naciskają - uważa Grzegorz Kita.
|
|
|
2019-07-05
TVP Sport
|
Pół roku temu Jakub Błaszczykowski podjął jedną z najodważniejszych decyzji w karierze. Porzucił szansę na ostatni kontrakt za granicą i wrócił do kraju, by ratować Wisłę Kraków.
– Z punktu widzenia budowy wizerunku był to strzał w dziesiątkę – mówi Grzegorz Kita, ekspert z zakresu marketingu sportowego. Trudno posądzać Błaszczykowskiego o wyrachowanie, ale dziś eksperci do spraw PR i marketingu sportowego jednogłośnie podkreślają, że Kuba nie mógł postąpić lepiej.
– To był ruch podnoszący wartość marketingową, PR-ową i świadomość marki Jakuba Błaszczykowskiego. Gdyby został za granicą, to pewnie byłby piłkarzem, który powoli, niepostrzeżenie schodzi ze sceny, zarabia kolejne pieniądze, ale rynek o nim zapomina. W kontekście cyklu życia zawodniczego, to byłoby takie powolne, schyłkowe usychanie drzewa – mówi Grzegorz Kita. |
|
|
2019-06-24
Press
|
Miesiąc przed startem nowego sezonu Ekstraklasa SA nadal nie ogłosiła, kto pozyskał prawa do transmisji polskich rozgrywek piłkarskich u bukmacherów i za granicą, a także do pokazywania skrótów w telewizji i internecie.
Grzegorz Kita, prezes Sport Management Polska, ocenia pakiety oferowane przez Ekstraklasę jako ciekawe. - Firmy bukmacherskie powinny być mocno zainteresowane nabyciem praw do pokazywania Ekstraklasy. Powodów jest kilka: zainteresowanie młodych ludzi oglądaniem materiałów w internecie, coraz większa popularność zakładów, ale też otwartość i dynamizm bukmacherów w działaniach marketingowych. Może jednak się okazać, że bukmacherzy przeanalizowali temat i sprawdzili, czy materiały wideo lub transmisje mają już silne przełożenie na konwersję na ich strony i zakłady. Mogli uznać, że to jeszcze nie ta skala i stąd przedłużające się negocjacje z Ekstraklasą - ocenia ekspert. |
|
|
2019-06-19
WirtualneMedia.pl
|
Marketing sportowy a LGBT.
Na kwestię prawa do wyrażania własnej opinii zwraca uwagę również Grzegorz Kita, prezes Sport Management Polska, który przypomina, że kwestia zabierania głosu przez sportowców w kontrowersyjnych tematach jest zarazem prosta i skomplikowana.
- Prosta, ponieważ sportowiec jak każdy obywatel ma prawo do wyrażania swoich poglądów. Jest to jego konstytucyjne prawo. Skomplikowana, ponieważ zabierać głos można, ale należy liczyć się z konsekwencjami wyrażonych poglądów. Nie działa tu, czasem naiwnie prezentowana przez sportowców wiara, w podział na nich jako osoby prywatne i osoby "zawodowe", uprawiające sport. Mało kto poważnie traktuje próbę rozdziału opinii na prywatne i "służbowe". |
|
|
2019-06-12
Gazeta Wyborcza
|
- Cracovia w mediach społecznościowych, ale głównie na Twitterze, wyróżnia się na tle innych polskich klubów - potwierdza Grzegorz Kita, ekspert ds. marketingu sportowego, prezes Sport Management Polska.
- Pamiętajmy jednak, że działa na swoistym bezrybiu, bo konta twitterowe wielu innych polskich klubów piłkarskich są mało dynamiczne i kreatywne. Więc kto w tych warunkach tworzy kreatywny i timingowy content, ten spija śmietankę. Inne kluby też mają przebłyski, ale chodzi o to, by to nie były pojedyncze fajerwerki ale ciągłość działania. A akcje Cracovii są przy tym różnorodne. |
|
|
2019-06-10
WirtualneMedia.pl
|
Grzegorz Kita, prezes Sport Management Polska obawia się, że Kinsey Wolanski swoim wybrykiem otworzyła nową erę, albo co najmniej nową falę patomarketingu w sporcie.
- Chwila, w której wbiegła na murawę finału Ligi Mistrzów stała się jednocześnie chwilą, w której ona sama z impetem wbiegła na zupełnie dla siebie nowy level statusu influencerskiego, ale dając jednocześnie zachęcający i niebezpieczny przykład wielu innym chcącym być znanym za wszelką cenę. Co więcej takie zagrożenie naśladowcami może nie dotyczyć tylko imprez sportowych, ale właściwie wszelkich wielkich wydarzeń publicznych z dużą ekspozycją telewizyjną, streamingową raczej mniej. Przerywane mogą być koncerty, konwencje polityczne czy nawet defilady - zaznacza Grzegorz Kita. Jego zdaniem powód tego jest prosty - ostatnie lata tak gigantycznie rozwinęły social media, że takie naganne zachowania znalazły w końcu swoją przestrzeń "monetyzacyjną". |
|
|
2019-06-07
Przegląd Sportowy
|
Skandaliczne było wbiegnięcie Kinsey Wolanski na murawę stadionu w Madrycie podczas finału Ligi Mistrzów.
Rób rzeczy, które cię przerażają, wyjdź ze swojej strefy komfortu. Żyję dla tych chwil, które sprawiają, że moje serce bije szybciej – napisała przed wbiegnięciem na murawę w Madrycie Kinsey Wolanski. Byłyby to piękne słowa, gdyby jej akcja nie była czystą reklamą. Patomarketingiem – jak ochrzcił jej czyn Grzegorz Kita, prezes Sport Management Polska.
Wieszczy on, że modelka otworzyła nową erę, albo co najmniej nową falę patomarketingu w sporcie. Patrząc na efekt jej wyczynu – mimo chwilowego skasowania konta przez Instagram (ale nie za karę za przerwanie finału Ligi Mistrzów, tylko niedozwolone treści), naiwnością byłoby nie spodziewać się wysypu naśladowców, którzy pójdą tą samą drogą dla łatwych lajków, subskrybentów i followersów. |
|
|
2019-06-03
Radio Zet
|
Instagram usunął konto modelki Kinsey Wolanski, która wbiegła na murawę podczas finałowego meczu piłkarskiej Ligii Mistrzów. Miała ona wówczas na koszulce logo kanału na YouTube jej chłopaka. Zdaniem ekspertów marketingu sportowego to promocja warta prawie 4 mln dolarów.
Przed widowiskową akcją jej konto na Instagramie obserwowało około 300 tys. użytkowników portalu społecznościowego. W zaledwie kilkunastu godzin do niedzielnego popołudnia ich liczba urosła do aż 2,5 miliona.
„Obawiam się, że Kinsey Wolanski otworzyła nową erę, albo co najmniej nową falę patomarketingu w sporcie” – napisał z kolei na Twitterze Grzegorz Kita, prezes firmy Sport Management Polska.
|
|
|
2019-05-18
WirtualneMedia.pl
|
FIFA analizuje wprowadzenie reklam w czasie meczów piłkarskich, kiedy trwają rozstrzygnięcia spornych sytuacji (tzw. VAR) - podaje "Financial Times".
- To kontrowersyjna koncepcja jak na futbol - ocenia dla portalu Wirtualnemedia.pl Grzegorz Kita, prezes Sport Management Polska.
- Wprowadzenie w tym czasie reklam to rodzaj komercjalizacji tej przestrzeni czasowej i właściwie konwencja „filmu przerywanego reklamami". To zaburzy rytm konsumpcji meczu przez widza i jego zaangażowanie oraz docelowo grozi popcornizacją tego typu wydarzeń sportowych. Teoretycznie wydaje się to działaniem monetyzacyjnym i alternatywą dla przedłużającego się oczekiwania na decyzję ale efekty mogą być odwrotne – spadki oglądalności, obniżenie emocjonalnego zaangażowania kibiców, trwała utrata płynności meczu dla kibica, porzucanie przez widza meczu na rzecz innych programów - twierdzi ekspert Sport Management Polska.
|
|
|
2019-05-15
TVP Info
|
XI Europejski Kongres Gospodarczy w Katowicach to jedno z najważniejszych tego typu wydarzeń w Europie Środkowej. Podczas sesji „Sport – biznes i sukces” o pozyskiwaniu inwestora i sporcie jako inwestycji rozmawiali m.in. prezes Sport Management Polska Grzegorz Kita, podsekretarz stanu w Ministerstwie Sportu i Turystyki Jan Widera oraz wiceprezes Zarządu Grupy LOTOS Jarosław Wittstock. |
|
|
2019-05-10
Press
|
Grupa Weszło Krzysztofa Stanowskiego uruchomi wkrótce serwis motoryzacyjny Wjechało oraz usługę Weszło Travel, oferującą organizację zagranicznych wyjazdów na sportowe wydarzenia dla kibiców.
Innego zdania jest Grzegorz Kita, prezes Sport Management Polska. W jego ocenie obecnie na taki projekt jest za wcześnie i należy skupić się przede wszystkim na pilnowaniu i pielęgnowaniu rozwoju m.in. Weszło i Weszło FM. - To są media, które funkcjonują na swoistej pierwszej linii frontu – są bezkompromisowe, często kontrowersyjne. Tworzą skomplikowane i emocjonalne interakcje z czytelnikami, słuchaczami i "bohaterami" tematów, którymi się zajmują. I to nie jest tak, że prowadząc tego typu działalność, można całkowicie zdać się na zatrudnianych menedżerów. Otwieranie kolejnych frontów typu Weszło Travel może być przedwczesne i ryzykowne. Chyba że taka działalność wynika wprost z realnego zapotrzebowania rynkowego i jest dobrze zaprojektowana budżetowo – twierdzi Kita. |
|
|
2019-05-01
Press
|
- Weszło zajęło ciekawą niszę rynkową. Okazało się, że są ludzie, których zaczyna irytować quasi poprawność językowa i polityczna. A Stanowski ma świadomość, że budzenie emocji jest w jego medium istotnym elementem. Postawił na bezkompromisowość i kawę na ławę – ocenia Grzegorz Kita, prezes Sport Management Polska.
- Niektórzy nazywają ich Pudelkiem, ale to zupełnie nie ta kategoria. Weszło w unikalny sposób połączyło walory merytoryczne o jakości „Gazety Wyborczej” czy „Newsweeka” z ofensywnym, bezpośrednim językiem „Super Expressu” czy „Faktu”. Ale dodało do tego swój autorski styl. Ryzykowny ale skuteczny. Są merytoryczni, szybcy, wszechstronni tylko posługują się inną konwencją – dodaje. |
|
|
2019-04-10
Blog Startowy
|
Na Blog Startowy moża przeczytać obszerne streszczenie wykładu Grzegorza Kity, który miał miejsce na IX Kongresie Psychologii Sportowej.
Tematyka:
- pozyskiwanie sponsorów sportowych
- jak budować ofertę sponsoringową?
- sprzedaż, negocjacje, motywacja |
|
|
2019-04-10
Dziennik Polski
|
Frekwencja podczas szóstej edycji konferencji „Młodzi w sporcie” przerosła oczekiwania organizatorów z Koła Naukowego Managerów Sportu UJ. Środowy panel na Wydziale Zarządzania i Komunikacji Społecznej z udziałem m.in. przedstawicieli Wisły Kraków musiał zostać przeniesiony do sali dla kilkuset osób.
Prezes Rafał Wisłocki wyznał, że w czasie, gdy zaczynał mierzyć się z kryzysem przy Reymonta zaprocentował jego udział w ubiegłorocznej konferencji na UJ, podczas której poznał Grzegorza Kitę, założyciela Sport Management Polska. Uznany specjalista ds. marketingu był właśnie jedną z tych osób, których rady wcielał w życie od początku stycznia. |
|
|
2019-04-03
Sport.pl
|
Kulisy dziwacznego zwolnienia trenera Arki Gdynia. Większościowy właściciel klubu, który dodajmy stał także za zatrudnieniem obecnego szkoleniowca, decyzję o zakończeniu z nim współpracy przekazał mu jednak we wtorek po południu. Godzinę przed meczem poinformował o tym opinię publiczną na Twitterze..
W obliczu pewnych procedur - prowadzenia komunikacji przez oficjalną stronę internetową czy rangi samego spotkania była to decyzja ogłoszona w sposób dziwny. Wręcz rażąca z punktu widzenia wizerunkowego czy komunikacyjnego. - W tym aspekcie wszystko poszło nie tak. Ten komunikat szkodzi wizerunkowi klubu oraz osobie, która go napisała – ocenia dla nas - Grzegorz Kita, właściciel Sport Management Polska.
|
|
|
2019-03-13
Press
|
Ekstraklasa rozpoczyna etap sprzedaży praw do transmisji meczów ligowych w sezonach 2019/20 i 2020/21 firmom bukmacherskim. Projekt jest wspólnym przedsięwzięciem Ekstraklasy i platformy NC+. W ramach postępowania przetargowego bukmacherom zostaną zaprezentowane dwa pakiety. Pierwszy umożliwi zakup praw do transmisji 296 meczów Ekstraklasy na wyłączność oraz pokazywania ich na stronie internetowej bukmachera, na której przyjmowane są zakłady. Druga opcja pozwala na zakup praw bez wyłączności maksymalnie czterem licencjonowanym firmom przyjmującym zakłady.
Grzegorz Kita, prezes Sport Management Polska, mówi, że nie jest w stanie oszacować, ile na sprzedaży tych praw może zarobić Ekstraklasa. – Na pewno kilka firm bukmacherskich stać na to, żeby wykupić sobie transmisje na wyłączność, ale w tym przypadku nie wiadomo, jaką Ekstraklasa podała im cenę minimalną. Na pewno jest ona skalkulowana wieloskładnikowo. Bukmacherskie prawa mediowe do Ekstraklasy mogą się okazać na tyle łakomym kąskiem, że nie zdziwię się, jeżeli wybuchną o nie prawdziwe wojny – mówi. |
|
|
2019-03-11
#13_10uHerry
|
Zapraszamy Was na rozmowę z Grzegorzem Kitą (Prezes Sport Management Polska), który zajmuje się szerokorozumianym biznesem w sporcie obejmującym między innymi marketing sportowy oraz eventy sportowe.
Głównym tematem naszej rozmowy jest kreowanie wydarzeń sportowych oraz to w jaki sposób powinno zadbać się o konsumenta/kibica, aby podczas wydarzenia czuł, że jest ono zorganizowane na najwyższym poziomie. Oglądając naszą rozmowę dowiecie się również za jakie działania odpowiedzialny jest marketing w sporcie. Zapraszam do oglądania! |
|
|
2019-03-06
Women Power Media
|
W dzisiejszych czasach dominuje przekonanie, że przeżycia są znacznie ważniejsze niż posiadanie. Nie powinno więc dziwić, że coraz większą popularnością cieszą się różnorodne wyścigi, ekstremalne prezenty i zapierające dech w piersi doznania. Także wśród kobiet.
- Biegi przeszkodowo-terenowe (OCR) zaskakują wysokim udziałem kobiet wśród uczestników – mówi Grzegorz Kita, prezes Sport Management Polska. - Ten udział przekracza nawet poziom 40%. Zwykle waha się w przedziale 30-44% w zależności od lokalizacji eventu, pory roku, fazy sezonu czy wreszcie długości dystansu. Zaskakujący jest także przekrój wiekowy. To wcale nie jest domena osób młodych, ale także pań w średnim wieku a nawet starszych |
|
|
2019-03-01
Wirtualna Polska
|
Włosi słyszą "Krzysztof Piątek" i zaczynają układać dłonie na kształt rewolwerów. Napastnik oczarował tym kibiców, a wyjątkowym gestem wpływa również na swoją wartość na rynku.
- Uważam, że ten gest jest ważny - mówi o "cieszynce" napastnika Grzegorz Kita, prezes Sport Management Polska. - Jest to kolejny element, który odróżnia go rynkowo od innych "Pistolero". Ważne jest to, że ten gest w naturalny sposób się z nim zespolił. Są często piłkarze, którzy wymyślają rozmaite gesty, ale one nie mają pewnej naturalności wchłaniania, akceptacji przez media i kibiców.
- Trudno jest procentowo czy liczbowo wyliczyć precyzyjną wartość czy wpływ "cieszynki" na ogólną wartość zawodnika, ale na pewno wzmacnia i powiększa taką wartość. Można by ewentualnie szacować, że podnosi wartość zawodnika może o ok. 15-20 procent, ale tylko w sytuacji, gdy jest charakterystyczna, zaakceptowana, wchłonięta przez kibiców, media czy nawet popkulturę a najlepiej gdyby była na tyle charakterystyczna aby mogła być też używana w marketingu autonomicznie - wyjaśnia Kita. |
|
|
2019-02-23
Dzień Dobry TVN
|
Na zaproszenie programu Dzień Dobry TVN, gośćmi Magdy Mołek i Marcina Mellera byli: pływaczka Alicja Tchórz oraz Grzegorz Kita, prezes SMP.
Tematem rozmowy były zagadnienia finansowania sportowców; w oparciu o głośną sprawę Doroty Banaszczyk. |
|
|
2019-02-16
WirtualneMedia
|
Jakie są wady i zalety crowdfundingu udziałowego w klubach sportowych?! Po udanej akcji Wisły Kraków, wiele klubów wykazuje zainteresowanie tym tematem.
W opinii dla Wirtualnemedia.pl, Grzegorz Kita, prezes SMP, wskazuje 4 główne, racjonalne motywy takiej operacji. |
|
|
2019-02-07
Interia
|
Co odstrasza polskich multimilionerów od inwestycji w polskie kluby?
Czy naprawdę na klubach piłkarskich nie da się zarabiać?
Grzegorz Kita w brawurowym wywiadzie dla portalu Interia idzie mocno pod prąd i wbrew stereotypom.
Zarabianie nie jest łatwe, właściwie jest bardzo trudne ale jednak możliwe. Wymaga talentu do zarządzania, czucia futbolu oraz dyscypliny budżetowej. Wymaga też świadomej decyzji strategicznej co do rzeczywistego modelu działania. |
|
|
2019-02-01
Press
|
Prezes Orlenu Daniel Obajtek chętnie pokazuje się w mediach, opowiadając o współpracy państwowego koncernu z kierowcą bolidu F1 Robertem Kubicą. Finansowo korzysta team Williams Martini Racing, wizerunkowo prezes paliwowego giganta.
- Kluczem w tym przypadku jest skala zjawiska, ponieważ nie jest to sponsoring zwykłego klubu czy ligi, lecz największa transakcja sponsoringowa w historii Orlenu, dla polskiego marketingu wręcz historyczna. Ma to sens komunikacyjny, aby tak ważne wydarzenie uwiarygadniał ktoś na wysokim stanowisku w firmie. Występowanie w mediach prezesa spółki pokazuje nawet, że nie jest to poziom zwykłej transakcji marketingowej, ale działanie strategiczne firmy – analizuje Grzegorz Kita, prezes Sport Management Polska. |
|
|
2019-01-21
Puls Biznesu
|
OKIEM EKSPERTA
Polskie kluby atrakcyjne dla inwestorów
GRZEGORZ KITA, prezes Sport Management Polska
- Polskie kluby piłkarskie są atrakcyjne dla dużych inwestorów zagranicznych z trzech powodów. Przede wszystkim, z punktu widzenia finansów międzynarodowych, można je kupić tanio. Po drugie, mają dobrą, potencjalną wartość marketingową, bo Polska to duży konsumencki rynek, a kluby są często w dużych aglomeracjach i mają spory potencjał kibicowski. Po trzecie, infrastruktura stadionowa wielu klubów jest nowoczesna i na poziomie nawet wyższym niż w wielu ligach zagranicznych, gdzie obiekty są często 20-30 letnie. |
|
|
2019-01-07
TVP1
|
W głównym wydaniu Wiadomości TVP, sprawę Wisły Kraków komentuje Grzegorz Kita, prezes SMP, ekspert z zakresu konsultingu sportowego.
Materiał dot. klubu rozpoczyna się w 23 minucie. |
|
|
2019-01-03
Wirtualna Polska
|
Grzegorz Kita o sprzedaży Wisły Kraków: To największy skandal biznesowo-finansowy w historii polskiej ligi.
- Każdy obszar tej transakcji jest absurdalny, kafkowski, matriksowy. To największy skandal biznesowo-finansowy w historii polskiej ligi - tak sprzedaż Wisły SA komentuje Grzegorz Kita, ekspert ds. konsultingu sportowego i transakcji kapitałowych. |
|
|
2019-01-03
PRoto
|
Jaki będzie 2019r. w polskim marketingu sportowym?
Prognozy, domysły, obserwacje.
Czy będzie to rok e-sportu?
A może będziemy przyglądali się globalnej aktywacji Orlen-Williams? Albo rynkowi działań „sportowych” influencerów i mikroinfluencerów? Nastanie czas LinkedIna i Tik Toka?
A może #FotoMarketing i Fitfot staną się odkryciami?
Dla PRoto.pl wypowiada się Grzegorz Kita, prezes Sport Management Polska. |
|
|
|
|
|