Sport Management
SMP w mediach
Sport Management Polska to firma wyspecjalizowana w profesjonalnym marketingu i konsultingu sportowym. SMP wszechstronnie łączy tak różnorodne dziedziny biznesu sportowego jak: konsulting, marketing, management, PR, organizację eventów i szkoleń.

Ekspercka wiedza, szerokie kompetencje i bogata praktyka – taki kapitał od lat znajduje uznanie wśród przedstawicieli świata mediów zarówno biznesowych, marketingowych jak i sportowych.

Grzegorz Kita, Prezes Sport Management Polska, zarządzający firmą od 2002 roku, jest najczęściej cytowanym ekspertem z zakresu biznesu sportowego w Polsce.

Zapraszamy do zapoznania się z niektórymi artykułami, audycjami, transmisjami telewizyjnymi czy innymi przekazami medialnymi.

***
CHCESZ SKORZYSTAĆ BEZPOŚREDNIO I INDYWIDUALNIE Z WIELOLETNICH DOŚWIADCZEŃ BIZNESOWYCH I OBSZERNEJ WIEDZY GRZEGORZA KITY?  Zobacz ofertę 
MENTORING

...................................................................................................................................................................................................,
2020-12-21
Wirtualne Media
Robert Lewandowski wygrał plebiscyt FIFA na najlepszego piłkarza 2020 roku, pokonując w nim takie gwiazdy światowej piłki nożnej, jak Ronaldo czy Lionel Messi. W ocenie ekspertów od marketingu sportowego polski piłkarz dzięki temu może zostać dostrzeżony przez te globalne marki, dla których był dotychczas gwiazdą jedynie regionalną, a współpraca marketingowa z nim nie wychodziła poza Europę Środkowo-Wschodnią.

Grzegorz Kita zaznacza jednak, że same reklamy to jedno, problem Huawei / Antoine Griezmann to drugie, ale obecna sytuacja jest - jak mówi - dość specyficzna ponieważ Lewandowskiego zrobiło się ogólnie za dużo.

- Szczególnie przez ostatnie dwa miesiące. Nagrody i związany z nimi szum skumulował się z bardzo głośnym i ostrym konfliktem z Cezarym Kucharskim. Co więcej sporo nowych publikacji na temat konfliktu pojawiło się też bezpośrednio po ..przyznaniu ostatniej nagrody. Nagroda FIFA The Best została przyznana w czwartek wieczorem, a w piątek i sobotę pojawiło się sporo materiałów ..„taśmowych”. Te dwa nurty mocno nałożyły się na siebie. Tym bardziej, że okupują czołówki gazet i portali. Co więcej, ich jednoczesne występowanie tworzy spory i nieprzyjemny dysonans poznawczy - podsumowuje szef Sport Management Polska.
2020-12-20
WP Sportowe Fakty
Nazwy klubów żużlowych śmieszą kibiców, ale firmy na tym zyskują. Każdego roku w polskim żużlu pojawią się zespoły o specyficznych nazwach. W sezonie 2020 serca kibiców podbił Car Gwarant Kapi Meble Budex Start Gniezno, który otarł się o rekord Polski pod względem liczby znaków w nazwie. Natomiast niewiele mniej kontrowersji wzbudziła nazwa wicemistrza Polski - Moje Bermudy Stali Gorzów.

- Trochę żartobliwie można skomentować, że widocznie taka jest specyfika dyscypliny. Ewidentnie żużel przoduje w koszmarkach językowych i nieskończenie ciągnących się nazwach, które potem stają się powodem żartów. Jednak ciężko wytłumaczyć, kiedy doszło do przyzwolenia na taki stan rzeczy. Analizując zjawisko sponsoringu tytularnego, możemy wyróżnić podział na trzy grupy - wskazuje Grzegorz Kita, prezes Sport Management Polska i ekspert ds. marketingu sportowego.
2020-12-19
Nowy Marketing
Jakie wydarzenia w 2020 roku najbardziej wpłynęły na marketing w branży sportowej?
Z jakimi problemami i zagadnieniami będzie się ona mierzyć w 2021 roku oraz jakie technologie i trendy będą miały istotny wpływ na marketing w tej branży w Polsce w 2021 roku?

Dla portalu Nowy Marketing, Marketing w branży sportowej na przełomie 2020/2021 podsumowuje Grzegorz Kita, Sport Management Polska.
2020-12-18
WP Sportowe Fakty
Po raz pierwszy w historii najlepszym piłkarzem FIFA został wybrany Polak. Po 30 latach trwania plebiscytu po nagrodę sięgnął Robert Lewandowski. Zwycięstwo w plebiscycie FIFA The Best to dla Lewandowskiego kolejne indywidualne wyróżnienie za znakomity 2020 rok. Polak ma już na koncie m.in. nagrodę piłkarza roku UEFA, a także liczne pomniejsze statuetki, jak choćby otrzymana w ostatnich dniach nagroda Golden Player Award przyznawana przez włoski "Tuttosport".

- W sensie biznesowym czy marketingowym, na rynku polskim ta nagroda, choć historyczna, to nie ma już rewolucyjnego wpływu na wartość Lewandowskiego. Przynajmniej rozumiana pojedynczo. Jego pozycja i marka są już tak silne, utrwalone, w kontekście polskiego sportu wręcz naczelne, a zagranicznego też poważne, że trudno o dalszy wzrost wartości. Natomiast jako cały tegoroczny cykl i zbiór nagród może obudzić pewne koncepty kreatywne typu "najlepszy na świecie" czy "zgarnął wszystko". To może zachęcić marketerów. Dla niektórych może to też być swoista bodźcująca wisienka na torcie. Choć więcej reakcji marketingowych można byłoby oczekiwać na rynkach zagranicznych - tłumaczy Grzegorz Kita, prezes Sport Management Polska.
2020-12-16
Sport.pl
Firma Huawei jest oskarżana o łamanie praw człowieka. Antoine Griezmann zerwał z nimi współpracę. Robert Lewandowski milczy. - Powinien interweniować - przekonuje Grzegorz Kita, specjalista z zakresu marketingu i konsultingu sportowego.

- Uważam, że Huawei ciąży Lewandowskiemu już od prawie pół roku - od momentu, gdy zarzuty wokół tej firmy stały się bardziej powszechne a atmosfera gęsta. Już na początku roku amerykański Departament Sprawiedliwości złożył przecież akt oskarżenia przeciwko firmie Huawei m.in. za wykradanie tajemnic handlowych amerykańskich firm. Z kolei pod koniec czerwca amerykańska federalna komisja komunikacji już formalnie uznała Huawei za podmiot stanowiący zagrożenie dla bezpieczeństwa narodowego USA. Rządy amerykański ale też czeski czy brytyjski zapowiedziały rezygnację z używania urządzeń Huawei. Firma jest ewidentnie na cenzurowanym. Zresztą w Polsce też mieliśmy aferę z byłym funkcjonariuszem ABW, który miał przekazywać szpiegowskie informacje dyrektorowi z Huawei - zauważa Kita.
2020-12-15
WP Sportowe Fakty
Bartosz Zmarzlik w 86. Plebiscycie na Najlepszego Sportowca Polski będzie bronił tytułu za 2019 rok. Chociaż wydaje się, że konkurencja ze strony Igi Świątek i Roberta Lewandowskiego jest duża, to zdaniem eksperta mistrz świata ma szansę na wygraną.

- Z perspektywy mojej wieloletniej pracy przy wielu dyscyplinach sportowych, dało się zauważyć, że Plebiscyt "Przeglądu Sportowego" jest ważny dla każdego środowiska sportowego. W niektórych tworzy się nawet swoiste plebiscytowe pospolite ruszenie. To co najistotniejsze w ocenie wyników Plebiscytu to fakt, że jest to... plebiscyt. To nie są badania ogólnopolskie, to nie jest analiza oparta o zaawansowane wzory matematyczne, tylko plebiscyt popularności lub sympatii - tłumaczy Grzegorz Kita, prezes Sport Management Polska.

- Ważne jest, który sukces przebił się do szerokiej świadomości, ale też ile osób uda się zmobilizować do głosowania i ile oddadzą głosów. Na dodatek jest to formuła umożliwiająca mnożenie głosów nawet przez pojedyncze osoby. Kupony gazetowe, głosy oddawane internetowo, SMSy można wysyłać wielokrotnie. Przez lata widziałem też jak mniej popularne dyscypliny i środowiska potrafią walczyć o głosy i skala tego zjawiska potrafiła mnie zaskoczyć. Stąd też, ta mechanika i zasady, z samej swojej definicji determinują niespodzianki - dodaje Kita.
2020-12-12
WP Sportowe Fakty
Transmisje meczów 2. Ligi Żużlowej cieszyły się całkiem dużym zainteresowaniem - zasięg oglądających w całym sezonie wyniósł pół miliona odbiorców, a rekordowe oglądalności meczów na żywo miały po 60 tysięcy widzów. Teraz jednak kluby 2. Ligi Żużlowej chcą od Motowizji dużej sumy za prawa do rozgrywek. 

Specjalnie dla WP SportoweFakty w tej sprawie wypowiedział się Grzegorz Kita, prezes Sport Management Polska i jeden z najbardziej znanych specjalistów od marketingu sportowego w kraju. Jego zdaniem ta sprawa nie jest prosta w ocenie, ponieważ racje są po każdej ze stron.
- Na poziomie strategicznym ta sprawa jest oczywista. Możliwość transmisji telewizyjnych na tym poziomie ligowym to dla klubów gwiazdka z nieba. A dodatkowo, niezależnie od poziomu rozgrywek, każdej drużynie powinno zależeć na rozbudowie zasięgów, promocji i regularnych występach w telewizji - mówi Grzegorz Kita.

2020-11-26
SportMarketing.pl
Czy w Polsce mamy problem z przestrzeganiem praw autorskich, jeśli chodzi o udostępnianie treści z wydarzeń sportowych? Czy w Polsce mówi się zbyt mało o prawach autorskich i ochronie autorów?

Grzegorz Kita (prezes i założyciel Sport Management Polska): Zdecydowanie tak. Ludzie mają świadomość, że istnieją prawa autorskie i prawa własności intelektualnej, jednak nie wiedzą co się za tym określeniem w pełni kryje, jakie są konsekwencje. Czego one dotyczą. Czy zdjęcia, czy urywku filmowego. Jak zastosowanego, jak przerobionego? Uważam, że konieczna jest poważna, właściwie stała akcja edukacyjna. Wtedy łatwiej zarządzałoby się tym w przyszłości. Dialog społeczny byłby także skuteczniejszy. Dzisiaj to trochę karno-formalne podejście do tematu. Mówi się, że ma się prawo i nie wolno czegoś używać, ale nie edukuje się wystarczająco i właściwie. Lepiej edukować na szeroką skalę niż brnąć w tępą restrykcyjność.
2020-11-25
WirtualneMedia.pl
Zlatan Ibrahimović, napastnik AC Milan uważa, że firma EA Sports bezprawnie wykorzystała jego wizerunku w grze wideo FIFA 21. „Kto udzielił FIFA EA Sport pozwolenia na używanie mojego imienia i twarzy FifPro? Nie jestem świadomy bycia członkiem Fifpro i jeśli jestem, zostałem tam umieszczony bez żadnej wiedzy. I na pewno nigdy nie pozwoliłem FIFA ani Fifpro na zarabianie pieniędzy dzięki mnie ”- napisał piłkarz na Twitterze.

- Sytuacja jest skomplikowana i według mnie rozwojowa, ponieważ jest jasne, że firmy typu EA Sports nie są w stanie prowadzić rozmów na pozyskanie wizerunków do gier z każdym piłkarzem indywidualnie. Innymi słowy muszą kupować to raczej w hurcie. Piłkarz wywlókł na światło dzienne bardzo poważne, globalne zagadnienie, które dotychczas było trochę zapomniane, trochę bagatelizowane i mało kto nim się rzeczywiście interesował - komentuje Grzegorz Kita, prezes Sport Management Polska.
2020-11-24
Press
Marek Koźmiński, wiceprezes ds. szkoleniowych Polskiego Związku Piłki Nożnej i kandydat na szefa tego związku, wystąpił w niedzielę w programie „Liga+ Extra” w Canal+. Miał koszulę z logo marki odzieżowej Polo Ralph Lauren i dużą flagą Włoch. Wpadkę wytknęli mu kibice w mediach społecznościowych.

Grzegorz Kita, prezes Sport Management Polska, zwraca uwagę, że wiceprezes PZPN powinien unikać takich sytuacji. - Jest tu wizerunkowy oksymoron. Drobiazg, którego jednocześnie nie można zbagatelizować. Im jest się na wyższym, bardziej eksponowanym czy publicznym stanowisku, tym mniej wolno, zwłaszcza w przestrzeni medialnej i w sferze zawodowej - ocenia Kita. - Staranność wizerunkowa, pewnego rodzaju neutralność ubioru jest istotna. Tutaj wyszło to rzeczywiście dziwnie. 
2020-11-24
Dziennik.pl
Co sądzą Polacy o Marcinie Najmanie? Sport Management Polska oraz Sport Analytics przeprowadziły ogólnopolskie badanie dotyczące wizerunku Marcina Najmana po gali Fame MMA 8. Wyniki są bardzo ciekawe, a nawet zaskakujące. 

Ponad 83 proc. ankietowanych uważa, że Marcina Najmana nie można nazywać sportowcem.

Źle i raczej źle ocenia go aż 91 proc. ankietowanych.
2020-11-13
WP
WP SportoweFakty: Od kilku tygodni obserwujemy publiczny konflikt pomiędzy Robertem Lewandowskim a Cezarym Kucharskim. Jak pan go ocenia?

Grzegorz Kita: W tej wojnie nie będzie wygranych. Obie strony wyjdą z tego sporu bardzo poranione.

Jak to rozumieć?

- Ta batalia rozgrywa się na kilku płaszczyznach: prawnej, marketingowej, biznesowej, wizerunkowej, a nawet psychologicznej. Przy takich działach, jakie wytoczyły obozy Roberta Lewandowskiego i Cezarego Kucharskiego, nikt nie ma szans wyjść z tego bez szwanku. Każde zwycięstwo, w którymkolwiek wątku tej sprawy, będzie pyrrusowym. Ale pojawiły się też kwestie emocjonalne, ambicjonalne.
2020-10-13
Puls Biznesu
Zdaniem Grzegorza Kity, prezesa Sport Management Polska, Świątek już przed ćwierćfinałem stała się na tyle popularna, że byłby sens zatrudnić ją do reklamy. Szacował, że pojedyncza kampania w Polsce kosztowałaby około 300 tys. zł.
– Wielu komentatorów się oburzyło. Tymczasem Iga wygrywała w świetnym stylu kolejne mecze, w mediach było o niej coraz głośniej, a finał obejrzało 2,5 miliona widzów, czyli ponad cztery razy więcej niż ćwierćfinał. Jej popularność tak urosła, że w najbliższych tygodniach przeciętny negocjator może pozyskać kontrakt za pojedynczą kampanię reklamową wart 500 tysięcy złotych, a dobry nawet milion – mówi Grzegorz Kita. 
2020-10-12
Wirtualne Media
19-letnia Iga Świątek w minioną sobotę zwyciężyła turniej wielkoszlemowy Rolanda Garrosa we Francji. Jest pierwszą w jego historii Polką, która wygrała wielkoszlemowy turniej French Open. Wygrana ta zdaniem ekspertów od marketingu sportowego znacząco zwiększa jej rozpoznawalność na całym świecie, ale nie tylko wśród kibiców, ale też reklamodawców.

Grzegorz Kita, prezes SMP, w rozmowie z Wirtualnemedia.pl, dodaje, że polska tenisistka więcej może ugrać na rynkach globalnych, jednak w dłuższym horyzoncie czasowym i tylko jeśli dalej swoimi zwycięstwami będzie rewolucjonizowała świat kobiecego tenisa. - Tu zresztą dla zagranicznych marketerów szykuje się poważna zagwozdka. Czy już dzisiaj uwierzyć w potencjał polskiej zawodniczki i wykupić ją na lata? Czy czekać na potwierdzenia kolejnymi sukcesami i dać się wyprzedzić szybszym konkurentom? - zaznacza Grzegorz Kita.

Jego zdaniem są 4 dodatkowe elementy ryzyka. Przede wszystkim Iga Świątek musi dalej grać, tak jak na French Open i być taką sobą jak podczas turnieju. Taką jak podczas występów na kortach Rolanda Garrosa zobaczyli i odkryli ją Polacy. - Musi nadal grać tenis zachwycający, ofensywny, kątowy, wszechstronny. Łączyć siłę z inteligencją i techniką. Musi być dziewczyną naturalną, skromną, niezmanierowaną, wzbudzającą ciepłe odczucia - komentuje ekspert. 
2020-10-09
Interia
Konflikt między Cezarym Kucharskim a Robertem Lewandowskim staje się powoli medialnym spektaklem. Sprawa nabrała zupełnie nowego wymiaru po publikacji "Super Expressu", który donosi o rzekomym szantażu, jakiego wobec zawodnika dopuścić miał się jego niedawny menadżer. Obie strony zapowiedziały dochodzenie swoich racji na drodze sądowej.

Interia: Jakie będą koszty tej wojny i dla kogo okażą się bardziej dotkliwe?

Grzegorz Kita: - Stracą na tym obie strony. To wojna, w której nie będzie wygranych. Wydaje mi się jednak, że więcej może stracić na tym Robert Lewandowski. Jego wizerunek jest - ogólnie rzecz biorąc - wręcz krystaliczny. Kiedy pojawiają się takie rewelacje jak teraz, i są chociażby lekko udokumentowane albo noszą znamiona wiarygodności, to zawsze na tak krystalicznym wizerunku taka skaza odbija się jednak znacznie mocniej i znacznie wyraźniej.
2020-10-07
Press
Grzegorz Kita, prezes Sport Management Polska prognozuje, że po pokonaniu belgijskiego Charleroi atrakcyjność marketingowa Lecha wzrośnie. - Rozgrywki europejskie to dla sponsorów dobre miejsca na ekspozycje, a poznańska drużyna trafiła do grupy z porządnymi zachodnioeuropejskimi markami. Lech może niektórych meczów nie wygra, ale na pewno pomoże mu, jeśli rozegra je w ciekawym i emocjonującym stylu – mówi ekspert. W fazie grupowej wicemistrz Polski zmierzy się z Benficą Lizbona, Standardem Liege i Glasgow Rangers.

Grzegorz Kita dodaje, że krajowy potencjał Lecha wzrasta dodatkowo, ponieważ to jedyna polska drużyna, która nie tylko awansowała do europejskich rozgrywek, ale zrobiła to w bardzo dobrym stylu. - Kibicowanie tak grającemu Lechowi może stać się sprawą ogólnopolską, przez co transmisje rozgrywek będą jeszcze popularniejsze - dodaje.
2020-10-06
Wirtualne Media
Iga Świątek w niedzielę pokonała w Paryżu rozstawioną z „jedynką” Simonę Halep. Po raz pierwszy w karierze awansowała do ćwierćfinału turnieju wielkoszlemowego, gdzie we wtorek zagra z Martiną Trevisan. Teraz - według bukmacherów - Świątek jest nawet faworytką do wygrania całego turnieju.
Rośnie także jej potencjał marketingowy. Za udział w reklamie zarobi kilkaset tys. zł 

- To zasługa powtarzalności dokonań sportowych, skali sukcesów i zainteresowania mediów. Na pewno nie jest to kometa, która pojawiła się dopiero w niedzielę, ale nie można też szarżować z przecenianiem jej statusu na rynku marketingowym. Iga Świątek już zaczyna wzbudzać zainteresowanie reklamodawców, ale to dopiero początki - uważa Grzegorz Kita, prezes Sport Management Polska. 
2020-10-05
Press
Robert Lewandowski został najlepszym piłkarzem roku w plebiscycie UEFA. Ale według ekspertów te spektakularne osiągnięcia nie wystarczą, by piłkarz zdobył światowe kontrakty reklamowe.

- To są spektakularne osiągnięcia, ale w Polsce nie wpłyną na podwyższenie wartości reklamowej Lewandowskiego, ponieważ rynek już dawno określił go jako naczelną ikonę sportu. Nagroda UEFA nie podniesie znacznie jego wartości wśród polskich marketerów, chociaż mogą się nim teraz zainteresować globalne marki - uważa Grzegorz Kita, prezes Sport Management Polska. 
2020-09-11
Puls Biznesu
Piłkarska Ekstraklasa może nie imponuje poziomem gry, lecz finansowo radzi sobie całkiem nieźle. Jest w czołówce pod względem negocjacji z nadawcami.

Okiem Eksperta
Grzegorz Kita, prezes Sport Management Polska.

- Sprzedaż praw telewizyjnych przez Ekstraklasę oceniam wyłącznie w kontekście strategicznym. W świecie VUCA, a zwłaszcza w obecnej sytuacji pandemii i jej wielopłaszczyznowych negatywnych skutków, najważniejsze staje się zapewnienie organizacjom stabilności funkcjonowania i płynności finansowej.. 
2020-09-09
Wirtualna Polska
Reprezentacja Polski gra słabo, kibice nie chcą jej oglądać i domagają się zwolnienia selekcjonera. Najpierw była porażka 0:1 z Holandią, która obnażyła wszystkie problemy polskiej kadry. Po niej Jerzy Brzęczek powiedział, że "jest zadowolony". 

- W tej chwili wizerunek Jerzego Brzęczka jest zły i słaby jednocześnie, ale trudno do końca oszacować skalę zjawiska - mówi nam Grzegorz Kita, ceniony ekspert ds. marketingu i konsultingu sportowego. - To związek przyczynowo-skutkowy. To nie tylko sytuacja bieżąca i prognozy przyszłości, ale też wszystko, co wydarzyło się wcześniej - dodaje. 
2020-08-24
WirtualneMedia.pl
Zdobyty wczoraj puchar Ligi Mistrzów przez Bayern Monachium i grającego w tym klubie Roberta Lewandowskiego niewiele zmieni w kontekście potencjału reklamowego polskiego piłkarza - uważają eksperci od marketingu sportowego. Jego wartość marketingowa raczej nie wzrośnie.

Według Grzegorza Kity, prezesa Sport Management Polska, Robert Lewandowski został już w pewnym sensie skategoryzowany. To znaczy, że marki wiedzą, jaką wartość sportową reprezentuje, ile kosztuje reklamowo i jakie atrybuty marketingowe są z nim związane.

- Te marki, które chciały z nim podjąć współpracę lub skonsumować jego popularność albo już to zrobiły albo są w trakcie. Nie sadzę, żeby zwycięstwo Bayerrnu nad PSG w finale Ligi Mistrzów było wystarczającym bodźcem dla nowych marek i nowej kampanii. Jeśli już, to bardziej spodziewałbym się, że Lewandowski może zainteresować nowe marki w kontekście np. konceptu marketingowego dot. zwieńczenia kariery albo np. koncepcji opartej o Złotą piłkę i wszelkie perturbacje z nią związane – twierdzi Kita. 
2020-07-09
ONET
Na kogo będą głosować kibice? Jak wynika z sondażu dużą przewagę wśród sympatyków sportu ma urzędujący prezydent, na którego chce zagłosować prawie 46 procent ankietowanych. Niższym poparciem cieszy się jego kontrkandydat, Rafał Trzaskowski, notujący nieco ponad 35 procent głosów.

- W drugiej turze kibice zapowiadają dużą frekwencję wyborczą, bowiem brak udziału w wyborach zadeklarowało tylko 14 procent badanych. To bardzo wysoki wskaźnik. Można nawet byłoby wysnuć z tego wniosek, że "wyborcy sportowi" cechują się zwiększoną witalnością, energią i determinacją. Do tego tylko 5% kibiców sportowych nadal nie wie jak będzie głosowało - mówi Grzegorz Kita, prezes Sport Management Polska, znany i ceniony ekspert z zakresu konsultingu i marketingu sportowego. 
2020-06-05
TVP Kultura
Organizatorzy imprez masowych na ten moment czekali wyjątkowo długo. W ostatnim etapie odmrażania gospodarki znów mogą odbywać się koncerty plenerowe, festiwale czy widowiska sportowe, ale wciąż z zachowaniem reżimu sanitarnego.

Co to oznacza dla organizatorów i jak pandemia zmieni nasze podejście do spotkania z kulturą? Gośćmi programu są Grzegorz Kita – prezes Sport Management Polska i Artur Liebhart - organizator festiwalu filmowego Planete Doc Review
2020-05-31
Cafe Futbol - Polsat Sport
PKO Ekstraklasa jest jedną z pierwszych lig zawodowych w Europie, które wznawiają rozgrywki w trakcie pandemii koronawirusa. Ekstraklasa SA sprzedała już prawa telewizyjne dla nadawców z Wielkiej Brytanii i Irlandii, Danii, Szwecji, Norwegii oraz Izreala. Poszerzona została także współpraca o transmisje kolejnych meczów na terenie Niemiec, Austrii i Szwajcarii.

O komentarz do tych działań został poproszony Grzegorz Kita, prezes Sport Management Polska.
2020-05-08
Press
Pod kątem merytorycznym, programowym i wizerunkowym ocena pierwszych tygodni działalności Kanału Sportowego jest bardzo pozytywna. Dosłownie połknął swoich konkurentów i alternatywne produkcje sportowo-publicystyczne. Osobnym tematem jest natomiast ekonomia projektu. Nie wiemy jak jest z rentownością tego przedsięwzięcia i czy w dłuższej perspektywie uda się je poukładać finansowo. KS tworzą cztery bardzo znane nazwiska, które muszą zarabiać sporo pieniędzy i umieć ze sobą kooperować także na poziomie biznesowym - mówi Grzegorz Kita, prezes SMP.

- Kanał Sportowy idealnie zaadaptował się do czasów koronawirusa, wykorzystując talenty, renomę i pozycję twórców oraz bardzo mocno rozwiniętą sieć kontaktów, także na płaszczyźnie osobistej. Umiejętnie zagospodarowano ramówkę ciekawymi formatami, w programach pojawiają się interesujący rozmówcy i znane, topowe nazwiska. KS reaguje szybko na gorące tematy i potrafi o nich rozmawiać. Zainwestowano w infrastrukturę, studio, oprogramowanie, realizację i montaż - dodaje Kita. 
2020-05-07
WP
"Rodzinny wizerunek Lewandowskich jest bardzo dobry, wręcz bliski ideałowi. Można byłoby dyskutować o niuansach ich wizerunków indywidualnych ale wizerunek rodziny jest wyśmienity. Wpływ ma na to także ich osobista, rozważna i przemyślana komunikacja" - mówi Grzegorz Kita, prezes SMP dla WP Sportowe Fakty.

- Lewandowscy osiągnęli unikalny i dobry kompromis pomiędzy byciem osobami publicznymi a chronieniem prywatności. Z reguły jest to trudno osiągalne a wręcz się wzajemnie wyklucza, ponieważ albo ktoś jest osobą publiczną, albo chroni swoją prywatność. Natomiast Lewandowscy na ten moment znaleźli złoty środek
2020-05-04
Newseria Innowacje
Wybuch pandemii koronawirusa doprowadził do zawieszenia większości rozgrywek sportowych. Odwołano mecze, turnieje i wyścigi, przełożono nawet igrzyska olimpijskie, aby nie narażać sportowców i kibiców na zarażenie się SARS-CoV-2. W tej sytuacji na popularności zyskują rozgrywki e-sportowe, które przyciągają zarówno zawodowych graczy, jak i sportowców zamieniających fizyczne areny na ich cyfrowe odpowiedniki. – Kluby sportowe nie zastąpią swojego źródła przychodów źródłami wirtualnymi, natomiast z całą pewnością jest to czas gamingu i e-sportu – mówi Grzegorz Kita, prezes Sport Management Polska.

Pandemia koronawirusa może doprowadzić do radykalnej zmiany systemowej – e-sport i gaming mogą rozwinąć się na znacznie większą skalę. Koronawirus może stać się swoistym game changerem dla tego rynku. Pojawiają się projekty sięgające poza dotychczasowe grupy społeczne. Została zaprezentowana np. Grarantanna Cup, którą m.in. promował Andrzej Duda na swoim profilu tik-tokowym. E-sport staje przed olbrzymim wyzwaniem, być może przed największym w swojej historii, czyli przed powszechną popularyzacją. Wymaga to jednak unikalnej, specjalistycznej komunikacji, przekazów specjalnie przygotowanych dla nowych grup. A tego niestety brakuje – twierdzi ekspert. 
2020-05-02
WP
PKO Ekstraklasa ma ruszyć ponownie 29 maja, a plan powrotu piłkarzy na boiska realizowany jest od 20 kwietnia. Pierwszy etap zakłada dwutygodniową kwarantannę ok. 800 wskazanych przez kluby osób. Spragnionych futbolu kibiców planowany restart sezonu ucieszył. Podobnie jak zarządzającą rozgrywkami Ekstraklasę SA i większość klubów, bo dokończenie sezonu oznacza, że Canal+ wypłaci kontrakt telewizyjny w całości i do klubów trafi blisko 70 mln zł. Grzegorz Kita, ceniony ekspert ds. marketingu i konsultingu sportowego, dostrzega jednak ryzyko związane ze wznowieniem rozgrywek w środku epidemii.

- Patrząc strategicznie i mając świadomość, jak zaskakuje nas ta pandemia, jakie mogą być negatywne konsekwencje takiego startu Ekstraklasy, to żebyśmy się nie obudzili za półtora miesiąca z nagłówkami w prasie europejskiej typu: "Wystartowali jako pierwsi, teraz liczą ofiary" - mówi Kita.

Samoizolacja uczestników meczów i dwie tury badań mają zminimalizować ryzyko rozpowszechnienia się wirusa w tej grupie. Problem w tym, że niepełna izolacja w warunkach domowych jest obarczona dużym ryzykiem.
2020-04-26
Warsaw Business Journal
"We are dealing with an emergency situation, so no one knows the patterns of how it should work, and there are no ready solutions. The biggest problem is cash flow. Temporary but radical reductions in player contracts on a scale of 50-80% for a few months, it is no longer goodwill or topic for discussion, only a sine qua non condition for the survival of many sports clubs” - Grzegorz Kita, CEO of SMP said.
2020-04-25
Wprost Zdrowie
Pandemia koronawirusa sprawiła, że kluby sportowe są w trudnej sytuacji. Brak bieżących wpływów i cięcia środków od stacji telewizyjnych i sponsorów powodują, że nie są one w stanie wywiązywać się ze swoich zobowiązań, zwłaszcza względem zawodników. To może oznaczać, przynajmniej w krótkiej perspektywie, duże obniżki wynagrodzeń, nawet dla najlepszych graczy.

– W dalszej perspektywie sport może jednak okazać się odtrutką na globalny kryzys ekonomiczno-finansowy, więc pieniądze sponsorów mogą zacząć płynąć szerszym strumieniem – ocenia Grzegorz Kita, prezes Sport Management Polska. 

Czasowe, ale radykalne obniżki kontraktów zawodniczych, w skali 50–80 proc. na czas kilku miesięcy, to już nie jest ani dobra wola, ani temat do dyskusji, tylko warunek sine qua non przetrwania wielu klubów sportowych. Myślenie kategoriami obniżek 20 proc. itp. to myślenie schematami sprzed czasów koronawirusa – mówi prezes SMP. Jak podkreśla, są nawet dalej idące przykłady. Piłkarze oraz trener pierwszej drużyny Juventusu Turyn w ramach pomocy dla klubu zrezygnowali z wynagrodzenia za miesiące III-VI w 2020r. Pozwoli to klubowi zaoszczędzić ok. 90 mln euro.
2020-04-23
WirtualneMedia.pl
W piątek Polska Grupa Energetyczna poinformowała, że w związku z epidemią koronawirusa ogranicza swoje wydatki na sponsoring. Zdecydowano o 50 proc. ograniczyć wydatki na sponsoring sportu, pozostawiając na niezmienionym poziomie inwestycje w sponsoring instytucji kulturalnych.

Jeżeli inne duże państwowe firmy pójdą w ślady PGE i zmniejszą wydatki na sponsoring, to polski sport czeka finansowa zapaść - oceniają eksperci od marketingu sportowego. To pokaże, w jak dużym stopniu polskie kluby są uzależnione od publicznych pieniędzy. W dłuższej perspektywie odcięcie tej kroplówki będzie oznaczać bankructwo dla bardzo wielu z nich.

Grzegorz Kita, prezes Sport Management Polska twierdzi, że na poziomie ogólnym decyzja PGE jest oczywista i zrozumiała, choć radykalna i drastyczna. - Wiadomo przecież jaka jest sytuacja gospodarcza i widać jak mocno firmy obecnie tną wydatki, zwłaszcza te na marketing. Poza tym jest oczywiste, że trudno jest płacić za świadczenia, które nie są realizowane ponieważ brakuje rozgrywek, zawodów, meczy, możliwości ekspozycyjnych i reklamowych. Ale są to elementy, o które ewentualnie powinna zostać pomniejszona kwota sponsoringowa, a nie całość przedsięwzięć.
2020-04-16
Polsat Sport
Czy najwyższa polska klasa rozgrywkowa powinna nadal być nazywana Ekstraklasą czy może I ligą? A 1.Liga - pierwszą czy drugą ligą? Czy ujednolicenie nazewnictwa lig w nawiązaniu do szczebli jest dobrym rozwiązaniem? O tym rozmawiali eksperci w programie "Poranek z Polsatem Sport".

W opinii Grzegorza Kity, prezesa SMP - propozycja zmiany nazewnictwa 1.Ligi na 2.Ligę jest koncepcją złą, negatywnie wpływającą zarówno na wizerunek jak i wartość marki obecnej 1.Ligi. Z marketingowo-biznesowego punktu widzenia na zmianie nikt nie zyska, stracą natomiast wszystkie grupy interesariuszy (liga, sponsorzy ligi, kluby, sponsorzy klubów oraz samorządy)
2020-04-06
Interia Biznes
Dla części klubów zawieszenie rozgrywek na dłuższy czas może oznaczać praktycznie likwidację, także sponsorzy będą renegocjować kontrakty.

– Dopóki nie zobaczymy, jak rynek sportu przetrwa pierwszą falę tsunami ekonomicznego, nie jesteśmy w stanie określić, co będzie dalej – ocenia Grzegorz Kita, prezes Sport Management Polska.

– Pandemia koronawirusa dokonała w pewnym sensie anihilacji świata sportu. Rzadko zdarza się w gospodarce czy w jakiejkolwiek działalności, żeby przychody i aktywności spadły nagle dosłownie do zera, a branża sportowa zetknęła się właśnie z tego typu zjawiskiem. Rozgrywki i imprezy sportowe zostały masowo zawieszone dosłownie z dnia na dzień – podkreśla prezes Sport Management Polska.
2020-03-31
WirtualneMedia.pl
Grupa Canal+ w związku z epidemią koronawirusa odmówiła zapłacenia trzeciej, ostatniej transzy za prawa do transmisji Ligue 1 w sezonie 2019/2020. Roczny kontrakt opiewa na sumę 558 mln euro. Brak zapłaty trzeciej transzy oznacza, że do klubów nie trafi 110 milionów euro.

To potężny wstrząs rynkowy w kontekście relacji kluby/ligi a nadawcy. Wiele klubów i lig naprawdę spodziewało się rozwiązań polubownych - mówi prezes SMP Grzegorz Kita dla Wirtualnemedia.pl

- Nie można oczywiście wykluczyć, że to część taktyki negocjacyjnej, ale sądzę, że taka informacja zmroziła wiele osób w świecie piłki - podkreśla Kita w komentarzu.
2020-03-18
WirtualneMedia.pl
- EURO to dla UEFA impreza totalna, jeden z najcenniejszych aktywów marketingowych i wizerunkowych. Ale też „produkt" wymagający czasu na przygotowania i monetyzowanie, dbałości o szczegóły i komfort wszystkich stron zaangażowanych w to przedsięwzięcie - od zawodników, poprzez kibiców aż po sponsorów - mówi Grzegorz Kita, prezes SMP dla Wirtualnemedia.pl

- Decyzję UEFA w sprawie Euro oceniam głównie w kategoriach strategicznych. Przy tak niepewnym rozwoju sytuacji, zupełnym braku pewności co do dalszych zachowań samej pandemii, ale też gospodarek i konsumentów - jedynym wyjściem było stworzenie dużej, czasowej strefy buforowej. Swoista ucieczka do przodu - dodaje Kita.
2020-03-15
Polskie Radio I
#PrzyMuzyceOSporcie 

W dzisiejszej audycji między innymi:

- Grzegorz Kita - ekonomista, inwestor, menadżer Sport Management Polska
- Luiza Zlotkowska - medalistka igrzysk olimpijskich w łyżwiarstwie szybkim o zakończeniu kariery
- Danuta Dmowska-Andrzejuk - minister w Ministerstwo Sportu

Zaprasza: Andrzej Janisz.
2020-03-14
Onet
Koronawirus paraliżuje sport. - Obecna sytuacja pokaże, jak wielki wpływ sektor sportowy ma na światową gospodarkę. Już teraz na sport spadła swoista ekonomiczna bomba atomowa, a jeśli nie odbędą się mistrzostwa Europy i igrzyska olimpijskie, spadnie druga – mówi w rozmowie z Onetem Grzegorz Kita, specjalista ds. konsultingu i marketingu sportowego.

Cała architektura rynku została wywrócona dosłownie do góry nogami, dotychczasowy ekosystem sportowo-biznesowy uległ kompletnej anihilacji. Imprezy i wydarzenia sportowe dosłownie znikają z dnia na dzień. Straty globalnego rynku sportu będą liczone nie w milionach, tylko w miliardach dolarów - mówi Grzegorz Kita, prezes Sport Management Polska w obszernym, eksperckim wywiadzie dla Onet Sport.

2020-03-11
Press
Grzegorz Kita, prezes Sport Management Polska, ocenia, że wielu organizatorów imprez sportowych może nawet zbankrutować.

- Większość wydarzeń sportowych jest pod względem formalnym, organizacyjnym i technicznym zrealizowana jeszcze przed ich rozpoczęciem. Koszty zostały poniesione, areny przygotowane, stoiska ustawione, ludzie zakontraktowani, a bilety czy pakiety uczestnictwa wykupione. Dla organizatorów imprez odwołanych tuż przed ich rozpoczęciem jest to dramatyczna sytuacja, bo poniesione koszty są praktycznie nie do odzyskania - ocenia ekspert i dodaje: - Rząd mógłby pomyśleć nad systemem pomocy także dla tych podmiotów, które na skutek decyzji o odwołaniu imprez masowych staną w obliczu bankructwa. Mogłyby to być np. preferencje podatkowe czy nisko oprocentowane linie kredytowe. 
2020-03-09
Extremalny.pl
Epidemia koronawirusa rozlewająca się po Europie sieje spustoszenie w świecie profesjonalnego i amatorskiego sportu. Jest też dużym wyzwaniem dla biegów z przeszkodami. O wyzwania przed jakimi stanął rynek biegów z przeszkodami i ich organizatorzy zapytaliśmy Grzegorza Kitę.

Grzegorz Kita: .. dla konsumentów trzeba stworzyć zupełnie nową ofertę. Umożliwić sprawniejsze przepisywanie pakietów na inne terminy, wydłużyć czas na decyzję. Być może całkowicie trzeba będzie zamrozić niskie progi w cenach kroczących, czy zaoferować więcej opcji ubezpieczeniowych od rezygnacji czy odwołania. Natomiast tam gdzie bieg nie będzie odwołany, trzeba będzie bardzo mocno rozważyć zmiany zarówno w polityce cenowej, jak i rabatowej. Nie można robić biegów poniżej progu rentowności, więc może rozgorzeć rzeczywista, konkurencyjna walka o klienta. Zwłaszcza jeśli ostatecznie zacznie dochodzić do kumulacji biegów w kalendarzu np. w II połowie roku. Może to poskutkować zarówno niższymi cenami, ale też walką na wzbogacenie składu pakietów startowych, czy całą kawalkadą okazjonalnych rabatów, aby pozyskać klienta wstrzymującego się z decyzją o uczestnictwie.
2020-03-02
Super Express
Gdyby w najbliższych wyborach prezydenckich w maju br. do urn poszli tylko kibice piłkarscy, wynik byłby sensacyjny. Nowym prezydentem, z wynikiem 34,8 proc. poparcia, zostałby kandydat Konfederacji Krzysztof Bosak. Takie sensacyjne wyniki przynosi badanie Agencji Analityki Sportowej Sport Analytics, które przeprowadzono razem z portalem 12zawodnik.pl wśród 9 tys. kibiców piłkarskich z całej Polski.

- W sensie ogólnym wyniki badania prezentują się dość zaskakująco, ale jeśli uświadomimy sobie, że sondaż został przeprowadzony wyłącznie na grupie kibiców piłki nożnej i to najprawdopodobniej tych najzagorzalszych, to poszczególne elementy zaczynają pasować do tej układanki. Z sondażu wynikałoby, że prawdopodobnie nadreprezentowane w sondażu środowiska tzw. ultrasów, hoolsów, bywalców młynów itp. zdecydowanie wykazują skłonności prawicowe, mocno radykalne i to w stopniu znacznie silniejszym niż te, które reprezentuje PiS i obecny prezydent - mówi Grzegorz Kita ze Sport Management Polska.
2020-02-27
Puls Biznesu
W ubiegłym roku pobito rekord wydatków na marketing sportowy. Firmy z całego świata przeznaczyły zawrotną sumę 62 miliardów dolarów. 

- Wiele marek, które chcą działać przy sporcie, gubi się jednak w swoich strategiach — zauważa Grzegorz Kita, prezes Sport Management Polska, ekspert ds. marketingu.  - Należy zacząć od wyznaczenia konkretnego celu strategicznego. Najczęściej sprzedażowego, rzadziej wizerunkowego. Czasem łączonego, ale w jasnych proporcjach - kontynuuje nasz rozmówca.

- Każdy chce się wyróżnić i mieć „efekt wow”. I często udaje się go osiągnąć. Firma zostaje zauważona, kampania viralizuje się i generuje ogromne zasięgi w mediach społecznościowych, a branża cmoka z zachwytu i wręcza nagrody. Ale potem dyrektorzy siadają do analizy i widzą, że ich działania w żaden sposób nie przekonwertowały się na sprzedaż czy udział w rynku, a to przecież jest zwykle głównym celem biznesu - mówi Kita. 
2020-02-21
Press
Michał Pol tworzy "Kanał Sportowy" wraz z Krzysztofem Stanowskim, Mateuszem Borkiem i Tomaszem Smokowskim, który jest też prezesem spółki Kanał Sportowy sp. z o.o. Jej udziały wg KRS są podzielone po równo między Pola, Smokowskiego, Borka i spółkę Weszlotv, w której Stanowski ma większość udziałów. 

Zdaniem Grzegorza Kity, prezesa i założyciela Sport Management Polska, problemem tego projektu może być obecność aż czterech głośnych nazwisk. - Uważam, że przy tak silnych markach osobistych i charakterach większe szanse mają raczej projekty indywidualne. A tu każdy może mieć inną koncepcję, nie tyle kontentową, co raczej biznesową. Trzeba też uzgodnić sposób redystrybucji dochodów, ponoszenia kosztów, ewentualnych dokapitalizowań. To sporo potencjalnych raf przed tym projektem - ocenia.
2020-02-19
WirtualneMedia.pl
Zmiana zasad prowadzenia kanałów youtube’owych przez dziennikarzy Polsatu spowodowała odejście Tomasza Smokowskiego i Romana Kołtonia.

Zdaniem Grzegorza Kity, prezesa Sport Management Polska, zmieniając zasady prowadzenia kanałów youtube’owych przez dziennikarzy, Polsat postąpił odpowiednio. - To właściwy, a dokładniej: naturalny ruch ze strony nadawcy. To, co działo się dotychczas w tym zakresie, było dość niestandardowe: dziennikarze tworzyli - w pewnym sensie - konkurencyjne kanały kontentowe, budując uprzednio popularność marki osobistej dzięki Polsatowi. Dziś nadawcy próbują nadgonić czas, uregulować i znormalizować zasady takiej współpracy. To oczywiste, że ludzie pracujący dla tradycyjnych nadawców budowali kanały w social mediach, zwłaszcza na YouTube, korzystając z popularności, jaką wcześniej uzyskali dzięki tradycyjnej telewizji. Jest też naturalne, że z biegiem czasu te kwestie zaczęły domagać się regulacji - komentuje Kita dla portalu Wirtualnemedia.pl.
2020-02-17
Press
Mateusz Borek być może nie wróci do pracy w Polsacie. Stacja nie zgadza się na jego działalność na YouTube. Mateusz Borek od 20 lat jest w Polsat Sport komentatorem numer jeden. Wcześniej przekonywał, że szefom stacji nie przeszkadza jego pozatelewizyjna aktywność. 

Zdaniem Grzegorza Kity, prezesa i założyciela Sport Management Polska, chęć regulacji działalności pozatelewizyjnej dziennikarzy Polsat Sport jest świadectwem zmian w branży. - To przejaw budzenia się autoświadomości korporacyjnej dostosowanej do dzisiejszych czasów. 
2020-02-12
Gazeta Pomorska
To był skok do historii i po miliony złotych. Armand Duplantis pobił w Toruniu rekord świata w skoku o tyczce. Szwed zarobi na tym krocie, ale czy zyska na tym także miasto?

- Toruniowi ten skok spadł jak gwiazdka z nieba, ale miasto powinno się skoncentrować na odpowiedniej pracy nad pełnym wykorzystaniem potencjału tego rekordu i wydarzenia. Za chwilę to zostanie zapomniane bez odpowiednich, konsekwentnych i kreatywnych działań. Poważna praca i wyzwanie zaczyna się teraz, po zawodach. Jak spić śmietankę z tak głośnego sukcesu? Jakie wykształcić konotacje pomiędzy sukcesem a marką miasta? Jak mocno umiejscowić je w ekosystemie informacyjnym i promocyjnym, zarówno polskim jak i międzynarodowym? - mówi Grzegorz Kita, specjalista w marketingu sportowym, właściciel Sport Management Polska.
2020-02-12
Fakt
Hejterskie ataki oraz transparent wywieszony podczas meczu Legii z ŁKS ma zmusić Gregoire'a Nitota (44 l.), potencjalnego inwestora Polonii Warszawa, do wycofania się z tych planów. Szybko jednak w polskim futbolu rośnie grupa wspierająca Francuza.

„To nie jest już tylko akcja w obronie inwestora dla Polonii. To akcja w obronie wizerunku polskiej piłki nożnej" – napisał na Twitterze ekspert ds. marketingu sportowego i prezes Sport Management Polska Grzegorz Kita.
2020-02-11
Polsat Wydarzenia
Grzegorz Kita został poproszony o opinię do głównego wydania Wydarzeń Polsatu. 

Tematem wypowiedzi była głośna sprawa dot. potencjalnej inwestycji Gregoire Nitot w Polonię Warszawa i reakcji osób związanych ze środowiskiem kibiców Legii Warszawa (w tym słynnego transparentu podczas meczu Legia - ŁKS)
2020-02-10
Onet
Transparent wywieszony podczas meczu Legii z ŁKS ma zmusić Gregoire'a Nitota, potencjalnego inwestora Polonii Warszawa, do wycofania się z tych planów.

- To wstyd, skandal i poważny cios wizerunkowy nie tylko dla Legii, ale dla całej polskiej piłki. To sytuacja, w której mamy samych przegranych. Garstka kibiców Legii tworzy bardzo niekorzystny wizerunek samych siebie, powodując przy okazji duży wizerunkowy problem dla klubu, któremu rzekomo kibicują. Klub z kolei pokazuje, że nie umie sobie poradzić z patologią na stadionie. Cierpi na tym także Ekstraklasa, bo to są kwestie o charakterze inwestorskim i kapitałowym, więc liga może być postrzegana jako ryzykowna, nawet niebezpieczna inwestycyjnie - przekonuje Grzegorz Kita, specjalista ds. konsultingu i marketingu sportowego. 
2020-01-30
"Fakty" TVN
Co łączy uroczego psiaka, Super Bowl, 6 mln USD i CSR?

Fakty TVN zasięgnęły opinii Grzegorza Kity, prezesa SMP o nowym, cenowym rekordzie reklamy na Super Bowl, oglądalnościach telewizyjnych w USA i niezwykłym statusie tego wydarzenia.
2020-01-14
TVN
Grzegorz Kita został zaproszony do TVN, żeby w programie "FAKTY o świecie" porozmawiać z Piotrem Kraśko i Sergiuszem Ryczelem o przychodach Barcelony i najnowszym rankingu Deloitte Football Money League.

FC Barcelona po raz pierwszy znalazła się na czele listy klubów piłkarskich z największymi przychodami. Jak wynika z raportu firmy Deloitte, zarobki katalońskiego klubu w sezonie 2018/19 wyniosły prawie 841 milionów euro. Drugie miejsce zajął Real Madryt - 757,3 miliona euro. 

W trakcie 20min. programu poruszono także zagadnienia dot.  zarządzania klubami, modelu przychodów, efektywności czy klientocentryzmu.
2020-01-11
Biegowe.pl
Zapraszamy do lektury największego wywiadu o polskim rynku biegów ekstremalnych, przygodowych i OCR.

W 2019r. Grzegorz Kita, prezes SMP wziął udział w 19 takich biegach.

- Jak ocenia rozwój i stan rynku?
- Które biegi mają najlepszy marketing a które szczycą się jakością tras?
- Ile jest marek OCR w Polsce?
- Czego potrzeba do osiągnięcia sukcesu w tym biznesie?
2020-01-10
Nowy Marketing
Jakie wydarzenia w 2019 roku najbardziej wpłynęły na marketing w branży sportowej? Z jakimi problemami i zagadnieniami będzie się ona mierzyć w 2020 roku oraz jakie technologie i trendy będą miały istotny wpływ na marketing w tej branży w Polsce w 2020 roku?

Wśród wielu praktycznych przykładów, Grzegorz Kita, prezes Sport Management Polska, wskazuje także te zjawiska z rynku amerykańskiego, które mogą kształtować trendy. Mówi m.in. o karnetach all inclusive od San Francisco 49ers (NFL) czy polityce cenowej w trakcie dni meczowych na Mercedes-Benz Stadium w Atlancie.
2020-01-04
Press
Koncern paliwowy PKN Orlen został tytularnym sponsorem zespołu Alfa Romeo Racing w Formule 1. Jego rezerwowym kierowcą będzie Robert Kubica. 

- Skoro Orlen zdecydował się kontynuować sponsoring w ramach Formuły 1 i myśli poważnie o kształtowaniu wizerunku i pozycji marki na arenie międzynarodowej, nie może już chwalić się wyłącznie ekwiwalentem reklamowym, ponieważ w sensie strategicznym ma to mniejsze znaczenie – komentuje Grzegorz Kita, prezes Sport Management Polska.

- Kontynuując swoją obecność w Formule 1, Orlen powinien działać dwutorowo, czyli osobno realizować działania na rynek globalny i rynek krajowy. Trzeba rozgraniczyć strategiczną promocję marki Orlen na świecie od działań proprzychodowych na rynku krajowym - analizuje Kita.
2020-01-03
Sport.pl
Kylian Mbappe ma już własną linię odzieżową. Logo KM zyskuje ekspozycję i prestiż. 21-letni Francuz idzie śladem Michaela Jordana, Lionela Messiego czy Rogera Federera. Własna marka daje "wartość, która wykracza poza wyniki sportowe" i oparcie po karierze - komentują fachowcy. Gdzie w świecie własnych produktów jest Robert Lewandowski?

- Na boiskach Robert Lewandowski jest jednym z najlepszych, ale jeśli chodzi o monetyzację własnej marki, to jest jednak trochę z tyłu. Szczególnie w porównaniu ze światowym topem - mówi Sport.pl Grzegorz Kita, specjalista i ekspert z zakresu marketingu i konsultingu sportowego. 
Sport Management Polska jest autorem promocyjnego sukcesu polskiego pływania. W latach 2005-08 SMP był wyłącznym przedstawicielem Polskiego Związku Pływackiego w zakresie marketingu. Oprócz promocji dyscypliny firma stworzyła także dwa, wielkie programy sponsoringowe -dla Bioton S.A. oraz Telefonii Dialog S.A. [2005-08]
Sport Management Polska we współpracy z instytutem badawczym ARC Rynek i Opinia opracował na zlecenie Grupy Tauron unikalną metodologię badawczą. Zrealizowana na poziomie standardów światowych, metodologia służy do doboru, planowania, analizowania i raportowania efektywności działań sponsoringowych [2009]
agencja marketingu sportowego, marketing sportowy agencje