Sport Management
SMP w mediach
Sport Management Polska to firma wyspecjalizowana w profesjonalnym marketingu i konsultingu sportowym. SMP wszechstronnie łączy tak różnorodne dziedziny biznesu sportowego jak: konsulting, marketing, management, PR, organizację eventów i szkoleń.

Ekspercka wiedza, szerokie kompetencje i bogata praktyka – taki kapitał od lat znajduje uznanie wśród przedstawicieli świata mediów zarówno biznesowych, marketingowych jak i sportowych.

Grzegorz Kita, Prezes Sport Management Polska, zarządzający firmą od 2002 roku, jest najczęściej cytowanym ekspertem z zakresu biznesu sportowego w Polsce.

Zapraszamy do zapoznania się z niektórymi artykułami, audycjami, transmisjami telewizyjnymi czy innymi przekazami medialnymi.

***
CHCESZ SKORZYSTAĆ BEZPOŚREDNIO I INDYWIDUALNIE Z WIELOLETNICH DOŚWIADCZEŃ BIZNESOWYCH I OBSZERNEJ WIEDZY GRZEGORZA KITY?  Zobacz ofertę 
MENTORING

...................................................................................................................................................................................................,
2022-12-20
WirtualneMedia.pl
Szymon Marciniak po świetnym występie jako sędzia finału piłkarskich mistrzostw świata zebrał mnóstwo pochwał i zyskał dużo na rozpoznawalności. - Teraz to marka premium. Jest atrakcyjnym partnerem do współpracy z zagranicznymi, może nawet globalnymi markami zajmującymi się futbolem. Zwłaszcza tymi ściśle skoncentrowanymi na tej dyscyplinie - ocenia Grzegorz Kita, prezes SMP.

- To czy zobaczymy Marciniaka w kampaniach reklamowych zależy właściwie tylko od niego. W tej najważniejszej już wystąpił. Szymon Marciniak stał się dla Polski świetną, globalną reklamą samą w sobie. - dodaje Kita. 
2022-12-04
Wirtualne Media
Po tym, jak w meczu Polski z Argentyną na mundialu w Katarze, Wojciech Szczęsny obronił rzut karny Messiego (a także karnego w meczu z  Arabią Saudyjską), jego nazwisko nie schodzi z ust komentatorów.

- Jest najjaśniejszą gwiazdą polskiej reprezentacji, a mówiąc szczerze i brutalnie to jedyną. Można nawet zaryzykować powiedzenie, że reprezentacja to „Szczęsny i cała reszta" – twierdzi Grzegorz Kita, prezes Sport Management Polska. 

Jego zdaniem polski bramkarz wizerunkowo przytłoczył wręcz resztę drużyny. - Oprócz jego umiejętności i dokonań indywidualnych ma na to oczywiście wpływ też defensywny charakter gry drużyny, który w pewnym sensie degraduje wizerunki innych zawodników. Po fazie grupowej Szczęsnego można oceniać jako filar zespołu i ostatnią linię obrony – uważa nasz rozmówca.

2022-12-03
Bankier.pl
Piłka jest w grze, a wraz z nią w grze są duże pieniądze – generowane przez telewizję, wydawane przez reklamodawców i zarabiane przez bukmacherów. O tym wszystkim można posłuchać w podkaście.

Gościem programu jest m.in.Grzegorz Kita, specjalista od sportowego konsultingu i marketingu oraz prezes firmy Sport Management Polska. Odpowiada m.in. na pytania o to, jak wizerunek gospodarza i sama pora rozgrywania turnieju wpływają na zachowania reklamodawców.
2022-12-02
Biegowe.pl
Gościem kolejnego odcinka „Biegowych Podcastów” był Grzegorz Kita, prezes i założyciel firmy Sport Management Polska, ekspert z zakresu marketingu i konsultingu sportowego, prywatnie niezwykle wszechstronny biegacz.

Rozmawiano między innymi o komunikacji dot. eventów, budowie frekwencji, strukturach i zasadach cen oraz o trudnej sytuacji na rynku imprez biegowych i sposobach na wyjście z frekwencyjnego kryzysu. 
2022-11-30
WirtualneMedia.pl
Mimo trwającego mundialu pojawiło się niewiele nowych reklam z udziałem naszych piłkarzy, prawie żaden nie podpisał nowych umów marketingowych. Turniej jest słabiej wykorzystywany reklamowo, bo przypadł na okres przedświąteczny i trudny gospodarczo.

- Ogólnie reklam jest sporo, ale wiele z nich w ogóle nie dotyka tematów futbolowych, a jedynie próbuje wykorzystać po prostu siłę futbolu - wolumen meczów i pory oglądalności. Nawet w tych reklamach, które mają kontekst futbolowy, nie czuć nie tylko mundialowego żaru, ale czasem nawet przekonania marketerów o sensie tych działań. Niektóre z nich wyglądają nawet, jakby musiały być realizowane z automatu - mówi Grzegorz Kita, prezes Sport Management Polska.
2022-11-23
Gazeta.pl
Gościem Studia Biznes Gazeta.pl był Grzegorz Kita ze Sport Management Polska.

Temat rozmowy?! Oczywisty.

Katar a zwłaszcza ekonomiczne i geopolityczne aspekty Mundialu w Katarze.
2022-11-22
WirtualneMedia.pl
Prezes Sport Management Polska podkreśla, że Szpakowski przez wiele lat był wartością dodaną do spektaklu, jakim dla widza jest mecz piłkarski. - I nie mam na myśli zalewu detalicznych informacji, kto, kiedy, z kim, w jakim klubie i ile razy grał, tylko chodzi o budowanie atmosfery sportowego święta. On potrafił zamienić mecz w 90-minutową futbolową podróż.

- Szpakowski to ikona polskiego dziennikarstwa sportowego. Do pewnego momentu wręcz wzorzec komentatora piłkarskiego. Szpakowski ma niepowtarzalny, oryginalny tembr głosu, modulację, dykcję, sposób narracji, którymi umie zaczarować kibiców. W pewnym sensie ten głos to skarb. Do tego potrafi klimatycznie opowiadać o tym, co dzieje się na boisku - mówi Grzegorz Kita, prezes Sport Management Polska. 
2022-11-21
SpidersWeb+
Wiemy, po co klubom są firmy technologiczne. Ale po co korporacjom z tego sektora piłka nożna? Przez lata nie reklamowano się na taką skalę, ustępując miejsca innym, i nie przeszkodziło to w osiąganiu pozycji gospodarczych molochów.

– Widocznie firmy po pierwsze dojrzały do tego, po drugie uznały, że niezależnie od dotychczasowych strategii czy własnych przekonań nie można ciągle taplać się we własnym sosie i rezygnować z możliwości dotarcia do tak dużych grup kibiców-konsumentów – uważa Grzegorz Kita, prezes i założyciel Sport Management Polska. I zaznacza: – Niezależnie od tego, czy lubi się sport, czy nie, to prawda jest taka, że sport to po prostu poważne narzędzie marketingowe, duży obszar reklamowo-sponsoringowy, który wyróżnia się skutecznością i zasięgami. Do tego dochodzą korzyści wizerunkowe i biznesowe.
2022-11-18
WP Sportowe Fakty
Na dwa dni przed rozpoczęciem Mundialu świat obiegła informacja o wycofaniu sprzedaży piwa na obszarze stadionów.

- Dla mnie to jest olbrzymi skandal z punktu widzenia nie tylko marketingu sportowego, ale i ogólnie biznesu. Mamy tutaj do czynienia ze złamaniem nie tylko porozumień, ale i umów, które ustalone były już od wielu lat. Na dodatek większość tych zasad czy porozumień miała charakter wielostronny - mówi w rozmowie z WP SportoweFakty Grzegorz Kita, ekspert od marketingu sportowego.
 
- Z punktu widzenia logistycznego i organizacyjnego, dla takich firm jak Budweiser itd. mundial już po prostu trwa. Wszystko jest na miejscu. Towar dostarczony, pracownicy opłaceni, punkty sprzedażowe przygotowane. Wydatki zostały już poczynione zdecydowanie wcześniej. W klasycznych okolicznościach biznesowych to byłaby bardzo gruba sprawa - dodaje Kita.
2022-10-12
Press
Ringier Axel Springer Polska zapowiada zwolnienia grupowe. Likwiduje papierową wersję magazynu "Auto Świat", zamyka serwisy Vod.pl i Literia.pl. Z kolei "Przegląd Sportowy" ma się ukazywać dwa razy w tygodniu. W poniedziałki i piątki.

- RASP już od dawna jest między młotem i kowadłem: z jednej strony "Przegląd Sportowy" to bardzo silna marka o dużej rozpoznawalności i tradycji, a z drugiej wciąż brakuje pomysłu i umiejętności, jak w nowoczesny, konstruktywny i pragmatyczny sposób monetyzować ten tytuł, również w wersji cyfrowej - mówi Grzegorz Kita, szef SMP.
2022-09-28
Marketing przy Kawie
Duńska marka odzieży sportowej Hummel opublikowała w mediach społecznościowych oświadczenie, w którym ostro skrytykowała FIFA i nadchodzące Mistrzostwa Świata w Katarze. „Nie chcemy być widoczni podczas turnieju, który kosztował życie tysiące ludzi” – czytamy w oświadczeniu.

Jak skomentował Grzegorz Kita, CEO Sport Management Polska:

„Decyzja Hummel jest bardzo mocna, wyrazista, ale to ..Oświadczenie jest bombą atomową. To ultrakonfrontacyjne, publiczne stanowisko nie tylko w odniesieniu do Kataru, ale i do FIFA. Marki komercyjne rzadko stają na barykadach. Mają zbyt wiele do stracenia. Arcyciekawe zagadnienie w tym momencie jest takie, czy przypadkiem manifestacja Hummela nie będzie katalizatorem i nie rozpocznie reakcji łańcuchowej. Może ośmielić inne marki, podmioty czy organizacje. Może nawet wywołać »modę« na dystansowanie się od Mundialu”.
2022-09-22
Kwartalnik Sportowy
Kto jest obecnie najmocniejszym graczem na rynku piłkarskich praw telewizyjnych w Europie? Czy możemy w ogóle mówić o wyraźnej przewadze któregoś z nadawców?

Grzegorz Kita: Trudno dzisiaj mówić o jednoznacznej albo stałej hegemonii któregoś z nadawców. Podział rynków przebiega zarówno geograficznie jak i merytorycznie. Ktoś kto jest silny np. w Hiszpanii, może w ogóle nie liczyć się np. w Niemczech. Nadawca posiadający prawa do ligi krajowej może w ogóle nie mieć dostępu do np. Ligi Mistrzów. Wartość praw telewizyjnych jest już tak wysoka, że mało kto może sobie pozwolić na wszystko. Coraz bardziej popularne a właściwie przymusowe stają się sublicencje a nawet doraźne, taktyczne alianse nadawców. Co więcej, rynek ciągle się zmienia. Pojawiają się nowi gracze jak choćby Viaplay, o którym przecież 2 lata temu nikt nie słyszał. Z kolei gracze, tacy jak np. beIN Sports, który swego czasu mieli zdominować rynek, wyraźnie spuścili z tonu.
2022-09-21
RMF24
Wieczór w Radiu RMF24!

Po godz.19 Grzegorz Kita o współpracy Igi Świątek z IMG Tennis i globalnym potencjale polskiej zawodniczki. Czy zasięg globalny to tylko pieniądze czy coś więcej?
2022-08-22
Press
Podczas zakończonych w niedzielę Mistrzostw Europejskich wiodącą dyscypliną była lekkoatletyka, a w telewizji wiodącą postacią – jak zwykle Przemysław Babiarz. Błędy w relacjach przekroczyły jednak akceptowalny poziom.

Grzegorz Kita bierze jednak komentatorów w obronę. – Przemysław Babiarz zalicza tak naprawdę niewiele wpadek. To, że one się w ostatnim czasie skumulowały, może być efektem tego, że ma coraz więcej aktywności pozadziennikarskich – mówi "Presserwisowi" ekspert. – Jednak pomyłki zawsze będą się zdarzały. Komentatorzy sportowi popełniali, popełniają i będą je popełniać. To jest wpisane w ten zawód. Trzeba jedynie walczyć o ich zmniejszanie – opiniuje Kita.
2022-08-18
Bieganie.pl
- Według mnie to idealny moment na to aby temat triathlonu jako dyscypliny multisportowej pchnąć do przodu. I to w obu kierunkach: „powszechnym” i zawodowym. Dla tej dyscypliny to dosłownie gwiazdka z nieba. W tej chwili rynek jest rozgrzany, wyczyny Karasia działają na wyobraźnię, pobudzają i inspirują. Temat właściwie eksplodował. W ludziach gotuje się pozytywna energia. Zasięgi skaczą, temat wpłynął z impetem do mainstreamu informacyjnego. Informacje zataczają coraz szersze kręgi wydobywając się nie tylko z kokonu informacyjnego dyscypliny czy nawet ogólnie sportu ale wręcz rozlewają się na całkowicie nowe, niestandardowe grupy docelowe. Oprócz „dużych mediów” o wyczynie Karasia pisze przecież już nawet „Gość Niedzielny” czy „Kozaczek”. Temat wchodzi też do popkultury - mówi Grzegorz Kita dla portalu Bieganie.pl
2022-08-05
Sport.pl
Grzegorz Kita z agencji marketingowej Sport Management Polska analizuje różne płaszczyzny prezentacji Roberta Lewandowskiego na Camp Nou .

- Trzeba tę prezentację ocenić na kilku poziomach. Ten pierwszy, w cudzysłowie geostrategiczny, to samo wydarzenie, które wytworzyło interesujący i gorący globalny content dla fanów i mediów. Z polskiej pozycji możemy być z kolei dumni, że nasz rodak został pokazany na Camp Nou. To dla nas i dla polskiej piłki moment do dumy, dość niezwykły, być może nawet historyczny - mówi Kita.
2022-07-28
WP Sportowe Fakty
Podczas tournee po Stanach Zjednoczonych największa gwiazda FC Barcelony gra z dziwnym numerem (12). Klub nadal nie wyjaśnił też, z jakim Robert Lewandowski będzie ostatecznie występował w rozgrywkach La Liga i Ligi Mistrzów. Sytuacja jest bez precedensu. Ostatni raz Polak występował z innym niż "9" numerem 11 lat temu podczas pierwszego sezonu w Borussii Dortmund. Potem przejął "9", z którą nie rozstawał się w klubach i reprezentacji. Na tym numerze Lewandowski opiera swoją markę osobistą, którą sygnowana jest m.in. odzież i zdrowa żywność.Czy przez to może ucierpieć jego budowana latami marka? O to pytamy ekspertów z zakresu marketingu sportowego.

- Można wprawdzie dostrzegać minimalne straty, ale nie analizowałbym tego w tych kategoriach. Przedsezonowe tournee to zbyt krótki i specyficzny okres, by już mówić o stratach dla marki RL9 - mówi nam Grzegorz Kita, prezes Sport Management Polska.

2022-07-21
Gazeta Wyborcza
Wraz ze spadkiem Wisły przed Cracovią pojawiła się niespotykana wcześniej szansa, także pod kątem biznesowym - o nowym układzie w krakowskiej piłce redakcja Gazety Wyvborczej rozmawiała z Grzegorzem Kitą, specjalistą ds. marketingu sportowego.

- To ciekawy i skomplikowany temat. Zdrowy rozum podpowiada, że krakowskie środowisko na poziomie dwóch wiodących klubów jest tak mocno spolaryzowane, że nie ma tu miejsca na przechwytywanie kibiców. Jeśli już ktoś trzyma kciuki za którąś z drużyn, to teoretycznie nie da się nic z tym zrobić. Dla niektórych takie pomysły to pewnie nawet herezja. A jednak przyciągnięcie nowych kibiców w obecnej sytuacji jest możliwe, choć ekstremalnie trudne. Sytuacja strategiczna zmieniła się po prostu w sposób zarazem fundamentalny jak i unikalny - mówi Kita.
2022-07-20
WP Sportowe Fakty
Pomylenie narodowości Roberta Lewandowskiego w klubowych mediach FC Barcelony to jej najpoważniejszy błąd. Od soboty, gdy stało się jasne, że kapitan reprezentacji Polski zasili hiszpańskiego giganta, klub nie informował oficjalnie o transferze, ale pokazywał nagrania zawodnika na plaży, które przypominały amatorskie materiały. 

Marketingowe działania nowego klubu "Lewego" oraz ich potencjalne przyczyny analizuje w rozmowie z WP SportoweFakty Grzegorz Kita, uznany ekspert ds. marketingu sportowego
2022-07-20
TVP Sport
- Robert Lewandowski przechodzi do wyższej ligi marketingowej i wizerunkowej. Bayern to oczywiście poważna marka, ale w pewien sposób szklany sufit dla Lewandowskiego. Bundesliga go ograniczała – zarówno w kontekście marketingowym, ekspozycji globalnej, ale też postrzegania sportowego. Barcelona to natomiast absolutny top i sam transfer też można oceniać jako hit marketingowy, wizerunkowy i miejmy nadzieję sportowy. To dla nas wielka gratka, że to właśnie Polak został głównym bohaterem takiej sagi transferowej i biły się o niego największe marki piłkarskie na świecie. – przyznaje ekspert od marketingu sportowego, Grzegorz Kita.

2022-07-19
SportMarketing.pl
– Na ten moment i oceniając poprzez pryzmat samego finału tej sagi transferowej, transfer Lewandowskiego do Barcelony to transakcja win-win do sześcianu. Bayern zarabia 50 mln euro na 34-letnim zawodniku, który i tak nie chciał już tam grać, a za rok odszedłby za darmo. Polak na zwieńczenie kariery trafia do klubu, o którym marzył, i w którym traktowany jest jako wielka nadzieja na przywrócenie świetności. Barcelona mając poważne ograniczenia finansowe pozyskuje genialnego napastnika, jednocześnie konkurując z takimi tuzami finansowymi jak PSG. Oczywiście nie możemy zapominać, że to ocena skutku ponieważ inaczej ocenimy jak to się wszystko zakończyło, a inaczej jak przebiegało. Przebieg sagi transferowej był to proces długotrwały, męczący i pozostawiający sporo rys na wizerunkach zarówno Bayernu jak i Lewandowskiego - mówi Grzegorz Kita, specjalista z zakresu marketingu i konsultingu sportowego.
2022-07-19
Wirtualne Media
W ocenie Grzegorza Kity, prezesa Sport Management Polska transfer Lewandowskiego do Barcelony to nie tylko hit marketingowy i sportowy oraz rewitalizacja jego marki, ale nawet coś na kształt swoistego „nowego życia”. Według eksperta ten transfer radykalnie podnosi jego wartość i potencjał marketingowy i wizerunkowy.

- Barcelona to absolutny TOP, klub z bardzo wąskiego grona klubów naprawdę globalnych, mający oddanych kibiców na całym świecie. Teraz ekspozycja Lewandowskiego na zakochane w futbolu rynki hiszpańskojęzyczne, ale i pasjonujące się Barceloną rynki azjatyckie może właściwie eksplodować, jeśli poprą ją osiągnięcia sportowe - uzasadnia Grzegorz Kita.


2022-07-12
WP Sportowe Fakty
- Transfer do kolejnego wielkiego klubu odbije się pozytywnie na wartości marketingowej Lewandowskiego. Niezależnie od tego, gdzie ostatecznie wyląduje. W jego przypadku każda zmiana będzie miała charakter rewitalizacyjny dla jego marki. Niezależnie od przedłużającego się i męczącego charakteru tego spektaklu – to jest jednak dla nas wielka gratka, że to Polak jest głównym bohaterem wielkiej, międzynarodowej sagi transferowej i to w kolejce po naszego rodaka ustawiają się tak wielkie kluby jak Barcelona czy PSG. Taka sytuacja może nam się nie powtórzyć przez lata - mówi Grzegorz Kita ze Sport Management Polska.
2022-07-12
Sport.pl
Grzegorz Kita, specjalista marketingu i konsultingu sportowego rozmawiał z portalem WP SportoweFakty na temat przyszłości Roberta Lewandowskiego. Zdaniem eksperta nie ma wątpliwości, że jeśli Robert Lewandowski odejdzie z Bayernu Monachium, to będzie to gwarancją hitu marketingowego. - Transfer do kolejnego wielkiego klubu odbije się pozytywnie na wartości marketingowej Lewandowskiego. Niezależnie od tego, gdzie ostatecznie trafi. Każda zmiana będzie miała charakter rewitalizacyjny dla jego marki. Świat marketingu kupuje przyszłość i uwielbia nowe story. Będzie to dla niego "nowe życie". I to na dodatek może nawet bardziej marketingowe niż piłkarskie - dodał ekspert.
2022-07-01
Goal.pl
W trakcie gorączki przed MŚ czy ME, Jerzy Engel po meczu kadry narodowej szedł do McDonald`s. Leo Beenhakker dla pieniędzy zmieniał bank na BZ WBK, Franciszek Smuda w spocie Biedronki informował, że „wszystkich trzeba wypróbować”, zaś Adam Nawałka przechodził do Play i zachęcał kibiców, aby do meczu Polaków wychylić sobie niejedno piwko, najlepiej Warkę. Nawet mrukliwy Paweł Janas wystąpił reklamie Dziennika i zachęcał do lektury dodatku mundialowego. Nie ma jednak szans, abyśmy na przełomie listopada i grudnia, w jakiejkolwiek reklamie zobaczyli Czesława Michniewicza. O zmarnowanym potencjale reklamowym Michniewicza rozmawiamy z prezesem Sport Management Polska, Grzegorzem Kitą.
2022-06-29
TOK FM
Czesław Michniewicz i jego pozew przeciwko dziennikarzowi portalu WP to jedna z najszerzej komentowanych spraw w polskim futbolu. Mimo, że to prywatny pozew trenera z jego zdaniem szkalującą publikację to jednak zamieszanie przekłada się na kadrę piłkarzy przed mundialem.

Redakcja TOK FM zapytała Grzegorza Kitę jak dzisiaj ta sytuacja wpłynie na wizerunek kadry, samych zawodników, na atmosferę wokół Polski na mundialu?
2022-06-28
WirtualneMedia.pl
Media zelektryzowała w ostatnich dniach informacja o zamiarze wniesienia przez trenera reprezentacji Polski Czesława Michniewicza oskarżenia przeciwko Szymonowi Jadczakowi z Wirtualnej Polski. Zdaniem ekspertów od marketingu sportowego, już teraz negatywnie odbija się to wizerunkowo na naszej kadrze.

- Dziś na hasło "PZPN" lub "reprezentacja Polski" mało kto myśli w pierwszej kolejności o futbolu czy Robercie Lewandowskim. Pierwsze co przychodzi ludziom do głowy to Michniewicz i "Fryzjer" - komentuje dla Wirtualnemedia.pl Grzegorz Kita, prezes Sport Management Polska.
2022-06-27
WP Sportowe Fakty
"Nie wiem czy PZPN wytrzyma". Gorąco po decyzji Michniewicza.

- Nie wiem, czy PZPN wytrzyma presję i czy w ogóle chce ją wytrzymać. Polacy nie są głupi - mówi Grzegorz Kita. Ekspert od marketingu sportowego ocenia sprawę Czesława Michniewicza, który chce pozwać dziennikarza Wirtualnej Polski.
2022-06-27
TVP Sport
Gdybym miał doradzać trenerowi Michniewiczowi, co mógłby zrobić najgłupszego, najbardziej szkodliwego dla siebie, powiedziałbym, żeby zrobił to, co zrobił, czyli złożył teraz wniosek przeciwko red. Jadczakowi – nie ma wątpliwości Grzegorz Kita, specjalista od marketingu i wizerunku sportowego.

W rozmowie z TVPSPORT.PL mówi, jak obecnie wygląda sytuacja selekcjonera, ale też jak wpływa ona na postrzeganie PZPN-u i reprezentacji Polski.
2022-06-24
Wyborcza.biz
Jeremy Sochan może stać się gwiazdą polskiego sportu. Ma zaskakująco ciekawy mix cech i atrybutów. Internacjonalizacja (PL,ENG,USA) połączona z tradycją (kilka pokoleń polskich przodków w sporcie) Do tego młodość, barwność i oczywiście TOP10 w drafcie NBA.

To ważny, dobry dzień dla polskiego sportu a być może nawet koło zamachowe dla rozwoju koszykówki w Polsce. Mam odczucie, że na polską scenę marketingu sportowego wkracza ciekawa i barwna postać. Wydaje się, że Jeremy Sochan ma zadatki na osobowość marketingową. Ale to dopiero zweryfikuje życie, częstotliwość i jakość występów sportowych czy po prostu bieżące zachowania - mówi Grzegorz Kita dla redakcji Wyborcza.biz
2022-06-13
SportMarketing.pl
W przypadku tak poważnych błędów organizacyjnych UEFA przy organizacji finału Ligi Mistrzów, do głowy przychodzi jedno słowo – kompromitacja. Zarówno dla Paryża, jak i UEFA. Czy międzynarodowa organizacja piłkarska ucierpi wizerunkowo? Na to pytanie odpowiedział nam Grzegorz Kita, specjalista z zakresu marketingu i konsultingu sportowego.

– Taka sytuacja nie miała prawa się zdarzyć. UEFA skompromitowała się po raz kolejny. Ta organizacja ma wystarczające środki finansowe, know-how i zasoby ludzkie, aby poradzić sobie z organizacją tak znacznego wydarzenia nawet w sytuacji krótkiego okresu przygotowawczego. Paradoksalnie, wizerunek UEFA ucierpi na takiej sytuacji tylko teoretycznie. Ta organizacja jest po prostu monopolistą, więc w praktyce nawet tak znaczne skandale nie wpływają na jej relacji biznesowe, co byłoby największą karą. Gdyby jednak takie afery zdarzały się częściej to oczywiście uzbierałoby swoje żniwa wizerunkowe i biznesowe. Ale pojedyncze, odseparowane czasowo skandale jedynie potrząsają doraźnie tą łodzią, lecz nie wywracają jej.
2022-05-24
Press
Zdaniem Grzegorza Kity, prezesa zajmującej się marketingiem sportowym firmy Sport Management Polska, za sezon rozgrywek Ekstraklasy będzie trzeba zapłacić ok. 300 mln zł. – O tej kwocie mówi się jak o punkcie odniesienia, a warto zauważyć, że jest to dwudziestoprocentowy wzrost ceny w porównaniu z poprzednim przetargiem, kiedy osiągnięto 200 mln zł płacone przez Canal+ i 50 mln zł za sublicencję od TVP – zauważa Kita.

I dodaje: – Kwota 300 mln zł najpierw była plotką, potem swoistym benchmarkiem, a teraz właściwie stała się samospełniającą się przepowiednią.
2022-05-22
Money.pl
Liga oligarchów stanie się ligą pariasów. Co dalej z rosyjską piłką nożną po sankcjach? Rosyjska ekstraklasa od lat zajmuje szóste miejsce w finansowej klasyfikacji piłkarskiej, ustępując jedynie tzw. Wielkiej Piątce - Anglii, Niemcom, Hiszpanii, Włochom i Francji. Nakładane na Rosję sankcje mogą to zmienić.

- Liga rosyjska zalicza spektakularną katastrofę finansowo-sportową - mówi Grzegorz Kita, prezes firmy marketingu i konsultingu sportowego Sport Management Polska. Liga rosyjska stała się pariasem. Z konieczności tworzy się układ zamknięty bez możliwości rozwoju. Oligarchowie mogą dosypać pieniędzy, ale pogarsza się sytuacja ekonomiczna samych Rosjan, czyli słabnie portfel kibica. Zaczną spadać wpływy z dnia meczowego, bo społeczeństwo biednieje. Kluby jednak nie upadną, ponieważ piłka nożna to w Rosji sport propagandowy - mówi Kita.
2022-05-21
TVP Sport
Blisko miesiąc od spadku z ligi będą czekać kibice Wisły Kraków na komentarz zarządu klubu i plan na przyszłość. Nikt nie chce być twarzą tego spadku. Kończący się sezon był dla Wisły katastrofą sportową, a teraz dochodzi do tego katastrofa komunikacyjna.

– Prezes, który po spadku klubu nie zabiera głosu to ewenement na skalę światową – komentuje prezes Sport Management Polska oraz ekspert z zakresu marketingu i konsultingu sportowego, Grzegorz Kita. – Przy tej randze zdarzenia to coś totalnie abstrakcyjnego i bardzo negatywnego. To pod każdym względem przekracza standardy nie tylko komunikacyjne, ale też kanony logiczne. 
2022-05-21
WP Sportowe Fakty
Tegoroczne Indywidualne Mistrzostwa Polski na żużlu miały być pokazem nowej jakości i profesjonalizmu. Niestety jeszcze przed finałami doszło do marketingowej wtopy z absurdalną nazwą i nietaktownym zdjęciem. Nazwa wydarzenia brzmiała: Porter Domofony.pl Challenge Półfinał Canal+ Online Indywidualnych Mistrzostw Polski na Żużlu. Memoriał Zbigniewa Podleckiego.

- Pracuję na rynku sportowym już 20 lat i widziałem już różne kwiatki - w takich dyscyplinach, jak żużel, siatkówka czy koszykówka - ale pomimo tego mojego doświadczenia, w momencie kiedy zobaczyłem tę nazwę, po prostu mnie zatkało. To było pokonanie, wręcz szturmem, kolejnej nieprzekraczalnej granicy nazewniczej - nie krył zdziwienia Grzegorz Kita, ekspert od marketingu i konsultingu sportowego.
2022-05-20
Wirtualne Media
Do ok. 25 uczestników piłkarska Ekstraklasa wysłała zaproszenia do przetargu dotyczącego transmisji rozgrywek przez cztery sezony. Na oferty będzie czekać do końca czerwca. 

- Spotkania przedstawicieli Canal+ z klubami Ekstraklasy oceniam jako słuszny i prawdopodobnie skuteczny krok. Zwłaszcza jeśli rzeczywiście okaże się, że nadchodzący przetarg nie będzie przetargiem w klasycznym tego słowa znaczeniu, ale bardziej konkursem z elementami negocjacji. W takiej konfiguracji znacznie wzrośnie dodatkowa rola aspektów pozafinansowych takich jak poparcie klubów czy przewagi technologiczne. Minusem jest całkowite odkrycie się. Przede wszystkim jasno pokazuje, jak bardzo zależy Canal+ na tych prawach telewizyjnych. Spotkania z klubami to bardzo niestandardowy ruch, niektórzy mogą go nawet odczytywać jako desperacki - komentuje Grzegorz Kita, prezes Sport Management Polska.
2022-05-18
TVN24 BiS
Transfer Roberta Lewandowskiego do Barcelony rozgrzewa wyobraźnię kibiców. 

Jaką wartość może osiągnąć i co wpływa na wycenę zawodnika?

Do studia TVN 24 BiS został zaproszony Grzegorz Kita, prezes SMP aby porozmawiać o aspektach rynku transferowego i polityce transferowej klubów.
2022-05-17
Gazeta Krakowska
Grzegorz Kita przyznaje, że spadek Wisły Kraków wiąże się z katastrofą ekonomiczną, bo jest kolosalna różnica między wpływami w ekstraklasie i I lidze. - Dodatkowo nie wiadomo jak się teraz potoczą losy Wisły. Powrót do ekstraklasy wcale nie jest gwarantowany po jednym sezonie. Większość kibiców uważała zapewne za coś niemożliwego, by spadła tak silna marka z tak ciekawą, różnorodną konfiguracją właścicielską. Jeżeli jednak taki skład właścicielski doprowadził do czegoś tak abstrakcyjnego jak spadek z ekstraklasy, gdzie gra przecież tak liczne grono zespołów i w tym sporo słabych zespołów, to trudno mieć przekonanie, że ta sama grupa poradzi sobie w osiągnięciu sukcesu, jakim miałby być szybki powrót do najwyższej klasy rozgrywkowej - mówi Grzegorz Kita.
2022-05-13
Puls Biznesu
Prawa telewizyjne są warte tyle, ile chce i jest w stanie za nie zapłacić najlepszy oferent a nie tyle ile się to wydaje kibicom czy mediom. Często narzeka się na poziom piłkarski Ekstraklasy a kwoty, które trafiają do klubów od nadawców, mogą się wydawać wygórowane, ale operatorzy telewizyjni to nie są ani organizacje charytatywne ani firmy lubiące przepłacać. Canal+ już w poprzednim przetargu mocno podniósł stawkę, bo ewidentne mu się to kalkulowało pod kątem sprzedanych dzięki Ekstraklasie abonamentów. Jeśli teraz uzna, że utrata praw do transmisji byłaby zbyt dotkliwa, to może płacić więcej - mówi Grzegorz Kita dla Pulsu Biznesu. 
2022-04-30
Sport.pl
Spadek Wisły Kraków do I ligi byłby ogromnym problemem nie tylko dla klubu, ale także dla Ekstraklasy i telewizji, bo ostatnio żadna drużyna w momencie relegacji nie przyciągała tylu widzów, co Wisła. Krakowianie są trzecim najchętniej oglądanym zespołem, a przed Ekstraklasą SA przetarg na nowy kontrakt telewizyjny.

- Zmienność wyników jest wpisana w sport i w jego atrakcyjność - mówi Grzegorz Kita, prezes Sport Management Polska. - Wiadomo też, że gdyby Wisła spadła, to chciałaby szybko wrócić. W wielu ligach zdarzały się przecież takie sytuacje. Ale z drugiej strony może to być ważnym argumentem negocjacyjnym. Dla mnie to jest ewidentnie kwestia warta poruszenia. Ja osobiście użył bym negocjacyjnie argumentu, że znika zespół z Top 3 oglądalności, ale też istotnie podnoszący ogólne zainteresowanie ligą. Oglądalność to jedno, natomiast samo środowisko kibiców i sympatyków interesujące się Wisłą, to zdecydowanie większy wolumen niż tylko ci oglądający mecze. To by było potencjalne zniknięcie poważnego aktywu - tłumaczy Kita. 
2022-04-21
WP Sportowe Fakty
- Robert w Bayernie dotarł do ściany. Zdobył, co mógł zdobyć, osiągnął, co mógł osiągnąć. Można oczywiście próbować śrubować rekordy, ale to będzie coraz trudniejsze i nie będzie już tak ekscytujące. Poza tym - jeżeli teraz nie zrobi kolejnego kroku, to przez całe życie i jego, i nas będzie gryzło pytanie: "co by było gdyby?" - mówi Grzegorz Kita, prezes SMP.

Barcelona może wygrać na tym na pewno marketingowo, monetyzując ten ruch na wszelkie sposoby. Można z tego zrobić spektakl w wielu aktach. Natomiast dla Lewandowskiego to byłoby ukoronowanie kariery, wisienka na torcie, ugruntowanie swojej międzynarodowej legendy. Transfer do takiego klubu byłby też czymś na kształt rewitalizacji marki Lewandowskiego - dodaje ekspert.
2022-04-12
Sport.pl
- Awans Igi Świątek na pierwsze miejsce w rankingu WTA zmienia w radykalny sposób jej sytuację marketingowo-sponsoringową. To rodzaj totalnej rewolucji w jej życiu, zmiana statusu na globalny. Numer jeden to numer jeden - mówi Sport.pl Grzegorz Kita, specjalista marketingu i konsultingu sportowego.

Zdaniem Grzegorza Kity, team Igi Świątek ma dziś najwięcej do ugrania dla tenisistki na rynkach globalnych. Została nie tylko numerem jeden na świecie, ale także osiągnęła to w kapitalnym stylu - wygrywając trzy imprezy rangi WTA 1000 z rzędu. - Iga Świątek już jest polską marką eksportową klasy premium, ale ma papiery, by stać się też marką globalną - mówi. 
2022-04-11
Sport.pl
W środowisku tenisowym często pojawia się pytanie, jakie znacznie na gruncie marketingowo-sponsoringowym będzie miał fakt, że Iga Świątek pochodzi z Polski. - Widać, że rynek dostrzega ten element. Kraj pochodzenia i zamieszkania traktowany jest często jako naturalny rynek zbytu dot. danego sportowca. Pochodzenie naszej tenisistki trochę osłabia jej możliwości monetyzacji, a co najmniej nie daje jej biznesowej premii już na starcie. Byłoby pewnie łatwiej gdyby reprezentowała USA albo jedno z kluczowych państw z Europy Zachodniej - mówi Grzegorz Kita. 

Zdaniem Kity większość marek ma świadomość, że sportowcy mogą się "umiędzynarodowić". - Zarówno za pomocą swoich aktywności jak i choćby nawet np. zmieniając miejsce stałego pobytu na USA, Dubaj czy Monte Carlo. To nie tylko nowa baza wypadowa, ale i w istocie stanie się obywatelem świata, co zmienia istotnie kontekst i postrzeganie, a zdarza się właśnie w przypadku znanych sportowców. Jeśli chcesz podbijać świat, musisz grać w jego grę. Choć można spróbować to robić na swoich warunkach - dodaje specjalista od marketingu.
2022-04-05
Forbes
Gem, set, mecz! Iga Świątek została nową królową tenisa!

- Iga Świątek to w tym momencie jeden z polskich okrętów flagowych jeśli chodzi o sport i marketing sportowy. Ale też klejnot w kontekście wizerunku Polski. W parze z Lewandowskim - polski, eksportowy duet doskonały - mówi Grzegorz Kita, prezes Sport Management Polska.

2022-04-04
Wirtualne Media
Po ostatnim zwycięskim turnieju WTA Masters 1000 w Miami Iga Świątek zostaje od dziś najlepszą tenisistką na świecie. Obejmie prowadzenie w rankingu WTA z przewagą 1678 punktów nad drugą Czeszką Barborą Krejcikovą. W weekend polska tenisistka wygrała 17. mecz i trzeci turniej z rzędu. W finale w Miami pokonała czterokrotną mistrzynię wielkoszlemową Japonkę Naomi Osakę 6:4, 6:0. Zdobyła też tzw. "Sunshine Double" za dwa zwycięskie turnieje w Stanach Zjednoczonych (Miami i Indian Wells).

- Jej pierwsze miejsce w rankingu WTA to chwila historyczna dla polskiego sportu, ale i oczywisty game changer marketingowy. Dla wielu sponsorów globalnych to ostatni dzwonek, aby rozpocząć współpracę z Igą. Albo ktoś zdąży zabrać się do tego odjeżdżającego pociągu albo nie – uważa Grzegorz Kita, prezes Sport Management Polska.


2022-04-04
Canal+ Sport
Wspólnie z Magdą Grzybowską, Grzegorz Kita był gościem programu na antenie Canal+ Sport. Po zwycięstwie w finale turnieju WTA Masters 1000 w Miami Iga Świątek została od dziś najlepszą tenisistką na świecie.

Grzegorz Kita zwraca też uwagę na ciekawe jego zdaniem zagadnienie. - Rankingowa jedynka uwalnia także swoisty korporacyjny mechanizm „marketingu jedynki”. Wiele marek docenia różnych sportowców, ale chce po prostu sponsorować czy współpracować tylko z numerem jeden w danej dyscyplinie. Gdy pojawia się nowy Nr. 1, niejako automatycznie wchodzi na celownik wielu marketerów. Formalnie niewiele dzieli zawodniczki/zawodników z miejsc 1-3, ale w sensie marketingowym to czasem całe przepaście. Pierwsze miejsce zawsze jest największym kąskiem. Jeśli ktoś osiąga status numeru jeden i dobrze rokuje na przyszłość to niezależnie od dotychczasowych ocen takiego sportowca przez daną markę (kwestie liczby zwycięstw, stylu, stabilności sukcesów, sposobu uzyskania takiej pozycji itp.), w takim momencie włącza się automatyzm marketingowy i chęć wiązania się z blaskiem osoby na pierwszym miejscu. 
2022-03-31
Wirtualne Media
- Zwycięstwo ze Szwecją i awans na Mundial poprawiły pozycję PZPN wręcz skokowo i radykalnie. Ten „jeden mecz” to ponad 50 mln zł przychodów. Wpływy biletowe z meczu same w sobie są poważne a przecież głównym daniem jest awans, mocno wynagradzany przez FIFA. Łączne wpływy od FIFA z tytułu awansu i uczestnictwa w rozgrywkach grupowych na MŚ to 10,5 mln USD więc dzięki temu meczowi i awansowi związek radykalnie wzmocnił i poprawił swoją siłę finansową. Nie jest już więc tak uzależniony od innych wpływów a zwłaszcza kwestii sponsorów - komentuje dla portalu Wirtualnemedia.pl Grzegorz Kita, prezes Sport Management Polska.

- Co więcej perspektywy są jeszcze bardziej obiecujące. Praktycznie pół roku możliwości prowadzenia kampanii marketingowych, potem emocjonujący mundial. Dla sponsorów to duża gratka. Można powiedzieć, że w tym momencie PZPN dzieli i rządzi w kwestiach sponsorskich. Ciekawe będzie jeszcze oczywiście losowanie i skład „polskiej” grupy na mundialu bo to też da wiele możliwości - prognozuje Kita.
2022-03-25
WP Sportowe Fakty
W latach 2022-2024 - 2. Liga Żużlowa będzie pokazywana przez platformę Canal+, która walkę o prawa do transmisji wygrała m.in. z TVP. W każdej ligowej kolejce pokazywane będzie jedno spotkanie, co jest sporą zmianą do lat ubiegłych, w których to Motowizja pokazywała wszystkie spotkania ligowe. Platforma Canal+, dzięki pozyskaniu praw transmisji trzeciego poziomu rozgrywkowego, ma w swoim portfolio wszystkie polskie ligi żużlowe. Wcześniej już pozyskano prawa do PGE Ekstraligi i eWinner 1. Ligi. 

- Jeżeli uwzględniamy, że sprawa się tyczy 2. LŻ, czyli klasy rozgrywkowej relatywnie niskiej, to jest mowa o innej optyce analitycznej niż gdybyśmy mówili o PGE Ekstralidze. Dla trzeciego poziomu dyscypliny to raczej sukces. Rozumiem to też w tych kategoriach, że kluby dostają za to realne, sensowne pieniądze i to powinien być główny wyznacznik - zwraca uwagę Grzegorz Kita, prezes Sport Management Polska.
2022-03-07
Sport.pl
Huawei został oskarżony, że pomaga Rosji w walce z cyberatakami. Od 2015 r. głównym ambasadorem chińskiej firmy w Europie był Robert Lewandowski, który w poniedziałek zerwał z nią umowę i zakończył współpracę.

- Huawei ciążył na jego wizerunku od trzech lat, od półtora roku już bardzo wyraźnie, a teraz sytuacja stała się zero-jedynkowa - uważa Grzegorz Kita, ekspert z zakresu marketingu i konsultingu sportowego.
2022-03-07
WP Sportowe Fakty
- Co najmniej od półtora roku Lewandowski miał już pełną świadomość tego, jak ryzykowna dla niego jest ta współpraca. Huawei to nie jest tradycyjnie rozumiana korporacja. To w pewnym sensie technologiczne "narzędzie chińskiego rządu", które oddziałuje na światowe rynki. Dobrze, że Lewandowski wreszcie skończył ten toksyczny związek - podkreśla Grzegorz Kita.

Zwraca też uwagę, że wobec ostatnich wydarzeń "Lewy" miał tylko jedno wyjście. - Skala dramatu wojny w Ukrainie jest tak ogromna, że nie miał żadnego pola manewru. Niezależnie od tego, na ile prawdopodobne są zarzuty o wspieranie Rosji przez Huawei, to Lewandowski musiał wypisać się ze współpracy. Dalsze trwanie przy tej marce narobiłoby mu nieodwracalnych szkód wizerunkowych, włącznie z oskarżeniami o współpracę w kontekście sportswashing - kończy prezes Sport Management Polska.
2022-03-06
Tygodnik Angora
„Sport powinien wyruszyć na wojnę w słusznej sprawie".  W Tygodniku Angora możecie przeczytać duży i ostry wywiad, jaki przeprowadził z Grzegorzem Kitą, prezesem SMP -  red. Tomasz Zimoch. Na gorąco, w czwartek w nocy. W pierwszym dniu napaści Putina na Ukrainę. 

- Na Rosję muszą spaść sankcje bolesne, poważne i szybkie. Sankcje sportowe muszą być częścią szerokich sankcji ogólnych. Sport to ważna sfera wpływu z dużym zasięgiem i docieralnością.
Ale mam wrażenie, że wiele osób nie docenia potencjału sankcji sportowych. Ich zasięgowości, wpływu, zauważalności. Putin przez lata skutecznie stosował sportowe narzędzia soft power i #sportswashing. Sankcje sportowe to odwrotny i równie poważny soft power - mówi Grzegorz Kita.
2022-02-26
Wirtualne Media
Grzegorz Kita, prezes Sport Management Polska, przyznaje, że zasmuciła go informacja o tym, że radio Weszło.fm zakończy nadawanie programu. - Szkoda, bo stacja wniosła zupełnie nową jakość do publicystyki sportowej. Łączyła w sobie pewien luz i swobodę prowadzących z dobrym poziomem merytorycznym. - mówi Grzegorz Kita.

Krzysztof Stanowski podał wyniki finansowe za ubiegły rok trzech spółek składających się na Grupę Weszło. Stratę notuje jedynie radio. Weszło FM miało 0,17 mln zł przychodów, ale koszty utrzymania stacji wyniosły 0,3 mln zł. (WeszloCom: 3,71 mln zł przychodów, 3,25 mln zł kosztów, a WeszloTV: 0,55 mln przychodów, 0,34 mln zł kosztów).
2022-02-24
Polsat Sport
Grzegorz Kita: Rosjanie nie spodziewali się tak gwałtownej reakcji opinii publicznej. Na Rosję muszą spaść sankcje bolesne, poważne i szybkie. Sankcje sportowe muszą być częścią szerokich sankcji ogólnych. Sport to ważna sfera wpływu z dużym zasięgiem i docieralnością. Putin przez lata stosował sportowe narzędzia soft power i #sportswashing. Sankcje sportowe to odwrotny i równie poważny soft power.
2022-02-21
Press
Zdaniem ekspertów zakończone w niedzielę Zimowe Igrzyska Olimpijskie w Pekinie były relacjonowane przez TVP i Eurosport bez zaskoczeń. Eksperci zwracają uwagę na brak komentatorów na miejscu zawodów.

Grzegorz Kita, prezes Sport Management Polska, ocenia, że sposób realizacji telewizyjnej z igrzysk był taki jak zazwyczaj przy takich imprezach. - Można było jednak na o wiele lepszym poziomie zorganizować warstwę programowo-informacyjną, żeby znacząco więcej informować o tym, co i kiedy będzie pokazywane, na żywo i w retransmisjach - zauważa.
2022-02-14
Wirtualne Media
Po wyjątkowo kruchym lodzie stąpają oficjalni sponsorzy zimowych Igrzysk Olimpijskich w Pekinie. Zwłaszcza dla amerykańskich korporacji co najmniej kłopotliwe jest reklamowanie imprezy na terenie państwa oskarżanego o poważne łamanie praw człowieka i wolności obywatelskich. Eksperci wskazują na widocznie mniejszą aktywność reklamową marek wokół tegorocznych igrzysk.

Zdaniem Grzegorza Kity sponsorzy igrzysk i ruchu olimpijskiego znaleźli się między młotem i kowadłem. - Na dodatek potrójnym! - dodaje. Na problemy składa się zdaniem eksperta wojna handlowa między USA a Chinami, wspomniane prawa człowieka i wymuszone ograniczenie reklamowania się przy okazji igrzysk pomimo sporych sum zapłaconych za prawa do tego.

2022-02-04
Press
Telewizja Polska zyskała wyłączne prawa do transmisji z czołowych imprez biathlonowych w latach 2022-2026. TVP pokaże m.in. Puchar Świata, Mistrzostwa Świata oraz mistrzostwa Europy. Dodatkowo nadawca posiada prawa do: letnich Mistrzostw Świata, Mistrzostw Świata juniorów oraz do cyklów IBU Cup i IBU Cup Junior.

- TVP straciła swoje koronne aktywa, czyli skoki narciarskie, więc musi w jakiś sposób substytuować i uatrakcyjniać portfolio dyscyplin zimowych. Wiadomo jednak, że te nowe prawa są tylko dodatkiem, a nie czymś, co masowo przyciągnie kibiców - ocenia Grzegorz Kita, prezes Sport Management Polska. 
2022-02-04
WP Sportowe Fakty
Jedna z ulubionych dyscyplin sportowych Polaków wraca do TVP. Publiczny nadawca przejął prawa do transmisji mistrzostw Europy na żużlu od Grupy Discovery.  Telewizja publiczna będzie pokazywać rywalizację najlepszych zawodników w Europie od sezonu 2022, przez kolejne cztery lata.

- Transmisje SEC-u to może być nowe otwarcie dla dyscypliny - przyznaje wprost Grzegorz Kita. - Otwarte transmisje w TVP to szansa na skokowo zwiększone zasięgi i oglądalności. Ma to szansę zwabić wszystkich tych kibiców, którzy lubią sportainment, czyli rozrywkę sportową, lecz i tych, którzy żużel intryguje ze względu na polskie sukcesy, ale którzy nie mieli dotychczas dostępu do transmisji żużlowych - wskazuje prezes Sport Management Polsa.
2022-02-01
TVP Sport
TVP SPORT: – Komentując poniedziałkową prezentacje Czesława Michniewicza użył pan słowa chaos. Można było odnieść wrażenie, że prezes i trener przyszli na konferencję nie do końca przygotowani.

Grzegorz Kita: – Zdecydowanie tak. W ogóle to żal mi tej konferencji. Przecież to była idealna okazja aby sensownie uzasadnić swoje racje, decyzje, wytłumaczyć merytorycznie i menadżersko proces wyboru trenera. Wyjaśnić też wątpliwości wokół Michniewicza. Można było się po prostu dobrze przygotować. A wszystko poszło na żywioł, nawet na chaos. Zamiast nowego otwarcia mamy stare trupy.
2022-02-01
Wirtualne Media
Wybór Czesława Michniewicza na trenera reprezentacji Polski w piłce nożnej na nowo przywrócił temat afery korupcyjnej wokół krajowej piłki z początków XXI wieku. PZPN jednak nie wykorzystał szansy, aby na konferencji prasowej wyjaśnić tę sprawę. Szybko starano się ukrócić takie pytania.

- Tryumf w barażach i awans na mundial znacząco zmieniłby architekturę wizerunkową wokół trenera Michniewicza. Nadal temat afery korupcyjnej i 711 połączeń unosiłby się wokół niego, ale znacząco by wyblakł - ocenia Grzegorz Kita, prezes Sport Management Polska.
2022-01-31
WP Sportowe Fakty
Jak ostrą reakcję nowego selekcjonera ocenia ekspert ds. marketingu i konsultingu sportowego Grzegorz Kita? Prezes i założyciel firmy Sport Management Polska uważa, że mimo gorącej atmosfery Czesław Michniewicz nie stracił głowy.

- Z jednej strony całkowicie rozumiem ostrą reakcję trenera, bo padły wobec niego poważne zarzuty. Ale już samo "grożenie" dziennikarzowi będzie miało negatywny kontekst, zostanie odebrane źle. Doszło jednak do paradoksu, bo spośród zasiadających za stołem, najlepiej, najsprawniej komunikacyjnie na konferencji prasowej wypadł trener Michniewicz, choć to przecież on powinien być najbardziej zdenerwowany, musząc zmierzyć się z serią zarzutów i trudnych pytań. Jako jedyny wypowiadał się swobodnie, precyzyjnie i bronił się merytoryką sportową. Wypadł porządnie i na pewno nie przegrał tego starcia.
2022-01-27
Interia
Jak osiągnięty przez Igę Świątek wynik - półfinał Australian Open - wpłynie na jej markę osobistą oraz pozyskiwanie sponsorów?

- Uważam Świątek za zawodniczkę formatu globalnego i dla niej punktem odniesienia muszą być wiodący sportowcy globalni. Iga ma w tym momencie najwięcej do zyskania na rynkach światowych. W Polsce ta przestrzeń monetyzacyjna jest już dla niej relatywnie mała. - mówi w rozmowie z Interią Grzegorz Kita, ekspert ds. marketingu sportowego. 



2022-01-27
Wirtualne Media
Grzegorz Kita, prezes Sport Management Polska, wyróżnia dwa czynniki, które mogą zwiększyć zainteresowanie globalnych marek Igą Świątek.
- Pierwszy to znaczący awans w rankingu WTA i status zawodniczki z TOP5.
Drugi – awansując do półfinału Australian Open, Iga w pewnym sensie udowadnia marketerom, że jest wszechstronna i będzie liczyła się sportowo, walczyła o finały, także na kortach twardych czyli na cały rok rozszerza się jej zakres oddziaływania na fanów. To znacząco rozszerza marketerom możliwości reklamowe. Turnieje Wielkiego Szlema to wielkie wystawowe okno na świat. Dopiero one skłaniają wielu marketerów do zainteresowania się danymi sportowcami - komentuje ekspert. - Również młody wiek Świątek to dla marketerów dodatkowy atut aby wiązać przyszłość swoich marek z polską tenisistką - dodaje Grzegorz Kita.
2022-01-23
Sport.pl
Grzegorz Kita, specjalista z zakresu marketingu i konsultingu sportowego, uważa, że ostatnie wydarzenia mogą mieć trwały wpływ na relacje biznesowe i sponsoringowe Djokovicia - ale nie muszą. Sytuacja jest dynamiczna a tenisista ma narzędzia i możliwości aby ją kształtować.

- Bardzo wiele będzie zależeć od dalszych decyzji tenisisty. Każdy taki element, jak ostatnie informacje o tym, że zainwestował w firmę, która szuka leku na COVID albo sygnały, że rozważa pozwanie rządu Australii, wpływają na jego wizerunek - przyznaje Kita w rozmowie ze Sport.pl.
2022-01-21
Sport.pl
"Sponsorzy, dzięki którym Novak Djoković zarobił w zeszłym roku 30 mln dol., zareagowali. Na ten moment w większości popierają Serba lub milczą po tym, jak najlepszy tenisista świata został wykluczony z Australian Open" - czytamy w "Forbes".

- Dla mnie taka reakcja sponsorów jest zrozumiała. Firmy są mocno zaskoczone skalą kryzysu. Żadna z nich nie wie, jak się zachować. Mają potężny kłopot wizerunkowy. Z jednej strony wiedzą, że większa część ich konsumentów to ludzie świadomi, odpowiedzialni społecznie, proszczepionkowi. Z drugiej mają bardzo cenny aktyw marketingowo-sportowy w postaci Djokovicia. Podpisali z nim umowy, skorelowali ze strategią firmy, stworzyli kampanie reklamowe - mówi Sport.pl Grzegorz Kita, specjalista z zakresu marketingu i konsultingu sportowego. 
2022-01-16
Polska Times
- Proces wyszukiwania nowego selekcjonera przeprowadzany przez prezesa PZPN Cezarego Kuleszę wreszcie nosi wizerunkowe znamiona profesjonalizmu. Otwarte jest postępowanie, rynek europejski czy w ogóle światowy o nim wie, i spływają oferty. Chętni przylatują do Polski, i to ma dobre konotacje PR-owe dla polskiej piłki. Gdyż mam też takie odczucie, że sposób zatrudnienia Paulo Sousy – i rodzaj jego późniejszej pracy – ośmieszyły Polskę. Polska jest przecież poważnym i dużym krajem środkowoeuropejskim, mamy bogate tradycje piłkarskie – mówi w obszernym wywiadzie Grzegorz Kita ekspert ds. marketingu i konsultingu sportowego.
2022-01-13
Wirtualne Media
Grupa Lotos zostanie przejęta przez Orlen razem z wieloma umowami sponsoringowymi, z których te najważniejsze dotyczą sportu. Firma od siedmiu lat jest głównym sponsorem piłkarskiej reprezentacji Polski, obecna umowa obowiązuje do końca br. Jesienią 2018 roku przedłużyła kontrakt z Polskim Związkiem Narciarskim jako sponsor generalny (jej logo jest widoczne m.in. na strojach skoczków i biegaczy), współpracuje z PZN od prawie dwóch dekad. Grupa Lotos sponsoruje też grupę kierowców rajdowych, reprezentację i ligi koszykarskie, wyścig kolarski Tour de Pologne (od ponad 10 lat) oraz jest sponsorem strategicznym Polskiego Związku Tenisowego.

- Podmioty sportowe, które obecnie sponsoruje Lotos, to bardzo łakome kąski marketingowe. Swoiste okręty flagowe na wodach polskiego marketingu sportowego - analizuje Grzegorz Kita ze Sport Management Polska. - Dla mnie to naturalne, że Orlen nie tylko powinien je przejąć, ale na nie aktywnie postawić - dodaje.
2022-01-11
Wirtualne Media
W poniedziałek anulowano decyzję australijskiego sądu o cofnięciu wizy dla tenisisty Novaka Djokovica, który przyleciał na Australian Open niezaszczepiony przeciw Covid-19. Przy tej okazji media nagłośniły, że sportowiec od początku epidemii jest przeciwny szczepieniom i nie przestrzega reżimu sanitarnego.

Grzegorz Kita, prezes Sport Management Polska nie ma wątpliwości, że wizerunek ucierpi a wartość marketingowa Novaka Djokovica spadnie po tym całym zamieszaniu, zaś sam sportowiec zacznie być postrzegany jako ryzykowny dla marketerów. - Nie oznacza to oczywiście, że znajdzie się całkowicie poza burtą kampanii reklamowych, ale na pewno ten czynnik ryzyka będzie poważnie kalkulowany przez marketerów.
2022-01-11
Wirtualne Media
Falę kontrowersji i oburzenia w mediach wzbudziło ogłoszenie Marcina Najmana, że szefem firmowanej prze niego federacji MMA-VIP został Andrzej Zieliński ps. "Słowik", były szef tzw. mafii pruszkowskiej. Zdaniem ekspertów, widowisko nie ma co liczyć na poważnych sponsorów reklamowych, a show z byłym bossem mafii ma tylko podbić medialne zainteresowanie MMA-VIP, przekładające się na zyski.

Obserwacje te podziela prezes Sport Management Polska, Grzegorz Kita. - Obecnie nie sądzę, żeby MMA rozumiane jako dyscyplina sportowa ponosiło dalsze straty na pojawianiu się takich gal i organizacji jak np. MMA-VIP. Tak było jeszcze rok, dwa lata temu gdy tzw. ścianą wydawało się FAME MMA. Na dzień dzisiejszy uważam, że konsumenci już wyraźnie rozróżniają klasyczne gale MMA i rynek gal freak fight. Właściwie doszło już do rozdzielenia wizerunkowego tych obszarów. Konsument wie czego szuka i czego ma oczekiwać od poszczególnego z tych sektorów - mówi portalowi Wirtualnemedia.pl Grzegorz Kita.
2022-01-10
TVP Sport
Do zimowych igrzysk olimpijskich czasu coraz mniej. Dlatego w "Sportowym wieczorze" przyjrzeliśmy się polskim reprezentantom. Skoki, narciarstwo alpejskie, biegi czy łyżwiarstwo.
Czy sportowcy z dyscyplin zimowych mogą dorównać popularnością tym z dyscyplin całorocznych albo letnich?

Grzegorz Kita ze Sport Management Polska wskazuje różnice związane z sezonowością i jej konsekwencjami.
2022-01-05
Wirtualne Media
Kamil Stoch został wycofany z dalszego udziału w konkursach Turnieju Czterech Skoczni i Pucharu Świata. Będzie rywalizować dopiero podczas igrzysk olimpijskich. 

- Kamil Stoch to zbyt uznana od wielu lat marka sportowa i zawodnik mający na koncie zbyt dużo poważnych sukcesów sportowych, aby pojedyncze słabe występy czy nawet pojedynczy zły sezon w znaczny sposób negatywnie wpłynęły na jego wizerunek w sposób trwały – komentuje Grzegorz Kita, prezes Sport Management Polska.

Sport Management Polska jest autorem promocyjnego sukcesu polskiego pływania. W latach 2005-08 SMP był wyłącznym przedstawicielem Polskiego Związku Pływackiego w zakresie marketingu. Oprócz promocji dyscypliny firma stworzyła także dwa, wielkie programy sponsoringowe -dla Bioton S.A. oraz Telefonii Dialog S.A. [2005-08]
Sport Management Polska we współpracy z instytutem badawczym ARC Rynek i Opinia opracował na zlecenie Grupy Tauron unikalną metodologię badawczą. Zrealizowana na poziomie standardów światowych, metodologia służy do doboru, planowania, analizowania i raportowania efektywności działań sponsoringowych [2009]
agencja marketingu sportowego, marketing sportowy agencje