Sport Management
SMP w mediach
Sport Management Polska to firma wyspecjalizowana w profesjonalnym marketingu i konsultingu sportowym. SMP wszechstronnie łączy tak różnorodne dziedziny biznesu sportowego jak: konsulting, marketing, management, PR, organizację eventów i szkoleń.

Ekspercka wiedza, szerokie kompetencje i bogata praktyka – taki kapitał od lat znajduje uznanie wśród przedstawicieli świata mediów zarówno biznesowych, marketingowych jak i sportowych.

Grzegorz Kita, Prezes Sport Management Polska, zarządzający firmą od 2002 roku, jest najczęściej cytowanym ekspertem z zakresu biznesu sportowego w Polsce.

Zapraszamy do zapoznania się z niektórymi artykułami, audycjami, transmisjami telewizyjnymi czy innymi przekazami medialnymi.

***
CHCESZ SKORZYSTAĆ BEZPOŚREDNIO I INDYWIDUALNIE Z WIELOLETNICH DOŚWIADCZEŃ BIZNESOWYCH I OBSZERNEJ WIEDZY GRZEGORZA KITY?  Zobacz ofertę 
MENTORING

...................................................................................................................................................................................................,
2025-06-19
Press
Podczas transmisji z Klubowych Mistrzostw Świata w piłce nożnej, dostępnych w serwisie DAZN, w trakcie meczów pojawia się też przekaz z kamery umieszczonej na stroju sędziego. Z tej perspektywy można śledzić np. powtórki goli.

Grzegorz Kita, prezes agencji marketingu sportowego Sport Management Polska, ocenia, że kamery nasobne to pewien paradoks: – Z jednej strony to nie jest pomysł ani nowy, ani innowacyjny, a jednak rewolucyjny w transmisji meczu piłki nożnej. Zabiera widza do jądra wydarzeń, w pełnej dynamice i poczuciu bycia w środku. Pełny, sportowy FPP.

Jego zdaniem ten kierunek jest o tyle ważny dla organizatorów wielkich wydarzeń sportowych, że kibice i telewidzowie oczekują rozwoju, nowych pomysłów, innowacyjności. – Nie lubią się nudzić i wciąż oczekują czegoś nowego. Współczesny widz otrzymuje też taką formę obrazu i transmisji, do której jest już częściowo przyzwyczajony z gier, wydarzeń rozrywkowych czy nawet filmików z pola walki w obecnych konfliktach zbrojnych – zaznacza Kita. 
2025-06-13
WirtualneMedia.pl
Takiego tygodnia w historii reprezentacji Polski w piłce nożnej chyba jeszcze nie było. Najpierw trener odebrał opaskę kapitańską Robertowi Lewandowskiemu, potem przegraliśmy mecz, w którym w ogóle nie zagrał nowy kapitan, a dwa dni później Michał Probierz zrezygnował z funkcji selekcjonera.

Grzegorz Kita, szef SMP ma dużo uznania dla sponsorów, że w tej sytuacji wytrzymali ciśnienie i zachowali się profesjonalnie. Nie dali wciągnąć się w całą tę aferę i prawidłowo zachowali profesjonalizm komunikacyjny.

– Moje uznanie jest tym większe, że było widać jak mocno kilka osób próbowało uwikłać sponsorów w ten temat i niejako zmusić ich do zabrania głosu, a mówiąc dosadniej, po prostu sprowokować ich do dolewania oliwy do ognia. Firmy sponsorują reprezentację, a to z kolei jest produkt nie tylko uniwersalny i ponadczasowy, ale przede wszystkim narodowy, który zmienia się i ewoluuje, ale nadal budzi zainteresowanie kibiców i konsumentów – podkreśla Kita.
2025-06-12
Biznes24 TV
Gościem w programie Biznes24 był Grzegorz Kita, szef SMP. Rozmowa dotyczyła aspektów finansowych związanych z konfliktem w reprezentacji Polski w piłce nożnej. Wpływu sytuacji na wizerunek kadry i przychody ze sponsoringu. Poruszony został także temat zarobków i ewentualnej odprawy trenera Probierza.
2025-06-10
WirtualneMedia.pl
Robert Lewandowski zawiesił grę w reprezentacji Polski po tym, jak jej trener Michał Probierz zdecydował odebrać mu opaskę kapitana drużyny i przekazać ją Piotrowi Zielińskiemu. Sprawa mocno rozgrzała media, dotyka także sponsorów reprezentacji.

Zdaniem Grzegorza Kity marki związane ze sponsoringiem polskiej kadry nie muszą reagować na to, co się wydarzyło. Jak mówi, ich odbiorcami są konsumenci kibicujący reprezentacji jako takiej.
– Oczywiście dobre wyniki sportowe czy ogólnie dobra atmosfera wokół kadry to zawsze atut i bodziec do zwiększonej liczby działań reklamowych i marketingowych z nią związanych, ale reprezentacja to nadal „dobro narodowe” wokół którego można prowadzić ciekawe działania niezależnie od tego kto jest trenerem, kapitanem czy gwiazdą – uważa ekspert Sport Management Polska.
2025-06-10
WP Sportowe Fakty
Robert Lewandowski w niedzielę ogłosił, że nie zagra w reprezentacji Polski dopóki trenerem kadry będzie Michał Probierz. Choć od sytuacji minęły już dwa dni, to do zamieszania nie odniosły się władze PZPN, które też mają dużo do stracenia.

- W tej sytuacji nie będzie wygranego. Docelowo, w długim horyzoncie czasowym, więcej jednak w oczach sponsorów może stracić sam Lewandowski niż reprezentacja, czy PZPN. Wynika to po prostu z faktu, że kadra narodowa wciąż jest marką samą w sobie i bez względu na okoliczności będzie trwać, ewoluować i budzić emocje. Zresztą widać wyraźnie, że sponsorzy są odporni na kolejne kryzysy i nawet od tej bieżącej sytuacji trzymają się z dala, choć pojawiają się próby wciągania ich w tę aferę - wyjaśnia Grzegorz Kita, założyciel i prezes Sport Management Polska.
2025-06-07
Sport.pl
Robert Lewandowski najpierw zapowiedział, że nie będzie go na zgrupowaniu reprezentacji Polski, bo jest zmęczony, a później zaskoczył pojawieniem się w Chorzowie, by osobiście pożegnać Kamila Grosickiego. O sprawie dyskutujemy z Grzegorzem Kitą, prezesem Sport Management Polska, specjalistą od wizerunku i PR.

Dawid Szymczak: Odnoszę wrażenie, że im dłużej trwa ta sprawa, tym więcej w niej wątpliwości i pytań. PR-owo to chyba niedobrze?

Grzegorz Kita: Oczywiście, że niedobrze. Na wizerunku Lewandowskiego znowu pojawiły się rysy i skazy. Ale trzeba też podkreślić, że Lewandowski sam sobie stworzył ten wizerunkowy problem. Zły był już sam wybór formuły komunikacji. Cała sprawa zostałby bowiem inaczej odbierana przez media i opinię publiczną, gdyby to PZPN swoimi oficjalnymi kanałami wydał oświadczenie, że Lewandowskiego zabraknie na tym zgrupowaniu. A gdyby pojawiły się tam informacje, że to decyzja piłkarza i sztabu medycznego albo uzasadniona, wiarygodnie wytłumaczona decyzja piłkarza i selekcjonera, który np. uwzględniając przemęczenie sezonem powoli i tak przestraja grę reprezentacji na innych zawodników, to przekaz zostałby odpowiednio zabezpieczony. Tutaj natomiast wszystko zostało zrobione odwrotnie. Zawodnik sam, w swoich mediach społecznościowych, po prostu opublikował sobie post. Po pierwsze, to mało profesjonalne. Po drugie, można przez to odnieść wrażenie, że on sam podjął taką decyzję i "wolno mu więcej". Kapitan powinien świecić przykładem. Tu wypada to niefortunnie.
2025-05-23
XYZ
Kiedyś za Iñakim Peñą, dziś pierwszy wybór i bohater katalońskich mediów. Szczęsny nie tylko broni – buduje legendę, która zaczyna wykraczać poza boisko. Cover ABBY, kultowe naklejki i naturalna charyzma robią z niego twarz nowoczesnej Barcelony. Polski bramkarz miał w ten weekend rozegrać ostatni mecz, ale może wcale nie zakończy jeszcze kariery. W kwietniu br. Szczęsny wystąpił w kampanii promującej miejski SUV Omoda 5 i nowy model Jaecoo 7 Super Hybrid. Hasło przewodnie – „Odkryj świat Omoda i Jaecoo. Dla Ciebie. Dla nas. Razem” – miało wzmocnić rozpoznawalność chińskich marek na polskim rynku. W reklamie towarzyszyła mu żona, Marina Łuczenko. Kilka miesięcy wcześniej marka DrWitt ogłosiła Szczęsnego i Roberta Lewandowskiego swoimi nowymi ambasadorami.

- Mamy do czynienia ze sportowcem o nieprzeciętnej biografii: grał w Arsenalu, Romie, Juventusie, a teraz w Barcelonie, rozgrywając świetny sezon. Co istotne – funkcjonuje na własnych zasadach, jest postrzegany jako ktoś, kto świadomie wybiera własną drogę. Nie gra pod publiczkę. Nie stara się wpisywać w gotowe schematy czy strategie PR. A to właśnie ta autentyczność sprawia, że kibice mu ufają - mówi Grzegorz Kita, prezes Sport Management Polska, ekspert z zakresu marketingu i konsultingu sportowego
2025-03-29
Puls Biznesu
- To może być jedna z najbardziej perspektywicznych transakcji w polskim futbolu. Rzadko się zdarza, by inwestujący mógł tak kilkuetapowo, w tak długim horyzoncie czasowym i tak dokładnie przyjrzeć się klubowi od wewnątrz. Robert Dobrzycki już kilka lat temu zaangażował się w działalność Widzewa Łódź, najpierw firmowo jako sponsor Akademii, później sponsor klubu, a następnie członek jego rady nadzorczej. Mógł przez ten czas spokojnie przemyśleć inwestycję, skonfrontować wyobrażenia z rzeczywistością i dojrzeć do etapu przejęcia i zarządzania klubem. W polski futbol inwestowało już wielu milionerów ale wielu połamało sobie na nim zęby bo konfrontacja wyobrażeń z realiami była brutalna. To specjalistyczny rynek wymagający nie tylko kapitału i kompetencji zarządczych, ale i czucia futbolu - mówi Grzegorz Kita, prezes firmy Sport Management Polska.
2025-03-25
Sport Marketing
Polska zakończyła pierwszą turę eliminacji do mistrzostw świata dwoma zwycięstwami: z Litwą i Maltą, a po jednej z pomeczowych konferencji prasowych uwagę obserwatorów zwróciła liczba partnerów PZPN, którzy promują swoje marki. Zwłaszcza na stole konferencyjnym.

– Taka liczba produktów i tak zgrupowanych czy ściśniętych rzeczywiście kole w oczy. Tworzy efekt przesytu. Do tego stanowi pożywkę dla osób, które w mediach społecznościowych lubują się w wyrażaniu oburzenia i krytykowaniu. Czyli ma też negatywne konsekwencje wizerunkowe, choć raczej dla gestora praw niż eksponowanych marek. Trzeba mieć jednak świadomość, że eksponowanie tych produktów to nie widzimisię osób przygotowujących spotkanie z mediami, ale efekt zapisów z umów sponsoringowych i konieczność realizacji świadczeń sponsorskich. Jeżeli na poziomie strategicznym umowy, sponsorowi zależy na takiej ekspozycji, a podmiot sportowy się zgadza i nie ogranicza liczby eksponowanych produktów, to efekt jest, jaki jest – komentuje Grzegorz Kita, ekspert w dziedzinie marketingu sportowego.
2025-03-22
Sport.pl
Iga Świątek spotkała się z falą krytyki po meczu z Mirrą Andriejewą w Indian Wells. Ekspert od marketingu sportowego Grzegorz Kita mówi wprost: "Zrobiono z tego niemal zbrodnię". Tłumaczy w Sport.pl, dlaczego jego zdaniem tenisistka tak mocno obrywa. Odnosi się do jej oświadczenia i wskazuje na sprzeczne oczekiwania stawiane Świątek i innym sportowcom.

- Najbardziej zaskoczyło mnie to, jak tę sprawę rozdmuchano. Jak potraktowały to media, media społecznościowe, czy generalnie znaczna część opinii publicznej. Z zachowania, które można określić po prostu mianem "niestosownego", zrobiono niemal zbrodnię - uważa ekspert od marketingu sportowego.
2025-03-21
WirtualneMedia.pl
Ćwiąkała, Borek, Kołtoń. Dlaczego czołowi komentatorzy sportowi znikają z telewizji? Tomasz Ćwiąkała to kolejny znany komentator sportowy, który pożegnał się z telewizją i zdecydował postawić na kanał youtubowy. Wcześniej podobną drogą poszli Mateusz Borek czy Roman Kołtoń. – To osoby, które po prostu mogą pozwolić sobie na to, by odejść z telewizji i zarabiać na własnych kanałach cyfrowych – ocenia Grzegorz Kita, prezes Sport Management Polska.

Czy możemy mówić o nowym zjawisku w dziennikarstwie sportowym? Grzegorz Kita, prezes Sport Management Polska tłumaczy: – Nie nazwałbym tego trendem, bo trend potrzebuje jednak pewnej masowości, nawet na wczesnym etapie. Tu zaś mówimy o pojedynczych przypadkach, sporadycznie, raz na dłuższy czas. Poza tym to zwykle znane nazwiska, rozpoznawalne i ukształtowane rynkowo, takie, które mają rozwiniętą markę własną. Warto też pamiętać, że taki dziennikarz nie tylko skupia się na kanale, ale przechodzi też w obszar funkcjonowania w roli mikroprzedsiębiorcy. Ze wszystkimi tego zaletami i wadami. 
2025-02-27
WP Sportowe Fakty
Spore poruszenie w polskim internecie wywołał fakt, że Iwona Lewandowska, mama Roberta Lewandowskiego pojawiła się w pierwszym rzędzie na wiecu kandydata na prezydenta Rafała Trzaskowskiego. Post na portalu społecznościowym X dodał chociażby minister sportu Sławomir Nitras.

Generalnie polskie społeczeństwo nieprzychylnie patrzy na sportowców, którzy angażują się w krajową politykę. Czy Robert Lewandowski będzie miał poważny problem wizerunkowy? O tym rozmawiamy z Grzegorzem Kitą, ekspertem ds. marketingu sportowego.

- Zaangażowania polityczne sportowców na pewno nie są neutralne i bezpieczne wizerunkowo a w wielu wypadkach jednak po prostu kontrowersyjne. Wiele zależy natomiast od skali i rodzaju zaangażowania oraz tego, czy sportowiec jeszcze startuje w zawodach, czy jest już na sportowej emeryturze. Jeżeli czynny sportowiec angażuje się w politykę, to szybko jest na cenzurowanym. Po zakończeniu kariery wolno trochę więcej. Jednak nadal sporo osób będzie miało pretensje o takie polityczne zaangażowanie - ocenia ekspert.
2025-01-21
Sport Marketing
Instytut Monitorowania Mediów przygotował specjalną analizę obecności w mediach Roberta Lewandowskiego. Liczby są imponujące. Od 1 stycznia do 31 lipca 2024 roku pojawiło się 178 tysięcy publikacji na temat Lewandowskiego. Łączny zasięg wynosił… 3,7 mld, co dzieliło się na: 1 mld – telewizja, 966 mln – portale internetowe, 939 mln – radio, 521 mln – prasa, 287 mln – social media. Ekwiwalent reklamowy „marki” Robert Lewandowski wynosił 1,2 mld złotych.

– Robert Lewandowski to ikona polskiego sportu i właściwie okręt flagowy w polskim sporcie. Liczby mediowe, które generowane są na skutek zainteresowania jego osobą, są olbrzymie i właściwie nie mogą nie robić wrażenia. Niezależnie od dyskusji o zasadności takiej „waluty” jak ekwiwalent reklamowy, jest to miernik, który wymownie obrazuje ekspozycję danej marki i jej ogólną siłę i rozpoznawalność rynkową. Lewandowski to jedna z niewielu polskich marek rozpoznawalna i ceniona globalnie – mówi Grzegorz Kita, ekspert z zakresu marketingu i konsultingu sportowego, CEO Sport Management Polska.
Sport Management Polska jest autorem promocyjnego sukcesu polskiego pływania. W latach 2005-08 SMP był wyłącznym przedstawicielem Polskiego Związku Pływackiego w zakresie marketingu. Oprócz promocji dyscypliny firma stworzyła także dwa, wielkie programy sponsoringowe -dla Bioton S.A. oraz Telefonii Dialog S.A. [2005-08]
Sport Management Polska we współpracy z instytutem badawczym ARC Rynek i Opinia opracował na zlecenie Grupy Tauron unikalną metodologię badawczą. Zrealizowana na poziomie standardów światowych, metodologia służy do doboru, planowania, analizowania i raportowania efektywności działań sponsoringowych [2009]
agencja marketingu sportowego, marketing sportowy agencje